Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Wethal fra Ullensaker


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med en bok jeg skriver om Wethal slekten fra Ullensaker, skulle jeg gjerne ha kommet noen slektsledd lenger bakover enn det jeg har klart å spore opp. Det eldste ledd jeg har funnet frem til er: Niels Paulsen Vetalseie, født ca. 1787, d. Ullensaker 5 mai 1864. Han var husmann på gården Vetal søndre i Ullensaker. Han giftet seg i Nes (Romerike) 5 oktober 1815 med Kari Olsdatter Rak-Eie (f. ca. 1780, d. Ullensaker 27 november 1862). Hvor kom disse fra? Hvem var foreldrene?

 

Gjennom datteren deres: Kristine Nielsdatter Vetalseie (f. Ullensaker 6 mai 1828, d. Oslo 16 oktober 1911) er det Wethal navnet har overlevd. Hun giftet seg i Ullensaker 19 desember 1852 med Ole Olsen Rotnæs Eie, som så ble husmann på samme plass som svigerfaren (Vetals Eie i Ullensaker). Om denne Ole Olsen vet vi at han kom fra Nes, Romerike, var født der 28 juli 1823 og var sønn av husmann Ole Kristiansen Rotnæs Eie og hustru Marthe Andersdatter. Det står i kirkeboken da Ole giftet seg 19 desember 1852 at han var født på Rotnæs Eie i Nes, Romerike og oppholdt seg der inntil han giftet seg. Ytterligere opplysninger om Oles foreldre ønskes. Hvor de kom fra, når født og når død?

 

Dette er et vanskelig tema, men det kan jo tenkes at noen har forsket i de samme slekter som her etterspørres. Med andre ord håper jeg på et under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari/Karen Olsdtr. Rakeie finner vi i FT 1801 her: 4683 Næss * Ole Olsen Huusbonde 45 Begges 1te ægteskab Afsk. soldat og gaardbruger M Kari er hans eldste datter og er nevnt i Nes bygdebok bind IV under Nedre Rakeie s 315. Mor hennes er Mari Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig at noen vil hjelpe meg i denne saken. I nevnte database fra Eidskog Slektshistorielag fant jeg ganske riktig en lang rekke forfedre, men jeg savnet data for fødsel/død, så hadde det vært lettere å orientere seg. Har nå rettet en forespørsel til den personen som står som eier av basen, så får vi se hva som kommer ut av det, i tillegg til det kirkebøkene kan gi meg av info.

 

I følge folketellinen for Nes, Romerike fantes det i 1801 faktisk 2 Karen Olsdatter på en og samme gård (Biørtnæs med Raches, som det står). Den ene er datter av gårdbrukeren Ole Olsen, den andre er datter av husmannen Ole Johannesen. Til siste innlegg fra deg Magne tror jeg vi kan utelukke at det er gårdbrukeren som er far tl "min" Kari Olsdatter. Dette fordi det ved vielsen mellom Nils Pålsen Vettaleie og Kari Olsdatter i 1815 er opplyst at hun heter Rakeie! Men helt sikker kan man jo aldri være. Jeg får også undersøke videre i Nes bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nesboka s 313 finner vi den riktige Kari Olsdtr. Rakeie f 1793 og g. 1815 m. Nils Pålsen Vettal-eie. Hennes aner er kjent bakover til finnen Sigfrid Persson i Mangen via Johannes Sigfridsen Rakeie f. ca 1646 d 1730 g.m. Anne Gregersdtr. deres sønn Mathis Johannessen f ca 1690 d 1755 g 1722 m Marthe Persdtr. Ovlien f 1699 d 1759, deres sønn Johannes Mathisen Rakeie f 1723 d 1774 g 07 nov 1748 m Siri Nilsdtr. Krogstad i Eidskog f 19 apr 1721 i Klevan Skillingmark i Sverige d 1780 i Dysland i Nes, deres sønn Ole Johannessen f 1753 - far til Kari - g. 28 des 1781 m Mari Olsdtr. fra Haugrim (Hoggrum)i Aurskog f 1756 Hennes trolige foreldre Ole Gulbrandsen f 1712 d 08 des 1773 og Inger/Ingri Torgeirsdtr. Lofton f 1715 d 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra basen:

21. Ole3 Johannesen Rakeie (Sigrid2 Nilsdotter, Karen1 Sigfridsdtr Kråkfoss), f. 1753 i Rakeie, Nes, Akershus. Han giftet seg med Mari Olsdtr Hoggrum, gift 1781 i Aurskog kirke, Aurskog, Akershus, f. i Hoggrum, Aurskog, Akershus. Ole døde 1804 i Rakeie, Nes, Akershus.

