Gå til innhold
Arkivverket

Tolking av skifte indre Sogn 1681


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Det vart 12.5.1681 halde to skifte på Kvamme i Hafslo, etter John Kvamme og Martha Kvamme (http://arkivverket.no/URN:sk_read/24133/330/).

 

Etter mine notat døydde ikkje John Kvamme før i slutten av 1690-åri, og han var gift før 1673. So vidt eg har forstått var denne Martha kona hans alt den gongen.

 

Men i andre side av skiftet hennar (http://arkivverket.no/URN:sk_read/24133/331/) står mellom anna dette: "Eftersom forskr: Joen Quamme och Marthe Quamme sig med huerandre i Echteskab skulle Indlade, och den bortskyldige Gield, langt høyere end Boens formue opløb, wore Creditorerne fornøyet..."

 

Mwn kvifor vert det skrive slik, dersom det alt vart halde skifte etter både John og Martha i 1681? Dei fekk minst ei dotter, som rett nok ikkje er namngjevi, men har dei likevel halde skifte "i levande live"?

 

Eg takkar so mykje på førehand for eventuelle synspunkt på korleis dette skal tolkast...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke skjønne annet enn at begge har vært gift med andre personer før. På det første skiftet står det jo registrering og vurdering av John Kvammes bo og formue etter hans salige hustrus dødelige avgang, og på det andre skiftet står det registrering og vurdering av Martha Kvammes bo og formue etter hennes salige manns dødelige avgang.

Og så har de nok giftet seg rett etterpå :)

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette så enkelt som at både John og Martha hadde vært gift før og satt i uskiftet bo da de skulle gifte seg? Etter loven måtte det holdes skifter med de respektive arvinger før de giftet seg. Begge viste seg å være insolvente, så arvingene er ikke nevnt.

 

Når det gjelder utsagnet om at kreditorene var fornøyd "att de dennem effter haanden Som gud gaf Efne til kunde betale", så betyr vel det at kreditorene var enige om å la gjelden bli stående i stedet for å kreve sin andel av bruttoformuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.