Gå til innhold
Arkivverket

Ingvald Martin Ingebrigtsen


Daniel A. Askeland
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge prøvd å finne ut når min oldefar Ingvald Martin Ingebrigtsen døde. Han skal etter det min bestemor har fortalt meg druknet etter å ha falt av broen på vei ombord i en båt, og druknet. Jeg tror de aldri fant liket av ham, og hun har fortalt at det ikke ble holdt noe begravelse.

 

Derfor lurer jeg på om hvordan jeg skal gå frem om å finne ut når han har dødd, alt jeg vet er at han druknet da min bestemor var veldig liten, så det må ha skjedd i perioden 1930-1934, da konen i Edith Kathrine i listen over røysteføre står oppført som enke.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strudshavn i Askøy, Klokkerbok nr. A 9 (1894-1903), Fødte og døpte 1895, side 35.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060809020503.jpg

 

(Står som nummer 63.)

 

Så, på forhånd takk for hjelpen jeg måtte motta. Jeg vet at det er veldig mange kloke hoder her inne, og at flere kloke hoder ofte tenker bedre enn bare ett hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenken kommer og går nå virket den her også men legger en permanent siden jeg nå hentet den

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strudshavn i Askøy, Ministerialbok nr. B 2 (1889-1902), Fødte og døpte 1895, side 90.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5204&idx_id=5204&uid=ny&idx_side=-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan jeg skal gå frem om jeg vil finne ut når Ingvald Martin Ingebrigtsen døde, da han druknet i Bergen rundt 1930-1934? Etter mine opplysninger var han sjømann, men liket etter ham ble aldri funnet, og det ble heller ikke avholdt noe begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko erfaring med det sjølv, men kan det være hjelp i å bla gjennom nokre gamle årgangar med Bergens Tidende?

 

Hendelsen kan være nemd der.

 

Desse må vel finnast på eit eller anna bibliotek.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Tror nok 3-4 årganger med Bergens Tidende kan bli en del. Får se om jeg får tid til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt "Spør Statsarkivet i Bergen"? Dvs. legg inn eit spørsmål der og spør om det finnes dødsfallsprotokollregister, isåfall er det eit nokså raskt oppdrag, men er usikker på om Statsarkivet tek på seg slike "leitejobbar".

 

Visst ikkje og dersom det finnes, så er det kanskje nokon velviljuge bergensarar som stiller opp og leitar for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Mariann, jeg har allerede lagt ut et emne i "Spør Statsarkivet", jeg fikk hjelp med å finne min tippoldefars dødsmelding, så kanskje jeg kan få hjelp med min oldefar også.

 

Jeg selv er bergenser, og bor i Bergen. Så jeg har tilgang, og om jeg ikke tar feil har vel Hovedbiblioteket i byen avisarkiv, det er hvertfall hvert en sjanse. Men, som sagt, 3-4 år med aviser er ganske mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.