Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Giesche Wisman (Henrichsdatter Lampe)


Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Feldbereder Jonas Wisman (d. ca. 1733) var gift med Giesche Wisman

kilde: Sollieds skifteavskrifter:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=49&storleik=

 

De var bosatt i Bergen. Jonas er tidligst nevnt i manntallet over Bergen bys innvånere i 1714. Da han fikk borgerskap i Bergen i 1718 het det at han kom fra Enkøping i Sverige.

 

I skiftet etter Jonas død i 1733, har noen skrevet med rød penn på avskriftene til Sollied og ført opp at konen var Giesche Henrichsdatter Lampe. Er det noen som kan bekrefte dette? I så fall, hvem var hennes foreldre?

 

Jeg har undersøkt i heftet om Lampeslekten, men finner ikke ut av det. Jeg vil være meget takknemlig om noen har opplysninger som kan hjelpe meg videre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paret døpte en sønn Henrich 27. mai 1725 i Domkirken,og her er moren kalt Lampe,- venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-58

Han er vel død som liten siden han ikke er oppført blant arvingene, men navnet kan ihvertfall tyde på at moren kan være en Henrichsdatter Lampe :)

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet at ved deres sønns Ravalie fødsel i 1722, var morens navn oppgitt å være Giedsche Henrichsdtr.

 

Kilde: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=112&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=683&personpostnr=5528&merk=5528#ovre

 

Altså er det nå bekreftet at hennes egentlig navn var Giedsche Henrichsdatter Lampe

 

Når det gjelder hennes far, kan dette godt være den Henrich Lampe som tok borgerskap i Bergen i 1673. I følge borgerboken var han fra Lüneburg i Tyskland.

 

Det tyder på at dette kan være en annen slekt enn den som er omhandlet i heftet Lampeslekten av Thora Sollied som har røtter i Bergen fra 1500-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit, kanskje har du rett i at navnet Lampe kunne stamme fra mor til Giedsche?

 

Jeg ser av heftet til Sollied om Lampeslekten at Claus Henrichsen Brun som var sønn av Henrich Jahnsen Brun og Berete Jansdatter Lampe, tok morens slektsnavn. De hadde også en datter som het Giedsche f. ca. 1687 og som ble gift med Johannes Hiørring. I følge skiftet etter han, døde han i 1707. Kan det tenkes at denne Giedsche tok morsnavnet Lampe som sin bror Claus, og at hun giftet seg 2.gang med Jonas Wisman.

 

I følge skiftet til Jonas Wisman var det eldste barnet til Giedsche og Jonas født ca. 1711. Dette stemmer bra i tid i forhold til Giedsches første ekteskap. Annet som er interessant, er at et av barna het Stine (f. 1722). Det samme het mormor til Giedsche Henrichsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha studert faddere ved barnas dåp er jeg nå ganske sikker på at Giesche Wisman var datter av Henrich Jahnsen Brun og Berete Jansdatter. Hun tok Lampenavnet fra hennes mor slik hennes bror Claus også gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foreslo at Lampe kunne kom fra morens side er et tilfeldig møte med en dansk kvinnelig slektsforsker for mange år siden.

 

Jeg lette etter en dansk person, og trodde så klart at personen hadde navnet etter sin far. Hvorpå denne danske slektsforskeren så meget strengt på meg, og irettesatte meg med at i Danmark var det vanlig at døtrene tok morens slektsnavn.

Og som du forstår så har jeg aldri glemt denne "reprimanden".

 

Om dette er 100% riktig vet jeg ikke, men har også sett at det er slik som hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett denne Henrich Lampe fra Lüneburg i Tyskland som tok Borgerskap i Bergen og som også er registrert som far i forbindelse med et par barnedåper. Han kan ikke helt ekskluderes som far til Giesche. Navnene til barna med faddere tyder imidlertid på at faren er Henrich Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.