 

Mari: I Eidskog I s.54 (Kjensmo) har vi Mari Olsdtr døpt 2. nov 1754,datter av Ole Olsen og Marte Mortensdtr. Kan det være hun som tjenestegjorde på Hauggrim i 1781?

 

 

 

 

 

Barn:

 

 

 

45 i. Anne4 Olsdtr Rakeie f. 1782 i Rakeie, Nes, Akershus.

 

 

 

+ 46 ii. Johannes Olsen Rakeie f. 1785.

 

 

 

47 iii. Marthe Olsdtr Rakeie f. 1787 i Rakeie, Nes, Akershus. Hun giftet seg med Lars Olsen Børgen, gift 1816 i Nes, Akershus, f. 1790.

 

 

 

Lars: 26 år ved vielsen.

 

 

 

 

 

48 iv. Ole Olsen Rakeie f. 1788 i Rakeie, Nes, Akershus.

 

 

 

49 v. Nils Olsen Rakeie f. 1791 i Rakeie, Nes, Akershus.

 

 

 

50 vi. Kari Olsdtr Rakeie f. 1793 i Rakeie, Nes, Akershus. Hun giftet seg med Nils Pålsen Vettaleie, gift 1815 i Nes, Akershus, f. i Vettaleie, Ullensaker, Akershus.

 

 

 

+ 51 vii. Maria Olsdtr Rakeie f. 1795.

 

 

http://www.sigfridslekt.com/22947651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært på biblioteket og studert bygdeboka for Nes. En ting må vi iallefall kunne konstatere: Kari olsdatter Rakeie var datter av Ole Johannessen Rakeie og ikke Ole Olsen Rakeie.

 

Så differensierer det litt med hensyn til hvem som var foreldre til Mari Olsdatter Haugrim. Du Ann-Mary antyder at hun kan være datter av Ole Olsen og Marte Mortendatter, mens du Magne nevner som en mulighet Ole Gulbrandsen (1712+1773) og Ingri (Inger) Torgeirsdatter Lofton (1715+1800).

Dette får jeg grave meg nærmere ned i.

 

Går ut ifra det har sneket seg inn en liten feil når du Magne skriver at Mattis Johannessen Rakei var gift med Marthe Pedersdatter Ovlien. Du mener vel Marthe Tostendatter? Bygdeboka for Nes kaller henne imidlertid Marte Tostensdatter Bjørknes.

 

Med det samme, er det ingen av dere som kan gi meg noen tips om hvor ektemannen til Kari Olsdatter Rakeie kom fra? Han het Niels Paulsen (Pålsen) og var senere husmann på Vettaleie i Ullensaker. Døde i Ullensaker 5 mai 1864 og alderen oppgis da å være 77 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem Mathis Johannesen var gift med er uklart. Bygdeboka for Aurskog og Blaker b I s 19 B2 fører han opp som g.m. Marte Persdtr. Ovlien. At hun var fra Ovlien fremgår fra trolovelsen i kirkeboken for Aurskog. Men ved trolovelsen står det imidlertid Torstensdtr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7586&idx_id=7586&uid=ny&idx_side=-71 2. spalte under 19. Kanskje er hun datter av Torsten Bergsen d 1752 i hans første ekteskap. I det andre ekteskapet med Kari Persdtr. Ovlien 1684 - 1754 kan tidsrommet mellom hennes fødsel og giftermålet, 38 år, bli vel kort for at hun er mor til Marte.

Se ellers omtalen av Torsten Bergsen under Dyrerud Haneborg i andre avsnitt s. 227.

