Gå til innhold
Arkivverket

hafva blifvit förpassad till utrikes ort (rundt 1887)


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Källa: Fellingsbro kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10244/A I/24e (1878-1887), Bildid: C0000434_00293

 

Per Henriksson, f. 25.01.1841 i Järnboås, her kalt Per Johan Henriksson f. 21.01.1841, ble førpassad från fängelset till utrikes ort. Betyr dette at han er blitt sendt ut, eller bare at han hadde å forsvinne fra riket?

 

Har uten hell prøvd å finne når og hvor han forlot Sverige. Hvem kan hjelpe?

 

Og hva er resten som står om ham i høyre marg?

 

Jeg finner han ikke i noen Obefintlighetsliste i senere husforhør heller.

 

I Järnboås står han nevnt i disse listene frem til 1947, da han avskrives. Kommentar 1930: Turde vistas i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling.

 

Prøver meg på noe av det. Jeg tyder en del av dette til: 27/2-77 för 5 resan stöld, lifstidsdømd 2 ggr. 14/7-77 förflyttad til straff... i Wasberg.

 

Det som står helt til høyre er jeg ikke sikker på.

 

Jeg skjønner at du har abb på Svar. Om du i registeret over frigivna straffarb.fångar søker på : født 1841, sted: järnboås. Så får du opp et alternativ. Dette må være din Per Henriksson selv om f.dato spriker på det du har og det registeret oppgir. Men jeg er nesten sikker på at det er din Henriksson. Alt for mye som stemmer til at det kan være noen annen. I såfall så finnes han der med foto og nærmere beskrivelse.

 

Ta en titt og se.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har han med foto, har kopi av de 5 ulike dommene fra Sverige osv, men mangler altså spor etter løslatelsen i 1887. Finnes i husforhørslistene osv, dvs finner han vel ikke i noen obefintlighetsliste i Fellingsbro enn den jeg nevnte i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fant han i folketelling 1890 og 1900,men det ga ingen konkrete svar:

 

1890:

 

Post 3673537

 

Hindriksson, Per

Fästningsfånge

 

f. 1841 i Järnboås (Örebro län, Västmanland)

 

Ogift man, ensam i familjen

 

Lösa och fattiga personer inom Lindesby Rote

Järnboås (Örebro län, Västmanland)

 

Födelseort i källan: Jernb.

 

 

1900:

 

Post 2474710

 

Henriksson, Per

Lös arbetare

 

f. 1841 i Järnboås (Örebro län, Västmanland)

 

Ogift man, ensam i familjen

 

Qvarstående obefintliga sedan 1891-1900

Järnboås (Örebro län, Västmanland)

 

Födelseort i källan: Jernboås

 

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nå har jeg fått mulighet til å se litt mer, men desverre uten å finne noe.

 

Ser Kari fant han i 1890 og 1900 tellingen. Han finnes også i 1910, med de samme infoene. Når jeg åpner originaldokumentet til tellingen, så ser jeg at han er strøket ut. Det er også 6 andre ( Per og de 6 står oppført etter hverandre) som er arbetare, lös dräng osv. Alle 7 er strøket ut. På to av dem står det : til Amerika i 97. På ytterligere to står det: I Amerika. På Per Henriksson står ikke noe. Kan han evt ha reist i 97 han g ? På bakgrunn av at han er med i 1910 tellingen og står som strøket ut, har jeg lett i utflyttede 1910-1913 men har ikke funnet han.

 

Så dermed var det vel kanskje ikke så mye hjelp i dette.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Har funnet han i husforhør f.o.m.1886 og forsamlingsbok t.o.m. 1930. Det er bare anm.i 1930 som gir et hint om oppholdsted.

Er litt usikker på om det at han er i Amerika er strøket ut i 1930.

 

Finner han ikke i Emibas eller dødboken.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse opplysningene. Nei, den fyren er en gåte. Føler at vi har vendt på det som vendes kan.

 

Hvis han er blitt utvist/utsendt rett etter fengselsoppholdet, skulle han vel være å finne i utvandringskartotekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.