Gå til innhold
Arkivverket

Dåret Meldahl / Nils Jørgensen Agersborg


Gjest Terje Wingaard Meldahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Nils Jørgensen Agersborg var sogneprest i Surnadal fra 1664 til sin død i 1682.

Han kom til Norge fra Danmark i 1661

 

Han var først gift med Doret/Dåret Meldahl og deretter med Margrethe Ruberg.

 

Han hadde i alle fall 4 barn.

1 Inger f. 1662

2 Jørgen f. 1666

3 Sofie f. 1670

4 Lisbeth f. 1673

 

Jørgen reiste i 1696 til Alstahaug hvor han var hovmann hos Petter Dasss og senere til Vefsen hvor han giftet seg ( minst 30 år gammel) med Sophie Gyth. De fikk første barn i 1704.

 

Har statsarkivet noen opplysninger om følgende:

 

1 Hvilke barn fikk Nils med hvilken kvinne?

2 Opphavet til Dåret/Doret Meldahl?

3 Var Jørgen Nilse Agersborg gift før han reiste til Alstahaug, med hvem og hadde de eventuelt barn?

 

Dersom dere ikke har noen opplysninger om denne familien hvor kan jeg eventuelt finne dette, Statsarkivet?, i Danmark?

 

Håper på positivt svar.

 

mvh

 

Terje Wingaard Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er mulig du kan finne svar på noen av dine spørsmål i våre arkiver, men det betinger en del leiting som jeg desverre ikke har anledning til å gjøre for deg. Du er derfor velkommen til vår lesesal for å prøve og finne svarene.

 

Mvh

 

Finn Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen og Sophie må ha blitt gift før 1701 og hadde trolig barn født før 1704 ettersom de døper barn nr 10 i 1716.

 

I 1701-manntallet er Jørgen oppført som bruker på Rynes sammen med sin svigerfar Alexander Gyth. Alexander Gyth overførte garden til Jørgen i 1701, tinglyst på vårtinget i 1702, jfr. panteboka (høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=18935&uid=ny&idx_side=-9

 

Dersom Jørgen hadde barn fra et evt. tidligere ekteskap, skulle barna ha vært nevnt i skiftet i 1742 (venstre side): http://arkivverket.no/URN:sk_read/24843/297/

Her nevnes kun tre barn, de samme tre som er nevnt i skiftet etter Sophie Gyth i 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Finn og Geir

 

Takk for svar begge to. Er "desverre" ikke bosatt i Trondheim, så det kan ta litt tid før jeg har muligheter til å besøke lesesalen der.

 

Som du sier Geir er nok Jørgen og Alexandra gift før 1701. Da jeg anslo at han var minst 30 år før han giftet seg med Alexandra tok jeg utgangspunkt i 1696.

Er enig i at eventuelle barn av et første ekteskap burde vært med i skifte. Det kan jo eventuelt være snakk om et "uekte barn" eller nok et blindspor i jakten på mine forfedre.

 

Finnes det ingen opplysninger om Dåret/Doret Meldahl?

Synes også det er merkelig at det bare er skrevet en linje om Nils Jørgensen Agersborg i Anfreas Erlandsen's Biographiske efterretnninger om geistligheten i Trondhjems stift (side 438) som var sogneprest i Surnadal fra 1664 til sin død i 1682. http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=erlandsen&sideid=440&storleik=

Er det noen bestemt grunn for dette?

 

mvh

 

Terje W. Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet ikke hvorfor Erlandsen er knapp i sin omtale. Svein Tore Dahl sier i sin bok fra 2000 "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700" følgende om Nils Jørgensen som var res.kap. i Surendal anneks 1663-1682:

 

"Han ble innsatt som kapellan her den 2/10 1663 da den forrige sognepresten var død. Den 9/7 1664 fikk han bevilgning på kirketienden av Surendal, noe som hans formann Hans Eliesen også hadde hatt. Han er også nevnt da han som visepastor her undertegnet manntallet herfra i 1666 og han nevnes her i amtregnskapets familieskatt i 1676. Han var her ennå da Hr Ole ble utnevnt til hans huskapellan i oktober 1681 men døde her i løpet av 1682.

 

Han kalles i sin søknaden om stillingen for en bror av Hans Evertsen, dvs Hans Evertsen Meyer fogd i Gauldal. Den 30/4 1685 stevnet hans enke Margrethe Hr Ole Steensen inn for domkapittelet og på hennes vegne opptrer hennes avdøde manns bror Hans Evertsen. Saken var at Hr Ole hadde lovet å gifte seg med Hr Nils datter da han fikk kallet men var i senere gått bort fra dette løfte. I 1687 er hans enke oppført i futens familieskatt, hun bodde da på enkesete Øye.

