Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Pettersen Øyen (f.ca.1679) fra Østerdalen


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I året 1700 ble det funnet koppermalm i fjellet ved Årdal i Sogn og et par år senere var driften i full gang. Dette verket tiltrakk seg snart folk fra mange kanter av Sør-Norge, - bl.a. fra Østerdalen. En av disse var Jørgen Pettersen Øyen som kom til Årdal allerede i 1702 eller 1703. Han arbeidet ved Årdal kopperverk helt til driften ble innstilt i 1734 og var en tid også understiger ved verket. Nå er jeg interessert i å finne ut hvor i Østerdalen han kom fra: Jeg regner med at Øyen er et gårdsnavn, men dette finnes flere steder i Østerdalen, - bl.a. på Kvikne, i Alvdal og på Tynset.

 

Er det noen som har kjennskap til disse gårdene og drar kjensel på denne karen? Han var født ca. 1680 iflg. opplysninger han selv ga. Det skal også nevnes at en kar som het Petter Pettersen Øyen også arbeidet ved Årdal kopperverk i noen år. Det kan f.eks. ha vært en bror av Jørgen eller kanskje faren hans.

 

Jørgen giftet seg med Ragnhild Olsdatter fra Årdal og fikk 4 barn med henne: Petter, Ingeborg, Gjertrud (f.1714) og Kirsti (f.ca.1717). Etter at kona døde, giftet Jørgen seg på nytt med Siri Arnesdatter som opprinnelig kom fra Røros. De fikk barna Arne (1721-1725), Marite (f.1723), Jens (f.1724), Ådne (f.1727) og en datter som jeg ikke har navnet på.

 

En gang etter 1734 reiste Jørgen med hele familien sin fra Årdal, men jeg har ingen opplysninger om hvor de ble av. Har noen støtt på denne familien et annet sted i Sør-Norge? Kanskje de dro tilbake til Nord-Østerdalen eller Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Statsarkivet på Hamar. Det finnes en bok som dekker Nord-Østerdal med opplysninger om hvert enkelt bruk og hvem som driver det fra 1610 og fram til 1700.

Jeg husker dessverre ikke navnet på hverken forfatter eller bok, men det gjør ganske sikkert de på arkivet. Lykke til!

Olav Bonesmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Statsarkivet på Hamar. Det finnes en bok som dekker Nord-Østerdal med opplysninger om hvert enkelt bruk og hvem som driver det fra 1610 og fram til 1700.

Jeg husker dessverre ikke navnet på hverken forfatter eller bok, men det gjør ganske sikkert de på arkivet. Lykke til!

Olav Bonesmo.

Du tenker kanskje på boka "folk og buplasser i Nord-Østerdal" av Jon Krokmoen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hukommelsen er lurvete, men det er godt mulig det var navnet. Forfatteren var ansatt på RA, og bodde på Lillehammer som pensjonist.

Olav Bonesmo.

Da stemmer det, jeg kjente godt Jon, han var født og oppvokst på nabogården:-)! Ellers er det Øyen også i Folldal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Olav og Reidar for opplysninger om boka. De må vel ha den på Riksarkivet, så jeg tar en kikk neste gang jeg er der.

De har nok boka også på biblioteket, i hvertfall skaffer de den:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I året 1700 ble det funnet koppermalm i fjellet ved Årdal i Sogn og et par år senere var driften i full gang. Dette verket tiltrakk seg snart folk fra mange kanter av Sør-Norge, - bl.a. fra Østerdalen. En av disse var Jørgen Pettersen Øyen som kom til Årdal allerede i 1702 eller 1703. Han arbeidet ved Årdal kopperverk helt til driften ble innstilt i 1734 og var en tid også understiger ved verket. Nå er jeg interessert i å finne ut hvor i Østerdalen han kom fra: Jeg regner med at Øyen er et gårdsnavn, men dette finnes flere steder i Østerdalen, - bl.a. på Kvikne, i Alvdal og på Tynset.

