Gå til innhold
Arkivverket

skoler i oslo på 1900- tallet


Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Er da fortsatt på leting etter info fra min bestefar`s barndom på barnehjem i Oslo.

 

Lenke: http://forum.arkivve...ndpost__p__4492

og : http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/173188-noen-som-har-en-ide-om-hvor-man-kan-lete/page__view__findpost__p__1479530

 

 

Men, det jeg lurer litt på nå er hvor de barna som var på barnehjem gikk på skole??

Han bodde på Bernhard Mathisens barnehjem på et sted som het Solheim, hvis ikke jeg tar

helt feil. Dette var et privat barnehjem mener jeg også, var det sånn at de hadde skole

på barnehjemmet eller var de på samme skole som andre barn??

 

 

Mvh

Heidi Pauline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehjemsbarna var vel stort sett elever på den lokale skole, med mindre institusjonen var såpass stor (som f.ex. Lippestads institutt på Thorshov/Thorshaug) der det falt naturlig med egen skole.

 

”Bernhard Mathisens barnehjem” ser ikke ut til å ha vært en spesielt stor institusjon.

 

Omkring 1910 lå ”Bernhard Mathisens barnehjem” i det vi i dag kaller BLINDERVEIEN, som går gjennom universitetsområdet på Blindern, mellom fra Kirkeveien ved Vestre Aker kirke og i retning Vinderen.

 

Denne delen av Aker ble ikke innlemmet i Oslo før 1948. Jeg vil tro at nærmeste Aker-skole bør ha vært Vinderen skole (opprettet i 1905), eller muligens Ullevold skole, siden nærheten til Vestre Aker kirke nevnes.

 

Hvorvidt Byarkivet har elev-lister går det vel an å finne ut.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindernvn. 3-7, Knabben løkke.

Nr.3 er den gamle hovedbygn. på løkka, bygd i slutten av 1850-årene.

Utparsellert ca.1885.

Hovedbygningen og det nærmeste området ble rundt århundreskiftet overtatt av Bernhard L. Mathisens Barnehjem (åpnet 1901). Fra 1959 kommunalt, flyttet til Grorud i 1960-årene.

I dag ligger Blindern rehab.senter der. Det ligger inntil V.Aker kirkegård(vestsiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 var det ti barn på dette barnehjemmet, fem jenter og fem gutter. Når det gjelder guttene, begynte de eldste på skolen ca 1905 og de yngste ca 1910.

Det betyr at de kan ha gått på Vinderen skole, men ikke på Ullevål. Kanskje Vinderen skole fortsatt har elevprotokoller fra den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 var det ti barn på dette barnehjemmet, fem jenter og fem gutter. Når det gjelder guttene, begynte de eldste på skolen ca 1905 og de yngste ca 1910.

Det betyr at de kan ha gått på Vinderen skole, men ikke på Ullevål. Kanskje Vinderen skole fortsatt har elevprotokoller fra den tiden?

 

Det finnes i hvert fall klassebilder på hjemmesiden til Vinderen skole:

http://www.vinderenskole.no/

 

På venstre side, lenken Klasser 1905-2004

 

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i hvert fall klassebilder på hjemmesiden til Vinderen skole:

http://www.vinderenskole.no/

 

På venstre side, lenken Klasser 1905-2004

 

Hilsen L. K.

 

Artige bilder. Det ser ut til at det var blandingsklasser meget langt tilbake. På min skole var det faktisk rene gutte- og jenteklasser til og med kullet 1970...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tusen takk for all hjelp.

 

Jeg har nå tittet på bildene fra Vindern skole og klasse fra 1909/1910, da var

jo min bestefar 9-10 år så dette kan jo kanskje stemme. Ser ut som de barna

på dette bildet er i den årsklassen. Får ta det med til min mor og far og la

de ta en titt. De har også et bilde av ham hjemme rundt den alderen så kanskje

vi kan finne ham.

Er så gøy når man finner noe sånt fra den tiden.

 

Heidi Pauline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Moren min ble født i 1907 og var på Berhard L. Mathisens barnehjem sammen med en bror og søster etter moren deres døde i 1910. vet hun gikk på Bolteløkka skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.