 

Personalia:

Han var en bror av fogd Hans Evertsen i Strinda. Erlandsen tillegger ham navnet Aggersborg. Hans kone var Margrethe NN. Kjente barn:

Margrethe: Hun nevnes i saken i 1685."

 

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Finn

 

Slik jeg forstår ditt svar er Nils Jørgensen Agersborg bror av Hans Evertsen Meyer.

Dette må i så fall være en halvbror med samme mor ( Jørgensen-Evertsen).

Etter de opplysningene jeg har var både Edward Melchiorse Meyer født 1585 og Jørgen Iversen Agersborg (Brørup), gift med Inger Nilsdatter. Begge i Aggersborg, Hjørring, Danmark , så dette ser ut til å stemme.

Hans Evertsen Meyer : født Aggersborg 1615

Nils Jørgensen Agersborg: født Aggersborg 1628

Dette medfører at Edward må ha dødd en eller annen gang mellom 1615 og 1628.

Du nevner rettssaken mellom Ole Evensen Meldahl og enken etter Nils Jørgensen Agersborg, Margrethe Pedersdtr Rudberg. Slik jeg kjenner denne saken hadde Ole Stensen Meldahl inngått avtale med Nils Jørgensen Agersborg og konen Margrethe om å gifte seg med datteren Inger Nilsdtr.

Da Margrethe ble enke før dette giftemålet ble inngått ville Margrethe selv gifte seg med Ole, noe Ole nektet. Det ble oppnådd forlik om saken noe som kostet Ole 200 Rdl. Han giftet seg senere med Margrethe Christophersdtr Røg, datter til sognepresten i Hevne.

 

Har du noen opplysninger om Dåret/ Doreth Meldahl?

Hun skal ha vært gift med Hans Elias Soop, forgjengeren til Nils Jørgensen Agersborg i Surnadal og med Nils J Agersborg.

Jeg har sett at noen kilder holder henne som en søster av Sten Evensen Meldahl, sogneprest i Meldal mens en kilde holder henne som datter av Even (Effuen) Foss, far til Sten Evensen. Har du noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Finn

 

Slik jeg forstår ditt svar er Nils Jørgensen Agersborg bror av Hans Evertsen Meyer.

Dette må i så fall være en halvbror med samme mor ( Jørgensen-Evertsen).

Etter de opplysningene jeg har var både Edward Melchiorse Meyer født 1585 og Jørgen Iversen Agersborg (Brørup), gift med Inger Nilsdatter. Begge i Aggersborg, Hjørring, Danmark , så dette ser ut til å stemme.

Hans Evertsen Meyer : født Aggersborg 1615

Nils Jørgensen Agersborg: født Aggersborg 1628

Dette medfører at Edward må ha dødd en eller annen gang mellom 1615 og 1628.

Du nevner rettssaken mellom Ole Evensen Meldahl og enken etter Nils Jørgensen Agersborg, Margrethe Pedersdtr Rudberg. Slik jeg kjenner denne saken hadde Ole Stensen Meldahl inngått avtale med Nils Jørgensen Agersborg og konen Margrethe om å gifte seg med datteren Inger Nilsdtr.

Da Margrethe ble enke før dette giftemålet ble inngått ville Margrethe selv gifte seg med Ole, noe Ole nektet. Det ble oppnådd forlik om saken noe som kostet Ole 200 Rdl. Han giftet seg senere med Margrethe Christophersdtr Røg, datter til sognepresten i Hevne.

 

Har du noen opplysninger om Dåret/ Doreth Meldahl?

Hun skal ha vært gift med Hans Elias Soop, forgjengeren til Nils Jørgensen Agersborg i Surnadal og med Nils J Agersborg.

Jeg har sett at noen kilder holder henne som en søster av Sten Evensen Meldahl, sogneprest i Meldal mens en kilde holder henne som datter av Even (Effuen) Foss, far til Sten Evensen. Har du noen kommentarer til dette?

Hvordan vurderer dere dette skiftet (riktignok transkribert) opp mot etterkommere etter Nils Jørgensen (Agersborg)?

 

Skifte Hals; Vefsn/1792

Mille Darre K Hovedperson; Skifte paa alle

Maren Darre K Hovedperson

Margrethe Henrichsdatter Berg K Hovedperson

Jørgen Nilsen Agersborg M Død Mormorbroren

Peter Agersborg M Gift Barn av Jørgen; Rynes

Hjeronimus Agersborg M Død Barn av Jørgen

Jacob Agersborg M Barn av Hieronimus; Aaremmen

Nils Agersborg M Barn av Hieronimus; Hos broderen Jacob

Elisabeth Agersborg K Gift Barn av Hieronimus; Hans Thommesen, Aaremmen.