 

Er det noen som har kjennskap til disse gårdene og drar kjensel på denne karen? Han var født ca. 1680 iflg. opplysninger han selv ga. Det skal også nevnes at en kar som het Petter Pettersen Øyen også arbeidet ved Årdal kopperverk i noen år. Det kan f.eks. ha vært en bror av Jørgen eller kanskje faren hans.

 

Jørgen giftet seg med Ragnhild Olsdatter fra Årdal og fikk 4 barn med henne: Petter, Ingeborg, Gjertrud (f.1714) og Kirsti (f.ca.1717). Etter at kona døde, giftet Jørgen seg på nytt med Siri Arnesdatter som opprinnelig kom fra Røros. De fikk barna Arne (1721-1725), Marite (f.1723), Jens (f.1724), Ådne (f.1727) og en datter som jeg ikke har navnet på.

 

En gang etter 1734 reiste Jørgen med hele familien sin fra Årdal, men jeg har ingen opplysninger om hvor de ble av. Har noen støtt på denne familien et annet sted i Sør-Norge? Kanskje de dro tilbake til Nord-Østerdalen eller Røros?

 

 

Jeg lurer på om den Siri Arnesdatter du nevner her, er en Siri døpt Septuagesima 1698 i Røros med far Arne Jensen (37 år og bergsknekt i 1701).

 

Arne Jensen var svoger til til min ane Hans Jonsen Smed, som var gift med Anne Sevatsdatter. Hans Jonsen Smed blir først på året 1701 innstevnet for Bergretten for å ha skåret sin svoger Arne Jensen i armen med en kniv. Saken går over flere rettsmøter og dom faller i februar 1701. Jeg visste ut fra fadderskap at Anne Sevatsdatter hadde en søster Marit Sevatsdatter, men jeg visste ikke hvem hun var gift med før jeg leste dette i tingboka.

 

Arne Jensen hadde nok en datter Guri døpt søndag mellom jul og nyttår 1696. Arne Jensen og Marit Se (resten av hennes farsnavn mangler) ble gift 2. pinsedag 1695. Jeg satt akkurat idag og lurte på hvor det ble av Arne Jensen, hans kone og to barn. Nå venter jeg spent på svar.

 

Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo strålende, Astrid! Du traff spikeren på hodet. Siri var ganske riktig datter av Arne Jensen. Søsteren Guri har jeg hele livshistorien til :-) Hun og Siri hadde i alle fall to søstre til: Ragnhild (født på Røros 1700) og Marte (født i Årdal 1713). Jeg tror vel også at Malene Arnesdatter (født ca. 1707) var en søster av disse. De hadde også to brødre: Jens (f. ca. 1709) og Nils (født i Årdal 1720).

 

Når det gjelder Arne, så fant jeg i lønnsprotokollene fra Røros fra 1704 og 1705 at Arne kalles Arne Jensen Tolgen. Han var vel kanskje født der? Arne tok med seg familien og flyttet til Årdal i Sogn sommeren 1707 for å arbeide ved Årdal kopperverk. Der var han først gruvearbeider, men han fikk senere arbeid som hytteknekt ved smeltehytta. Arne døde under arbeid på Overbergets gruve i 1733 (begr. 24. feb.). Når hytta ikke var i drift, måtte hyttefolkene også arbeide i gruvene, og det var vel derfor han var på fjellet denne vinterdagen.

 

Arne Jensen og Marit Se (resten av hennes farsnavn mangler) ble gift 2. pinsedag 1695.

De var synd ikke hele patronymet til Marit er tatt med i kirkeboka, men etter det du har funnet ut om denne saken i Bergretten på Røros, skulle det vel kanskje ha stått "Sevatsdatter"? Fra Årdals-kildene har jeg ikke noe annet navn på henne enn "Marithe ved Werket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var moro, Knut. Hadde det ikke vært for dette temaet ditt, ville jeg nok aldri klart å finne ut hvor disse folkene ble av. Jeg mener å huske at Marit Sevatsdatters navn stod nevnt i tingboka i forbindelse med saken mot Hans Jonsen, men jeg kunne ikke finne det idag. Kanskje en gang senere når jeg har litt bedre tid.

 

Jeg sender videre en stor takk til deg for de opplysninger du har gitt meg om familiens videre liv i Årdal.

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.