Gå til innhold
Arkivverket

Lenke til ditt slektstre på nett


Kr. Tangen
 Del

Recommended Posts

God dag, godtfolk.

 

Jeg har søkt litt omkring her, og ikke funnet følgende: En tråd hvor man kan legge ut en link til slektstrær, som er å finne på nett (beklager, dersom jeg har oversett noe lignende).

 

(Selv bruker jeg et av de mest populære (og beste) programmene, og jobber mest offline. Men jeg sysler nå også litt på/med Tribalpages (Geni, MyHeritage og lignende har jeg også forsøkt; men de fungerer ikke for meg og mitt bruk. Og mengder med søppelpost har jeg ingenting til overs for :blink: ).)

 

Ettersom vi både blant annet kan lære, plukke opp mye, bidra med opplysninger, knytte kontakter, med mer, ved å studere andres slektstrær, så... derfor altså denne tråden.

 

Ønsker en riktig fin septemberhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag, godtfolk.

 

Jeg har søkt litt omkring her, og ikke funnet følgende: En tråd hvor man kan legge ut en link til slektstrær, som er å finne på nett (beklager, dersom jeg har oversett noe lignende).

 

(Selv bruker jeg et av de mest populære (og beste) programmene, og jobber mest offline. Men jeg sysler nå også litt på/med Tribalpages (Geni, MyHeritage og lignende har jeg også forsøkt. Disse anbefales ikke, for å si det slik).)

 

Ettersom vi både blant annet kan lære, plukke opp mye, bidra med opplysninger, knytte kontakter, med mer, ved å studere andres slektstrær, så... derfor altså denne tråden.

 

Ønsker en riktig fin septemberhelg.

 

 

Litt usikker på om jeg forstår deg rett

 

Søker du et nettsted hvor man kan laste opp sitt eget slektstre til glede og nytte for andre, eller:

 

Savner du et nettsted med linker til andres hjemmesider?

 

Mvh

Lars O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg formulerer meg elendig.

 

Det jeg etterlyser, er altså "En tråd hvor man kan legge ut en link til slektstrær" (som jeg skrev. Vennligst se også overskriften her):

 

En tråd her på forum, "hvor man kan laste opp sitt eget slektstre til glede og nytte for andre" (dine ord, Lars).

 

God hilsen fra Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte slektshistorielag har en side der medlemmer kan legge ut lenker til slektssider de har. DIS-Norge har også en slektsforskerdatabase, der folk kan linke til sidene sine, de som har det, og opplysninger om kommuner de forsker slekt i. Problemet med slike oversikter er at det ganske fort blir mange råtne lenker, siden ikke den som har slektssiden husker å endre lenken hvis han eller hun flytter til en annen nettadresse. Det kan fort skje i dette forumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lenker til mange slektstrær i mange andre tråder, men så vidt jeg husker er det ingen tråder direkte dedikert til lenker til private slektstrær på nett. Du kan jo kanskje starte en tråd selv?

 

Når det er sagt så er jeg selv veldig forsiktig med online slektstrær; særlig som kilder til eget arbeid. Mitt eget slektstre er på nett; men bare i privat sammenheng. Jeg samarbeider med flere personer over nettet (via ett program som heter webtrees) og dette er veldig nyttig. Jeg vet det er mange andre som gjør det på samme måten; de har slektstreet sitt på nett - men med liten eller ingen tilgang for offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lenker til mange slektstrær i mange andre tråder, men så vidt jeg husker er det ingen tråder direkte dedikert til lenker til private slektstrær på nett. Du kan jo kanskje starte en tråd selv?

 

Takk, ja, derfor denne tråden - tenkte å gjøre et forsøk ;)

 

Heller dele noe av alt det materialet man sitter på - det kan være både til blant annet hygge, nytte, glede, inspirasjon og hjelp for andre. Alt mens man selvsagt viser respekt, og er svært forsiktig med å gi ut opplysninger om nålevende personer.

 

Med tanke på en tråd som denne: Moderator vil nok raskt få beskjed, vedrørende råtne og døde linker, slik at gjeldende innlegg (linker) fjernes.

