Gå til innhold
Arkivverket

Lovisenberg Diakonale Sykehus


Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Diakonisseutdannese i Oslo foregikk her :

http://www.lds.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=3767&iCategoryId=201&iDisplayType=2&iMenuId=1329

 

Jeg lurer på om det finnes lister over elever som utdannet seg her mellom 1916.1940?

 

Leter etter Opplysninger om Nahyda ( Juliusdatter) Rostad f. 1894 g. 1. g. 1913 med Ole Ellingsen Rundhaug.

Hun skal ha tatt diakonisse utdanning i Oslo, etter at hun ble enke etter 1. ekteskap.

 

Hun giftet seg 2. gang med Anker Marius Bakken.

 

Alle opplysninger om denne diakonissen er av interesse. Har ikke funnet henne ved søk på Dis gravminner. Muligens gravlagt i Lørenskogområdet?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nahyda kan ha brukt etternavn Rostad som Diakonisse elev. Alternativ 1. ektemanns navn Ellingsen Rundhaug.

 

Her er hennes 2. ektemann Anker Marius i 1910-tellingen: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036418002193/

 

Han brukte Bakken som navn senere.

 

Har noen forslag om elevlister fra diakonisseutdanning er bevart i arkiv i Oslo?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn!

 

Jeg finner henne ikke omtalt i Norske sykepleiere, heller ikke i adressebøkene for Oslo og Aftenpostens arkiv.

 

I adressebok for Akershus 1960 under Lørenskog finnes en Anker Bakken i Skårerv. 36a, men ingen Nahyda.

 

Vet du hvilket yrke Anker Bakken hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt oppslag, Carsten!

 

Anker Marius Bakken var agronomutdannet. Han var enkemann da han giftet seg med Nahyda (Juliusdatter)Rostad.

 

Nahyda fikk en sønn Einar , døpt her i Viker kirke, Ådal i oktober 1913. Se dåp nr. 9. her i kirkeboka:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060913060637.jpg

 

Muligens flere barn i ekteskap med Ole Ellingsen?

 

Jeg prøver å finne opplysninger om Nahyda for en god venninne.

 

Skal undersøke hvilket år Nahyda døde ved en ulykke . ( Ble nevnt at hun ble påkjørt av en bil ca 1965)

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Carsten! takk for din hjelp igjen! Du har funnet den rette Anker ( Marius) Bakken i adressebok i Lørenskog i 1960.

Har fått den adressen bekreftet av Anker M, Bakkens datterdatter:-)

 

Hun fortalte også at Nahyda ble drept i en bilulykke i 1963,( i Oslo ble det nevnt.)

Hva grunnen er til at Nahyda ikke er nevnt på adressen i Skårev.36 A 1960 vet vi ikke. Hun skulle etter opplysninger være gift med Anker Bakken på det tidspunkt?

 

Anker Bakken var gift 1. gang med Dagny Alvilde ( Bakken) Hun døde på Aas i Akershus i 1934. Legger en lenke til Dis gravminner med opplysninger om hennes død her:

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=2180667

 

Det jeg nå lurer på om det finnes digitale kilder til dødsannonser i Oslo-aviser fra 1963. Eller omtale av bilukykken?

 

All hjelp og gode råd til mulige kilder, blir satt stor pris på!

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun de med inntekt som er nevnt i adresseboka. Når jeg søker på Nahyda i Aftenposten arkiv får jeg 11 treff, men ingenting som passer med hun du søker. Skal sjekke litt mer og ev. komme tilbake Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Hilde! Dette var svært interessant, for jeg kjenner igjen flere navn fra dette oppsettet. Skal kontakte min venninne i morgen om disse opplysninger.

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 8-11-1963:

 

Kvinne påkjørt og drept av bil i Trondheimsveien.

 

En kvinne i 50-års alderen ble igår kveld ved 21.30 tiden påkjørt av en peronbil i Trondheimsveien like ovenfor Aker sykehus - og døde like efterpå av skadene hun fikk. Kvinnen var iferd med å krysse Trondheimsveien like ovenfor fotgjengerundergangen ved Aker sykehus da ulykken inntraff. Hun ble kjørt ned av en bilist på vei mot sentrum. Kvinnen var igår kveld ennu ikke identifisert.

 

Altså eksakt 1 år før lenken til Hilde. Det står riktignok at hun var i 50-årene, men hun var ikke identifisert og det var hun heller ikke iflg. Aftenposten den 9-11-1963. Så finner jeg ikke noe mer om denne hendelsen og heller ingen dødsannonse, men den kan jo ha stått i Romerikes Blad kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg igjen, Carsten! Du har helt sikkert funnet den rette ulykken her 8. nov 1963 og ikke 1964!

 

Snakket med Anker M. Bakkens datterdatter i går kveld,for å referere fra Hildes Lenke. Min venninne ble svært glad for opplysningene og bilder av forfedre, men bemerket at årstallet for dødsfall måtte være et år feil.

Ellers fikk hun nå dato for Nahydas 2. ekteskap. 1942.

 

Dette er storartet hjelp!

Nå kan hun jo kontakte mannen som har lagt inn slektsopplysninger på lenken Hilde sendte.

 

Min gode venninne er så glad for all hjelp hun får . Hun håper å finne ut om Nahyda hadde flere barn i sitt 1. ekteskap.

 

Takker for tips om Romerike blad. Kan hende det er mulig å oppspore en dødsannonse der.

 

:) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld fikk jeg anledning til å lese Anker Marius Bakkens meomarer om sin slekt og sitt liv.

Han nevner her sin første hustru Dagny Alvilde Kristiansen fra Opsalengen i Eidsvold.

 

Jeg har nå funnet vielsen i Klokkerbok for Eidsvold. 13/6 1920. Paret står også i lysningsprotokollen.

 

Anker M. Bakken har også skrevet hans 2. hustru, diakonisse Nahyda Juliusdatter Rostad døde i en bilulykke i 1964.

Hun døde momentant.

 

Da stemmer vel ikke dette med den ulykken i 1963 i november , som er funnet omtalt i Aftenposten likevel ?

 

 

Mulig det går an å få opplysninger fra kirkeverge i Lørenskog. Både Nahyda og Anker M. Bakken skal være begravet på

kirkegården i Lørenskog. ( Der er dessverre ikke Dis-registrering av gravminner ferdig til nå.)

 

 

Jeg har rådet min venninne til å kontakte Romerike blad og kirkevergen i Lørenskog om de kan hjelpe med opplysninger.

 

Takker for all hjelp her så langt.

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.