Gå til innhold
Arkivverket

Svalbard


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

På Gravminner i Norge finne vi Svalbard i Tromsø kommune med tidligst begravelse 1917. Derfor kanskje Svalbard er i Tromsø sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Kristian. Jeg spør egentlig på vegne av en svensk slektsforsker. Han leter etter opplysninger omkring dødsfallet til en grandonkel - en gruvearbeider som døde på Svalbard i 1919. Nå er det jo uansett ikke sikkert at dette dødsfallet vil være registrert i norske Svalbard-kilder i det hele tatt, for svenskene hadde vel også gruvevirksomhet der oppe en periode (jf. navnet Sveagruva)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Kristian. Jeg spør egentlig på vegne av en svensk slektsforsker. Han leter etter opplysninger omkring dødsfallet til en grandonkel - en gruvearbeider som døde på Svalbard i 1919. Nå er det jo uansett ikke sikkert at dette dødsfallet vil være registrert i norske Svalbard-kilder i det hele tatt, for svenskene hadde vel også gruvevirksomhet der oppe en periode (jf. navnet Sveagruva)?

 

Jeg tror du skal rette spørsmålene til Statsarkivet i Tromsø, som jo dekker Svalbard. På Arkivportalen finner jeg at prestetjeneste på Svalbard først kom i gang i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal rette spørsmålene til Statsarkivet i Tromsø, som jo dekker Svalbard. På Arkivportalen finner jeg at prestetjeneste på Svalbard først kom i gang i 1920.

 

Ja, jeg har allerede lagt inn et spørsmål til Statsarkivet i Tromø her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.