Gå til innhold
Arkivverket

Ole Wilkensen fra Øvre Årdal. Hvor ble det av ham?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Lag eit spørsmål til Spør Statsarkivet i Bergen, slik eg gjorde for å finna opplysningane i dødsfallsprotokollen om far hans, då vil du få svar på om det er rett mann.

 

Kanskje allereide imorgon tidleg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallprotokollen. Dessverre intet etterlatt og ingen opplysningar om familie.

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Dødsfallsprotokoll 8 , 1904-1910, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27890/139/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090615350381.jpg

 

(PS: linken i innlegg 26 virkar ikkje)

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok selv at det er rette mannen, men skal spørre ja:-)

Har sjekket kirkeboka for Årdal årene 1863 og -64, det er ingen Ole Vilhelmsen å finne som døpte i disse årene i alle fall.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de vi tillate ein liten digresjon: Kjenner vi opphavet til Ole Wilkensson? Wilken er eit relativt sjeldent namn som eg har støtt på i bergverksslekter i Meldal. I 1801 har vi 14 Wilkens/Vilkens i Norge, derav to i Årdal og to i Meldal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tek kontakt med Byarkivet i Stavanger og bed om opplysningar frå byteljingane 1905-1908 t.eks., så vil du få sjå om han er der eller ikkje.

Men trur nok at den Ole Vilhelmsen som finnes død i Bergen er rett.

Kanskje det finnes byteljingar for Bergen (på Byarkivet?) også i den perioden, der står det gjerne f.dato på han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de vi tillate ein liten digresjon: Kjenner vi opphavet til Ole Wilkensson? Wilken er eit relativt sjeldent namn som eg har støtt på i bergverksslekter i Meldal. I 1801 har vi 14 Wilkens/Vilkens i Norge, derav to i Årdal og to i Meldal...

Dette ser for ut meg som den Ole, kjend som Ole Vilkensen Nundal som reiste til Nordland 1883.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6949&idx_id=6949&uid=ny&idx_side=-308

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070116340614.jpg

 

 

Han var elste son til Vilken Olssen 'Hestetun' Midtun (1841-1904) og Sønneva Eriksd. Nundal (1840-1921)

 

Desse vart gardbrukare i Nundalen Torper gard, Øvre Årdal.

 

Elles er Vilken navnet mykje brukt i Årdal heilt fram til i dag.

 

Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann!

 

Takk skal du ha! Byarkivet er kontaktet, så får vi se da om det er den mannen jeg er ute etter! Jeg tror ganske sikkert at det er det, men man kan aldri si aldri;-)

 

Ellers er jeg f.t. i Øvre Årdal, vi har arvet et hus her, det skal visst være et av Årdals eldste hus. Jeg kan godt tenke meg å finne ut mer om det, men den saken får jeg ta fatt på ved en senere anledning!

 

Ser i bygdeboka for Årdal bind 3, s. 535 at Ole Wilhelmsens (Vilkensen) bror Erik Vilkensen Nundal fikk en sønn Vilhelm i 1893 (trolig oppkalt etter farfaren Vilken), det kan jo kanskje være med å underbygge at Ole tok patronymikonet Wilhelmsen, men det er kun en antakelse.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.