Anna Sophia Agersborg K Gift Barn av Hieronimus; Anders Jonsen, Herringbotn

Margrethe Agersborg K Ugift 40 Barn av Jørgen; Tj. Ole Jonsen, Findh

 

Jeg tar alle forbehold i forhold til om dette skiftet er rett transkribert og tolket.

 

Jeg kan for lite om arverett på den tiden til å tolke skiftet i forhold til avkom etter Nils Jørgensen og hans eventuelle koner, men for meg ser det ut som man kan stille store spøsmål når det gjelder barna som listes opp etter Nils Jørgensen (Agersborg) og hvem de var gift med og igjen deres eventuelle etterkommere. Hvordan vurderer dere dette?

 

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vurderer dere dette skiftet (riktignok transkribert) opp mot etterkommere etter Nils Jørgensen (Agersborg)?

 

Skifte Hals; Vefsn/1792

Mille Darre K Hovedperson; Skifte paa alle

Maren Darre K Hovedperson

Margrethe Henrichsdatter Berg K Hovedperson

Jørgen Nilsen Agersborg M Død Mormorbroren

Peter Agersborg M Gift Barn av Jørgen; Rynes

Hjeronimus Agersborg M Død Barn av Jørgen

Jacob Agersborg M Barn av Hieronimus; Aaremmen

Nils Agersborg M Barn av Hieronimus; Hos broderen Jacob

Elisabeth Agersborg K Gift Barn av Hieronimus; Hans Thommesen, Aaremmen.

Anna Sophia Agersborg K Gift Barn av Hieronimus; Anders Jonsen, Herringbotn

Margrethe Agersborg K Ugift 40 Barn av Jørgen; Tj. Ole Jonsen, Findh

 

Jeg tar alle forbehold i forhold til om dette skiftet er rett transkribert og tolket.

 

Jeg kan for lite om arverett på den tiden til å tolke skiftet i forhold til avkom etter Nils Jørgensen og hans eventuelle koner, men for meg ser det ut som man kan stille store spøsmål når det gjelder barna som listes opp etter Nils Jørgensen (Agersborg) og hvem de var gift med og igjen deres eventuelle etterkommere. Hvordan vurderer dere dette?

 

Med hilsen

Lars Østensen

 

Original-skiftet finns her:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 17B (3A 0069), 1792-1793, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Merknader: Skifteprotokoll 1790-1793 i to bind (A og B). B har folio 293-504. Register i 17B. Uryddig kronologi.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24898/181/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090224680181.jpg

 

Side: 468b-469a

 

Med hilsen

Lars Østensen

SKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original-skiftet finns her:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 17B (3A 0069), 1792-1793, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Merknader: Skifteprotokoll 1790-1793 i to bind (A og B). B har folio 293-504. Register i 17B. Uryddig kronologi.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24898/181/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090224680181.jpg

 

Side: 468b-469a

 

Med hilsen

Lars Østensen

SKI

 

Nå er ikke jeg noen skrifttolker, men jeg leser av dette skiftet at Jomfruene(?) Mille og Maren var barn av afgangen Michel Darre ... til Melhus Sogn og Inger Nielsdatter Agersborg. Korrekt?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen skrifttolker, men jeg leser av dette skiftet at Jomfruene(?) Mille og Maren var barn av afgangen Michel Darre ... til Melhus Sogn og Inger Nielsdatter Agersborg. Korrekt?

 

Lars Østensen

 

Jeg har også lest gjennom skiftet og kan bekrefte at det står at: Mille og Maren Darre vare Børn av forrige Sognepræst til Meelhuus Sogn afgl. Michel Darre og Anna Nils Datter Agersborg, Margrete Henrichs Datter Berg var Datter til forrige Skibs Capitain Henrich Olsen Berg og Sophie Nils Datter Agersborg.

 

Arven etter de tre jentene (to søstre og deres kusine) ble fordelt til Morbroderen afgl. Jørgen Nilsen Agersborgs arvinger. Den ene halvparten av boet (26 rd 12 mark og 14 skill) gikk til de avdødes søskenbarn lensmand Peter Agersborg. Den andre halvparten (26 rd 12 mark og 14 skill)gikk til afgl. Hieronimus Agersborgs barn: a) sønnen Jacob Hieronimus. Agersborg, B) sønnen Nils Hieronimus. Agersborg, c: datteren (E)Lisabeth Hieronimusdtr Agersborg, d) datteren Anna Sophia Agersborg og e) datteren Margrete Agersborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest gjennom skiftet og kan bekrefte at det står at: Mille og Maren Darre vare Børn av forrige Sognepræst til Meelhuus Sogn afgl. Michel Darre og Anna Nils Datter Agersborg, Margrete Henrichs Datter Berg var Datter til forrige Skibs Capitain Henrich Olsen Berg og Sophie Nils Datter Agersborg.