 

Ønsker alle en flott septemberhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig skeptisk til dette.

Og hvem vil egentlig få nytte av å finne enda flere fantasi tavler på nett?

Jo "sofaforskere" uten evne eller vilje til å gjøre litt selv

Og hvem skal kvalitetssikrer?

Nei dette blir nok dessverre kun en avdeling av viruset GENI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig skeptisk til dette.

Og hvem vil egentlig få nytte av å finne enda flere fantasi tavler på nett?

Jo "sofaforskere" uten evne eller vilje til å gjøre litt selv

Og hvem skal kvalitetssikrer?

Nei dette blir nok dessverre kun en avdeling av viruset GENI

 

Det finnes gode sider og det finnes dårlige sider. Hvis man finner noe nyttig på en annen persons slektside, bør man selvfølgelig kontakte sidens eier og høre hva som er begrunnelsen for en oppgitt forbindelse. På den måten får man kanskje en hyggelig kontakt også. Hvis man ikke får svar på henvendelsen, eller bare "vet ikke" eller lignende, bør det fortelle en noe om påliteligheten av dataene. De som bare skriver av ukritisk, uten å kontakte sidens eier først, må regne med å få mye skrot i tavlen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk. I begynnelsen brente jeg meg på dette; det var enklere og stole på andres arbeid enn og gjøre arbeidet selv. Selv om andres arbeid kan være en fantastisk ressurs både for og starte slektsforskningen og for de som ønsker tips videre i forskningen, så er det dessverre slik at at det er veldig mange useriøse slektstrær der ute.

 

En annen ide er kanskje ett tema som kritiserer useriøse slektstrær publisert på nett? Og påpeke åpenbare fantasikonstruksjoner, med lenke til forfatterens webside, i ett av Norges største åpne genealogiske fora må vel være en kjempefin måte og få slektshistorisk "tull og vås" bort fra nettet.

 

Når det er sagt så vil jeg ikke helt se bort fra at ideen din er nyttig. Det er jo helt klart at det er mange gode websider med slektshistorisk innhold og som i tillegg er veldig seriøse når det gjelder kildekritikk. En liste over disse er kanskje fint og ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette seriøst skal gjennomføres kreves det mye arbeid.

En privatperson vil ikke klare det.

 

DIS har bevist at de ikke klarer å følge med på hva som skjer.

 

Hvem skal kvalitetssikre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektssider er litt som Family Search: De kan gi veldig nyttig informasjon, men den må sjekkes i etterkant.

 

Hvis dette seriøst skal gjennomføres kreves det mye arbeid.

En privatperson vil ikke klare det.

 

DIS har bevist at de ikke klarer å følge med på hva som skjer.

 

Hvem skal kvalitetssikre da?

 

Kvalitetssikringen må den enkelte selv gjøre i hvert enkelt tilfelle. Det krever selvfølgelig at man selv kan skille skitt og kanel. Og det blir man flinkere til med øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den enkelte kvalitetessikret selv hadde nettet bestått av riktige tavler og Olav den hellige hadde blitt nevnt bare i et par andre bøker.

 

Din og alle andres uvilje mot gale slektstavler er neppe noe godt argument mot å ha en side med lenker her. Det kan jo nettopp medvirke til å avdekke feil, påpeke mangel på kildehenvisninger osv.

Det blir ikke færre eller bedre slike trær av at de ignoreres der hvor de mest kunnskapsrike faktisk ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din og alle andres uvilje mot gale slektstavler er neppe noe godt argument mot å ha en side med lenker her. Det kan jo nettopp medvirke til å avdekke feil, påpeke mangel på kildehenvisninger osv.

Det blir ikke færre eller bedre slike trær av at de ignoreres der hvor de mest kunnskapsrike faktisk ferdes.

 

Helt enig!

 

Sant nok. Problemet er altså at den enkelte ikke kvalitetssikrer selv.

