Gå til innhold
Arkivverket

Føring av dødsfallprotokoller/skifteretten


Petter Rimtun
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Tipptippoldefar Peter Svendsen dør i Oppegård i 1891 nr 4: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060306030405.jpg

 

Det står i kirkeboken at dødfallet er anmeldt skifteretten/lensmannen, men i dødsfallprotokollen for Follo som Oppegård var dekket av denne gangen finnes han ikke.

Min erfaring er at disse ble nøye ført. Noen som har andre erfaringer?

 

Jeg prøver å finne alt jeg kan om ham, for å finne ham i Sverige (noe som har vist seg veldig vanskelig)

 

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har ikke noe svar på hvorfor han ikke er innført i dødsfallprotokollen,men jeg lurer på om

det er han som er ført som innflyttet i Ås

1.jan 1846 Denne Peter Svendsen er fra Steneby,alder stemmer også

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 6 (1841-1853), Inn- og utflyttede 1846, side 488-489.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5748&idx_id=5748&idx_listetype=fl&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060927050204.jpg

 

Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig

 

Ja jeg tror også dette er den samme Peter Svendsen.

Har fulgt denne mannen før i Sverige, og finner en som passer i et undersogn til Steneby.

Alt stemmer i forhold til alder, sted, utflytting. Men som vanlig i forhold til denne delen av slekta, så blir det vanskelig.

I bryllupet oppgir han sin far til å hete Svend Anderson. Personen i Sverige har en far som heter Svend Pehrson.

 

Han oppgis også til å være født i Wermland ved dødsfallet. Men så vidt meg bekjent lå Steneby i Alvsborg. Selv om det kan bety at han er født i Wermland og har attest fra Steneby.

Poenget er at disse menneskene glir ut av hendene mine hver gang jeg tror jeg har de i fast grep:)

 

Som sagt trodde jeg dødsfallprotokollene ble skrevet med stor nøyaktighet. Det er ihvertfall min erfaring.

Skal ikke være lett dette her:)

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

 

Hva med Lensmannens dødsfallslister hvis de er bevart,

dette er matreale som jeg regner med ikke er filmet.

der kan det kanskje stå noe som kan gi spor om skifte.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

 

Har du noen tips om hvor jeg kan lese meg opp på relevante kilder til slektsforskning?

Hefter, bøker eller liknende?

Arkivenes hjemmesider synes jeg er litt uoversiktlige i så måte.

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert mange bøker om det emne,

Riksarkivet har trykt en grei oversikt(mener den heter Håndbok for Riksarkivet)

Tidskriftene "(arkiv)magasinet" gir masse info om kilder som ikke er så mye brukt.

 

tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.