Jeg synes Ann-Mary Engums ide om mulige foreldre til Mari Olsdtr. i Eidskog I s. 84, er interessant siden den indikerer dokumentert(?) forbindelse til Hauggrim. Som jeg antydet var jeg ikke helt sikker i min slutning som var basert på søk i kirkeboken for Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig kandidat når det gjelder Niels Paulsen kan være om han er fra Nes, denne i FT 1801

* Poul Svendsen Mand 48 I 1ste egtesk. Huusm. saaer 1 1/2 tønde M

2928 Kari Knudsd Hans kone 32 I 1ste egtesk. K

2929 Mari Poulsd Deres børn 12 K

2930 Niels Pouls Deres børn 10 M

2931 Søren Pouls Deres børn 8 M

2932 Lars Pouls Deres børn 6 M

2933 Ole Pouls Deres børn 4 M

2934 Paul Pouls Deres børn 1

Niels Paulsen som er 10 år vil kun være 74 år og ikke 77 år i 1864, men oppgitt alderen ved død er ofte unøyaktig og særlig hvis han er født i Nes og dør i Ullensaker. Denne familien finner vi i Nesboka b.II under Nordbyhagen s 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo være en mulighet Magne! Jeg skal senere idag se om jeg blant fadderne til barna til Niels Paulsen kan finne noen i den barneflokken du nevner. Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at faren til Niels Paulsen er funnet! Ved å se på hvem som sto som faddere for barna fant jeg følgende: Datter: Berthe, født Ullensaker 14 august 1817. Blant fadderne står oppført: Poul Pedersen og en Ane Paulsdatter. Ved å se på folketellingen 1801 for Ullensaker fant jeg denne Poul Pedersen under gården Wethal lille:

Poul Pedersen, 38 år, enkemann, gift 2 ganger, husmann med jord.

Mannens bror: Niels Pedersen, 14 år. (Kan presten ha skrevet feil mon tro, idet jeg lurer på om dette er sønnen Niels Paulsen? Alderen passer.)

Mannens sønn: Hans Poulsen, 4 år.

Mannens mor, Anne Nielsdatter enke, 64 år, underholdes av sønnen.

 

I kirkeboka for Ullensaker fant jeg så: Døpt Ullensaker 8 juli 1787: Niels. Foreldre: Povel Pedersen Wettalseie og Berthe Hansdatter.

 

Antar jeg her skulle være på rett spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står å lese i bygdeboka for Ullensaker om Peder Paulsen på Lille Vettal:

 

Peder Paulsen, som en tid tjenestegjorde som tambur ved niilitærvesenet, fikk som allerede nevnt halve bruket

1753. Men det ser ut til at han heller ikke senere fikk rådom over mere enn det halve, idet han visstnok var svært lite

skikket til å ba noe bruk. Det sies forresten om ham at han ikke var «riktig klok» og at han av den grunn også fikk fri-

pass fra militærtjenesten. Av tingbøkene sees, at han oftere blev tiltalt for forskjellige forseelser, hl. a. for «slem-

het mot sin stefar og sin hustru». I 1753 var Peder blitt gift m. Anne Nilsdatter Kjos, i hvilket gifte der var 9—lO

barn, hvorav minst 3 døde unge. Den eldste sønn Paul og en annen sønn, bodde i 1801 sammen med sin mor på plas-

sen Kleiva under Vettalsødegården. Peder overlot i 1780 sitt bruk til en ny bruker, nedennevnte Ole Gudmundsen, og

forbeholdt sig føderåd for sig og hustru samt for svigerfaren, som enda var ilive. Men føderådet blev nok utilstrekkelig,

da det noen år efter fortelles, at «Peder Vettal har et lite vilkår, men går og betler». Peder døde mellem årene 1785

og 1791 — det kan ikke sikkert sees. Sistnevnte år omtales hans hustru Anne som enke, og hadde plassen Kleiva som et

slags vilkår av gården, og her døde hun i 1808, 72 år gml.