 

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det beste ville vere at når ein går inn på eit slektstre på nettet, så får ein opp ein slik boks som når ein installerer eit dataprogram. "Vil du verkeleg dette?" "Brukaren aksepterer at informasjonen vert lagt ut slik den er, med alle dei feil og manglar den måtte ha. Forfattar kan ikkje lastast om slektstreet skulle innehalde feil eller føre til skade på personar eller utstyr, f.eks. høgt blodtrykk hos den som les, eller knust datamaskin. Ved bruk/kopiering av data har brukaren sjølv ansvaret for å kontrollere at opplysningane er korrekte. Dersom du finn feil vil eg setje stor pris på om du sender retting til nospam@epost.no Ved å klikke OK godtek du desse vilkåra. OK Avbryt"

 

Kvaliteten på slektstre vil variere for kvar enkelt av oss. Det vil vere individuelt kor mykje ressursar kvar og ein legg i å dobbeltsjekke og kvalitetssikre opplysningar. Sjølv har eg f.eks. vore slurvete med å notere kjelder, og har brukt opplysningar frå både meir eller mindre pålitelege kjelder. Så har eg heller ingen Olav den heilage i slektstreet mitt, sidan eg fyrst og fremst har prøvd å finne etterkommarar frå tidleg på 1800-talet og fram til dags dato. Eg meiner likevel at opp mot 100% av det eg har skal vere rett, så får dei som måtte vere interesserte sjølv evt. ta ansvaret med kvalitetssjekking for sin eigen del.

 

Dersom ein kopierer frå andre sitt arbeid må ein ta høgde for at opplysningane kan vere fulle av feil. Så får det vere opp til kvar enkelt kor mykje feil ein ynskjer å importere til sitt eige slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein kopierer frå andre sitt arbeid må ein ta høgde for at opplysningane kan vere fulle av feil. Så får det vere opp til kvar enkelt kor mykje feil ein ynskjer å importere til sitt eige slektstre.

 

Så sant som det er sagt/skrevet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei anetavle som kan førast bak til kong Sverre. Eg skriv KAN. Eg har aldri gjort det, fordi der er fleire konstruerte/usikre ledd, og derfor sluttar eg der ein MÅ slutte. Deler eg denne tavla med andre t.d. på Geni går det nok maks ei veke før ein eller annan finn den lause tråd-enden og seier at jammen her kan vi no gå mykje lenger bak - knyter på dei usikre ledda - og dermed har vi kong Sverre der igjen. Med eller mot min vilje kjem han der, garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei anetavle som kan førast bak til kong Sverre. Eg skriv KAN. Eg har aldri gjort det, fordi der er fleire konstruerte/usikre ledd, og derfor sluttar eg der ein MÅ slutte. Deler eg denne tavla med andre t.d. på Geni går det nok maks ei veke før ein eller annan finn den lause tråd-enden og seier at jammen her kan vi no gå mykje lenger bak - knyter på dei usikre ledda - og dermed har vi kong Sverre der igjen. Med eller mot min vilje kjem han der, garantert.

 

Jeg er for min del enig i at Geni er "skummelt". Men her er det jo ikke snakk om at man skal lenke sammen trær, men bare få en oversikt over ulike slektssider som ligger ute på nettet.

 

Dersom jeg kommer over et nytt navn i min egen slekt, googler jeg gjerne navnet for å se om andre har noe om vedkommende. Hvis vedkommende har et for alminnelig navn, får man gjerne altfor mange treff på skattelister og alt mulig annet uvedkommende, som gjør at det kan være vanskelig, for ikke å si umulig, å finne noen slektsside der vedkommende måtte være nevnt. Det er rett og slett for mye "støy".

 

