Gå til innhold
Arkivverket

Hadde Kirsten Gjertsd Falck f.1677 Risør sv.mor fra Asdal, Øyestad ?


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

I artikkelen "Falck'erne af Tønsberg og Risør" (PHT 1901)

http://www.wangensteen.net/Bibliotek/Falch.pdf (s. 167)

skriver S. H. Finne-Grønn følgende :

 

"Kirsten Gjertsdatter Falck ... (f. ca. 1677, min anm.)

... levede endnu i juli 1736 paa gaarden Asdal i Øiestad

som enke efter Povl Lauritzsen, en driftig og foretagsom,

men temmelig uforligelig og trættekjær jordegodseier.

Han var ved folketællingen i 1701 24 aar gl. og søn af trælasthandler

og gaardeier Lauritz Bjørnsen paa Søndeled og Birgitte Povlsdatter Asdal,

hvis forældre var den velstaaende trælasthandler og strandfoged

Povl Hanssen Asdal og provstedatteren Barbara Salvesdatter".

 

Jeg har tidligere notert at Kirsten's ektemann Paul (Povl) Larsen (Lauritzen) istedet var

sønn av en Lars (Lauritz ?) Povelsen (altså ikke Bjørnsen), som muligens var bror av

Kield Povelsen og Christen Povelsen. Sistnevnte hadde i sitt 1. ekteskap sønnen

Svend Christensen, bosatt på Veding i Øyestad, Aust-Agder.

 

Noen forbindelse til Asdal hadde jeg ikke notert meg.

(Jeg kan dessverre ikke erindre hva som var kilden for disse opplysningene).

 

.

Jeg hadde satt stor pris på opplysninger eller synspunkter på

om hvorvidt Finne Grønn's beskrivelse av aneforholdene til

Kirsten Gjertsdatter Falck sin ektemann må anses som korrekt.

 

(Kirsten var datter av trelasthandler i Risør, Gjert Isaksen Falck (1632-1682)

i hans 2. ekteskap m. Maren Jensdatter Kjerulf fra Kr.sand. Gjert overtok virksomheten etter sin far,

borger i Tønsberg og Skien og altså trelasthandler i Risør, Isach Lauritzen Falck (1601-1669) og Dorthe Ingvordsdatter).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes en Margaretha Falck (død 1692?) som var g. ca. 1655

med Nils Nilsen Berg (ca1633-før1683) ('af Schjerven slægt' i Lardal), bygdelensmann og

borger på Strømsø, prokurator i Sande, som i 1664 bodde på Søndre Åby i Sande

og 28 Mai 1666 fikk brev på 'Rønnehofvet' i Sande (Vestfold).

Nils skal være omtalt som 'svoger' av trelasthandler Kjeld Eriksen.

 

Kjenner man til hvor denne Margaretha Falck ev. hører hjemme i

den Falck-slekten som er omtalt i innlegg #1 over ?

 

Nevnte Kjeld Eriksen må være han som døde ca. 1671 (i Larvik ?) og var ektemann nr. 2 til Magdalene Lauritzdatter (f. ca. 1610 ?),

søster av den i innlegg #1 omtalte Isach Lauritzen Falck (1601-1669).

 

Men hvordan var dette 'svogerskapet' ? (For det ser ikke ut til at Magdalene og Margaretha var søstre ...)

 

Kan Margaretha Falck være datter av en bror av Isach ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg, i likhet med svært mange andre (tusener?), er etterkommer av Isach Lauritzen Falck (ca.1601-1699), er det jo med interesse jeg følger den temmelig massive Finne-Grønn-kritikk som er fremkommet i det siste, og som til dels er blitt behandlet i det gamle Brukerforumet.

 

Først av alt kan det jo nevnes at Isach Falchs far, LAURITZ, ikke kan være den Lauritz Christophersen som Finne-Grønn påstår, men derimot en LAURITZ AMBJØRNSEN som Kristian Hunskaar fant fram til for få år siden http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55043&sok=T%F8nsberg&nr=52&antinnlegg=49&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Kjenner man til hvor denne Margaretha Falck ev. hører hjemme i

den Falck-slekten som er omtalt i innlegg #1 over ?

