Gå til innhold
Arkivverket

Giertrud Gunvaldsdatter, f. ca 1760 , Vestfold ?


Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre har jeg ikke greid å finne foreldre til. Hun gifter seg her i Hedrum med Michel Larsen:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=hedrvigd&gardpostnr=615&merk=615#ovre

 

Har lett etter Giertrud Gunvaldsdatter som er ført som en Engvoldsdatter i 1801 tellingen.

 

Tar spørsmålet igjen her i det nye Brukernes eget forum.

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør vel legge en lenke til det gamle Brukarforum , der jeg har fått en god del hjelp og råd til å lete etter

samme dame tidligere:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29877&sok=Gunn+Huglen&nr=34&antinnlegg=23&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Håper noen kan finne flere kilder hvor jeg kan lete etter Giertrud.

Gunvald-navnet har ikke vært enkelt å lokalisere nær Hedrum.

 

Prøver her igjen :rolleyes:

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I opplysninger fra Kolbjørn Næss i det gamle Brukarforum, så dør Gjertrud Gunvaldsdatter, Tutvet , 30/11 1838 , 80 år.

 

Lurer på om det finnes et skifte etter hennes død i Hedrum?

 

Kan jo være at skifter kan i spor etter hennes opphav?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det finnes et skifte etter hennes død i Hedrum?

 

Kan jo være at skifter kan i spor etter hennes opphav?

 

Det kan godt hende at det finnes et skifte etter Gjertrud, men jeg anser det som svært lite sannsynlig at et slikt skifte vil si noe om hennes opphav.

 

Skifter kan fortelle, direkte eller indirekte, om avdødes opphav når


  •  
  • avdøde ikke har barn og arves av foreldre, søsken eller fjernere slektninger.
  • avdøde har arvet eiendom av foreldre eller andre slektninger, og skiftene etter disse brukes som hjemmelsbrev.
  • avdøde har umyndige barn som får oppnevnt verger blant avdødes slekt.

 

Ingenting av dette er aktuelt i Gjertruds tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I opplysninger fra Kolbjørn Næss i det gamle Brukarforum, så dør Gjertrud Gunvaldsdatter, Tutvet , 30/11 1838 , 80 år.

 

Kirkeboka: Hun kalles Gjertrud Gulvoldsdatter og er notert som 60 år. Men alderen er åpenbart feil.

 

Jeg kan ellers bekrefte at hun kalles "Giertru Engvoldsd." i folketellinga 1801 (ved selvsyn i original).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar her, Kristian! Har du noe forslag til kilder som kan gi svar på hvor denne Giertrud Gunvoldsdatter kom fra?

 

Kirkebøkene og skifteprotokollene for det prestegjeld/sorenskriveri som Gjertrud kom fra. Men siden vi jo ikke vet hvor hun kom fra, er det vanskelig å vite hvor man skal starte å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for din interesse Kristian

:rolleyes: Er glad for hjelp med din ekspertise!

 

Jeg ser av eldre folketellinger at Gunvold ( Gunvald), Engvald, Ingvald , er vanlige navn i Telemark fylke ca 1760.

Kan jo tenkes at Giertruds opphav kan komme fra grenseområder til Hedrum i Vestfold ? Muligens opphav knyttet til jernverks-

arbeidere?

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=bd11MT60&gardpostnr=1656&personpostnr=4239&merk=4239#ovre

 

Fortsetter leting i kildeavskrifter for Gjerpen , Siljan, Bamle-områdene.

 

Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner et barn døpt Giertrud i Gjerpen i Telemark i 1760, Her på høyre s. i kirkebok , dåp 58.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206040434.jpg

 

Jeg har vansker med å tolke fars fornavn. Danielsen er vel hans etternavn og fornavn begynner på G ...

 

Det blir vel ren gjetting, men alder på pigebarnet og fornavnet hennes passer :-)

 

Kan hende noe kan tyde teksten til denne bandåpen for meg?

 

 

Mvh, Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tyding av Giert :-)

Da er dette nok ikke den rette Giertrud :-(

 

Får fortsette leting i nærområder til Hedrum.

 

Takk for hjelp igjen!

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.