 

 

 

Dette gir desverre ikke noe svar på hvor det ble av Paul Pedersen etter 1801.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen kommentarer til deg Tore. Først mange takk for at du her prøver å hjelpe meg. Flott med de opplysningene du har funnet i Ullensaker bygdebøker. Her står det at Peder Paulsens kone het Anne Nielsdatter Kjos. Siden det tyder på at du har bygdeboka for Ullensaker i din besittelse spør jeg nå om du vet om Kjos er en gård i samme bygd og om foreldrene hennes er å finne?

 

Når det gjelder Paul Pederen, som var døpt i Ullensaker 7 juni 1761, så har jeg funnet at han døde på Vetalseie 28 juli 1821.

 

 

Den Anne Paulsdatter som du nevner i ditt siste innlegg var ganske riktig søster av Niels Paulsen Vetalseie. Hun var født i Ullensaker 3 februar 1820.

Og Niels Paulsen døde på husmannsplassen Vetalseie 5 mai 1864.

 

Nå jakter jeg videre i kirkebøkene på de personer jeg har etterspurt, for å finne fødsels/dødsdata mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 gårder ved navn Kjos her.

 

Anne finner vi på Østre Kjos, bruk 1, som datter av Nils Knutsen:

 

 

 

Knut Torkildsen var oprinnelig fra Åvoll i Nes og g. m.

Kari Nilsdtr. Stokstad. Han hadde før i mange år vært bru-

ker på Stokstad, hvor han og familien er omtalt. Han døde

1743, 74 år gml. og hustruen året efter, 73 år gml. Sønnen

Nils Knutsen overtok nu gården. Han var g. m. Mali

Isaksdtr. Vestre Kjos og hadde følgende barn: 1. Anne, døpt

1735, g. m. Peder Vettal. 2. Isak, døpt 1741, fikk gården. 3.

Marte, til Båstad i Eidsvoll. 4. Kari, g. m. Ole T. Hovin 5.

Malene, død ugift. I 1769 overdrog Nils gården til sønnen

Isak, gjorde skifte og tok føderåd for sig og hustruen. Arven

blev 32 rdlr. Mali Isaksdtr. døde 1777, 72 år grnl. Nils døde

i Grøndalen 1784, 75 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 4 år senere...
På 26.8.2011 den 19.50, Bjørn Piro skrev:

I forbindelse med en bok jeg skriver om Wethal slekten fra Ullensaker, skulle jeg gjerne ha kommet noen slektsledd lenger bakover enn det jeg har klart å spore opp. Det eldste ledd jeg har funnet frem til er: Niels Paulsen Vetalseie, født ca. 1787, d. Ullensaker 5 mai 1864. Han var husmann på gården Vetal søndre i Ullensaker. Han giftet seg i Nes (Romerike) 5 oktober 1815 med Kari Olsdatter Rak-Eie (f. ca. 1780, d. Ullensaker 27 november 1862). Hvor kom disse fra? Hvem var foreldrene?

 

Gjennom datteren deres: Kristine Nielsdatter Vetalseie (f. Ullensaker 6 mai 1828, d. Oslo 16 oktober 1911) er det Wethal navnet har overlevd. Hun giftet seg i Ullensaker 19 desember 1852 med Ole Olsen Rotnæs Eie, som så ble husmann på samme plass som svigerfaren (Vetals Eie i Ullensaker). Om denne Ole Olsen vet vi at han kom fra Nes, Romerike, var født der 28 juli 1823 og var sønn av husmann Ole Kristiansen Rotnæs Eie og hustru Marthe Andersdatter. Det står i kirkeboken da Ole giftet seg 19 desember 1852 at han var født på Rotnæs Eie i Nes, Romerike og oppholdt seg der inntil han giftet seg. Ytterligere opplysninger om Oles foreldre ønskes. Hvor de kom fra, når født og når død?

 

Dette er et vanskelig tema, men det kan jo tenkes at noen har forsket i de samme slekter som her etterspørres. Med andre ord håper jeg på et under!

 

Hei, Bjørn!

 

Jeg er også etterkommer at Wethal slekten fra Ullensaker. Hadde vært interessant å høre hvordan det går med boken, og om du har kommet noe lengre i forskningen på denne familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.