Kan Margaretha Falck være datter av en bror av Isach ?

.

 

I innlegg 14 i den lenkede debatten i Gamle brukerforumet problematiserer Hunskaar Falck/Thue forholdet, - hos Finne-Grønn, på en slik måte at man blir nødt til å finne en annen forklaring på hvordan Falck-navnet kommer inn hos Nils Nilsen Bergs ektefelle ; Margaretha Falck.

 

Mye tyder vel på at denne Margaretha er ei etterkommer av krigsråd Wilhelm Falck (Såkalt stamfar til Ørsted-Falckene), men her er jeg i skrivende stund i beit for dokumentasjon.

 

I alle fall vet vi at Finne-Grønn har rota fælt akkurat innenfor denne tematikken, hvor det virker som om han så sent som i 1929 (NST-artikkelen ”En gammel Vestfold-slekt', med undertittel: 'Falck'ene av Tønsberg og slegten Thue) ikke hadde noe kontroll over Wilhelm Falcks etterkommere i Vestfold. – Noe som førte til et-par gedigne feilslutninger (se side 126 i denne Falck-artikkelen).

 

 

Når det gjelder den Asdahl-problematikken du (Per) reiser som hovedanliggende i innlegg 1, så er dette nytt for meg. Jeg skulle gjerne sett de to (meget forskjellige) bygdebokutgivelse for Øyestad, og hvilke kilder som er brukt her, og hva som skrives.

 

Asdahl er jo ikke en hvilken-som-helst-gård i Agder, og det vil være snodig om Finne-Grønn har gjort en feilslutning også her (- og som eventuelt ikke er kjent).

 

Per er altså på leit etter et alternativ til Birgitte Povlsdatter Asdal (svigermora til Kirsten) som koblingsledd mellom den Risørske Falck-slekten og Asdahl-folket.

 

At Kirsten Gjertsdatter Falck befant seg på Asdahl ved sin død er heldigvis et uomtvistelig faktum.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder vel på at denne Margaretha er ei etterkommer av krigsråd Wilhelm Falck (Såkalt stamfar til Ørsted-Falckene), men her er jeg i skrivende stund i beit for dokumentasjon.

 

Wilhelm Andreas Falck (1734-1814) (g.m. Fredrikke Sophie Ørsted),

hadde både far og sønn (pastor på Nøtterøy) med samme navn.

 

Var det nevnte WAF eller faren Wilhelm Friderich Jacobsen Falck (c1697-1759) (g.m. Anna Margrethe Olufsdatter)

som var krigsråd ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Såvidt jeg kan se var det Wilhelm Friderich Jacobsen Falck (c1697 Strømsø ? - 1759 Pinneberg) (g.m. Anna Margrethe Olufsdatter)

som var krigsråd.

 

Omtalte Margaretha Falck på Strømsø (g.m. Nils Nilsen Berg) blir da på alder med krigsrådens farfar, som angivelig skal være en Rasmus Jacobsen Falck.

 

Så Margretha er i så fall snarere en ev. grandtante enn 'etterkommer' av krigsråden, om de da er i slekt.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder vel på at denne Margaretha er ei etterkommer av krigsråd Wilhelm Falck (Såkalt stamfar til Ørsted-Falckene), men her er jeg i skrivende stund i beit for dokumentasjon.

 

Selvsagt er det dumt av meg å kaste ut dette uten dokumentasjon , særlig når jeg tar feil.

 

Poenget mitt var i alle fall å peke på en umulighet at hun kunne ha vært ei Risør/Tønsberg-Falck. Alderen alene tilsier at hun er for gammel!

 

Isach Lauritzen Falck (f.ca 1601-1669) var den første Risør/Tønsberg-Falck.

Aldersmessig kunne hun muligens vært hans datter, men er tydeligvis ikke nevnt skiftet etter Isach ( Jsach Lauredsen) http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=sk08061666&gardpostnr=389&personpostnr=2539&merk=2539#ovre

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.