Gå til innhold
Arkivverket

Sjur Sjursen, f.ca. 1681 på Sundve, Voss


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I 1701-manntallet for Voss finner vi en Sjur Sjursen Sundve som tjenestekar på Mørkve i Myrkdalen. I 1708 kom han til Årdal i Sogn der han arbeidet ved Årdal kopperverk et par år. Deretter dro han tilbake til Voss, og jeg formoder at han er den Sjur Sjursen som noen år senere giftet seg med Åse Andersdatter Mørkve. I 1729 gifter Sjur Sjursen Sundve seg med Kari Andersdatter fra Myrland. Det kan vel være at den første kona døde på 1720-tallet og at Sjur derfor giftet seg på nytt?

 

Er det noen som kjenner til denne Sjur og vet hvordan det ellers gikk med ham? Når og hvor døde han? Fikk han barn i noen av ekteskapene sine? Og hvem var foreldrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ætteboka for Vossestrand er Sjur Sjursen ført på Sundveshaug.

 

"Sjur Sjursen Sundveshaug 1680 -

g. 1717 med Åsa Andersdtr Mørkve

g. 1729 med Kari Andersdtr Myrland 1685-1759

Barnlause. Flytte til Rekve og vart husmann på Rekvesegnen"

 

Då lyt du truleg leite etter dødsfallet i Vang hovedsokn.

 

Foreldra til Sjur er oppgitt som Sjur Person 1635 - og Guro Jonsdtr Tveite Hb 1641-

 

På Tveite HB finn vi foreldra til Guro oppgitt som Jon Knutsen og Kristi Torkjelsdtr.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være skifte etter Kari Andersdatter på Rekve. Litt utfordrande å lese, men du får sjå om du får noko ut av det. (starter nederst på første kolonne "November Maaned". Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 7a , 1757-1769, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Merknader: Fol 1-272.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24111/48/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081119640048.jpg

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Egil. Dette bringer meg et langt skritt framover. Jeg fant til og med skiftet etter Kari Andersdatter fra 1759, - uleselig riktignok, men originalen skal det være mulig å lese. Da finner jeg sikkert ut mer om hennes slekt, og får vel også vite om mannen er død før eller etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

... Jeg fant til og med skiftet etter Kari Andersdatter fra 1759, - uleselig riktignok, men originalen skal det være mulig å lese. Da finner jeg sikkert ut mer om hennes slekt, og får vel også vite om mannen er død før eller etter henne.

Nå har jeg fått tilsendt et utdrag av skiftet fra Statsarkivet i Bergen. Skiftet viser at Kari etterlot seg enkemannen «Siur Reqve» og forteller videre at Kari ikke hadde noen barn. Hun hadde hatt tre søsken: Sjur Andersen Myrland, Mons Andersen og Marite Andersdatter Myrland. Alle var døde, men hadde etterlatt seg i alt 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.