 

Arven etter de tre jentene (to søstre og deres kusine) ble fordelt til Morbroderen afgl. Jørgen Nilsen Agersborgs arvinger. Den ene halvparten av boet (26 rd 12 mark og 14 skill) gikk til de avdødes søskenbarn lensmand Peter Agersborg. Den andre halvparten (26 rd 12 mark og 14 skill)gikk til afgl. Hieronimus Agersborgs barn: a) sønnen Jacob Hieronimus. Agersborg, B) sønnen Nils Hieronimus. Agersborg, c: datteren (E)Lisabeth Hieronimusdtr Agersborg, d) datteren Anna Sophia Agersborg og e) datteren Margrete Agersborg.

Det er min tolkning også. Montro hvorfor kun 3 av barna som listes opp etter Nils Jørgensen er nevnt i dette skiftet? Kan det være fordi Lisbeth som ikke nevnes i dette skiftet slett ikke er barn av Nils?

 

"I folkeskatten 1681 er han oppført med hustru, 4 barn, der forutenom en pike og 3 tjenere og 4 tjenestepiker, men fogden anmerker at han ikke vet om dette stemmer ettersom Nils ikke hadde sendt inn noen oppgave. I 1683 er han oppført med 3 barn... Året etter er det enken som er oppført."

 

Hvorfor går det ikke arv til slektninger på Darre siden? Hvilken implikasjon har dette for alle greinene der ute med angivelige "etterkommere" etter Inger Nilsdtr Agersborg og for den del Sofie Nilsdtr Agersborg?

 

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har også lest gjennom skiftet og kan bekrefte at det står at: Mille og Maren Darre vare Børn av forrige Sognepræst til Meelhuus Sogn afgl. Michel Darre og Anna Nils Datter Agersborg, Margrete Henrichs Datter Berg var Datter til forrige Skibs Capitain Henrich Olsen Berg og Sophie Nils Datter Agersborg.

 

Arven etter de tre jentene (to søstre og deres kusine) ble fordelt til Morbroderen afgl. Jørgen Nilsen Agersborgs arvinger. Den ene halvparten av boet (26 rd 12 mark og 14 skill) gikk til de avdødes søskenbarn lensmand Peter Agersborg. Den andre halvparten (26 rd 12 mark og 14 skill)gikk til afgl. Hieronimus Agersborgs barn: a) sønnen Jacob Hieronimus. Agersborg, B) sønnen Nils Hieronimus. Agersborg, c: datteren (E)Lisabeth Hieronimusdtr Agersborg, d) datteren Anna Sophia Agersborg og e) datteren Margrete Agersborg.

 

Om det er riktig at Michel Darre var gift med Nils` Agersborg datter Anna Nilsdatter Agersborg, så indikerer jo det at Nils Agersborg faktisk hadde fem barn: Inger, Jørgen, Sofie, Lisbet og Anna. Eller Anna kan ha vært mellomnavnet til Inger, så hun het Inger Anne.

Lisbet skal etter det jeg vet, ha blitt gift med Anders Jensen Skog (d. 1769). Lisbet Agersborg døde i 1760 i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Sen kommentar, men i fall andre også søker opp denne tråden:

 

På 5.9.2011 den 0.04, Geir Tverå skrev:

Jørgen og Sophie må ha blitt gift før 1701 og hadde trolig barn født før 1704 ettersom de døper barn nr 10 i 1716.

 

Jørgen Nilsen Agersborg og Sophia Gyth giftet seg 24. juli 1701 ifølge bryllupsdiktet av Steen Wirthman:

https://www.nb.no/items/bd9461018cae09ec1112dca3d00f3218?page=7&searchText=agersborg

 

På 24.3.2012 den 22.03, Asle Brækken skrev:

Om det er riktig at Michel Darre var gift med Nils` Agersborg datter Anna Nilsdatter Agersborg, så indikerer jo det at Nils Agersborg faktisk hadde fem barn: Inger, Jørgen, Sofie, Lisbet og Anna. Eller Anna kan ha vært mellomnavnet til Inger, så hun het Inger Anne.

 

I skiftet hevder Peter Jørgensen Agersborg at hun heter Inger. Men i en sammenfattelse til slutt, som er likelydende med etterlysningen som siden blir trykket i avisene kalles hun Anne. Jeg vil tro dette er en skrivefeil, for hun kalles Inger av sin nevø to ganger, og hennes eneste barnebarn (i følge Peters forklaring i samme skifte) heter også Inger.

Melhusboka oppgir også navnet Inger uten å refere til Agersborg: 

https://www.nb.no/items/ef9db97d4dd9638f2da2265763d011a8?page=93&searchText=darre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.