For min del synes jeg det er hyggelig når noen kontakter meg for å få mer informasjon om aner jeg har lagt ut. En del av poenget med en slektsside er nettopp å kunne dele med andre interesserte, mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Aases sammenlikning med Geni er urelevant; en slik liste over lenker, på ett av Norges største slektsforum, vil jo - om vi vil det eller ikke - bidra til og videreføre ønsketenkninger. Mange nybegynnere vil likevel ta den enkle veien istedet for og gå til originalkildene. Det fine med ett forum som dette er at vi kan her, i motsetning til Geni, faktisk kritisere anerekker og påpeke tull og vås. Så dersom en slik liste lages, og dersom den samtidig skal ha nytte for seg i en seriøs genealogisk sammenheng, så må man også påta seg oppgaven og kritisere tvilsomme koblinger og ønsketenkninger. En ren liste over lenker til slektstrær på nett vil ikke bidra til mye - bortsett fra og gjøre det enda enklere og finne sine "kongsaner" for de som ønsker seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Aases sammenlikning med Geni er urelevant; en slik liste over lenker, på ett av Norges største slektsforum, vil jo - om vi vil det eller ikke - bidra til og videreføre ønsketenkninger. Mange nybegynnere vil likevel ta den enkle veien istedet for og gå til originalkildene. Det fine med ett forum som dette er at vi kan her, i motsetning til Geni, faktisk kritisere anerekker og påpeke tull og vås. Så dersom en slik liste lages, og dersom den samtidig skal ha nytte for seg i en seriøs genealogisk sammenheng, så må man også påta seg oppgaven og kritisere tvilsomme koblinger og ønsketenkninger. En ren liste over lenker til slektstrær på nett vil ikke bidra til mye - bortsett fra og gjøre det enda enklere og finne sine "kongsaner" for de som ønsker seg det.

 

Å ha en liste over lenker utelukker jo ikke at man også kan ha debatter om useriøse slektstrær?

 

De som ønsker å gjøre det lettvint for seg, og ikke sjekke kilder, samler nok imidlertid sine aner uansett, helt uavhengig av diskusjoner her. "Kongsaner" er enkle å søke etter allerede i dag - de stikker seg jo en del ut, og det er vel heller sjelden de gir treff på skattesøk ;)

 

Det finnes vel nesten ikke den ting som ikke kan misbrukes. Jeg tror imidlertid de fleste som søker etter anenavn på nettet, søker etter forholdsvis nære aner, som gjerne var helt alminnelige mennesker, evt. en og annen embetsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en liste over lenker utelukker jo ikke at man også kan ha debatter om useriøse slektstrær?

Ja, det er det jeg håper ihvertfall! At en slik liste ikke bare forblir en ren liste men at det derimot oppstår kritisk debatt rundt de aktuelle anerekkene også. I så tilfelle kan ett slikt prosjekt faktisk ha noe for seg. Jo flere kritiske debatter det oppstår rundt slike anerekker, jo vanskeligere blir det og klippe-og-lime disse anerekkene inn i slektstrærne sine. Kritisk debatt med lenker til websider vil også forhåpentligvis bidra til at forfatterne av websidene tenker gjennom innholdet på websidene sine en gang til også.

 

Det finnes vel nesten ikke den ting som ikke kan misbrukes. Jeg tror imidlertid de fleste som søker etter anenavn på nettet, søker etter forholdsvis nære aner, som gjerne var helt alminnelige mennesker, evt. en og annen embetsmann.

Kanskje. Jeg er imidlertid litt mere pessimistisk. Kanskje til og med litt kynisk; men min erfaring er at det er "hvor langt tilbake" man er kommet, og "hvilke kjente personer" man har i slektstreet som interesserer mest. Og de gangene jeg har skrevet ut slektstrær til folk er det anetavler og ikke etterslektstrær som er de mest attraktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel naturlig å ville komme lengst mulig bakover, samtidig som man må vite (enten dokumentere selv, eller dokumenteres av andre) at alt er rett. Ser ikke noe galt at man vil ha kjente personer i sin slekt når de fleste samtidig også tar med bønder, husmenn, sigøynere, håndverkere, fiskere, samer og alt som finnes (på den måten kan man gjøre disse også til "kjente"). Om man har en slik side med mange linker til slektstrær på nett, så kan noen av disse 3 - 4 feilfrie og perfekte innpå her ha anledning til å rette opp det som er av feil. Da blir alt bedre. Tror ikke noen vil ha slekts-linjer der det kan dokumenteres feil, det er "ønsketenking" fra disse som liker å kritisere kun for å gjøre det, at noen vil ha feil i sine slektstavler. Må avslutte her ved å skrive at jeg vet at ikke dette over var skrevet til meg men var generelt og til alle, så jeg ikke får de vanlige kommentarene at man er innbilsk og det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.