Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Valentinsdtr


Trond Hafredal
 Del

Recommended Posts

Marte Valentinsdtr., f. ca 1570, d. 1650 i Finneid, Drangedal, Telemark,jeg har lurt på i mange år hvor hun kommer i fra,hun var gift med Tyke Jensen sogneprest i Drangedal.Er det noen som har opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Marte Valentinsdtr., f. ca 1570, d. 1650 i Finneid, Drangedal, Telemark,jeg har lurt på i mange år hvor hun kommer i fra,hun var gift med Tyke Jensen sogneprest i Drangedal.Er det noen som har opplysninger om dette?

Hei Trond

Jeg kikket på dette for noen år siden, og har i den senere tid fått noen spørsmål vedrørende dette.

Jeg har nå børstet støvet av noen gamle notater, og tatt kontakt med seriøs slektsforsker i Danmark (og håper på utfyllende redegjørelser)med nære tilknytninger til min familie i Danmark.

Jeg er oppmerksom på at du kjenner til Vigerust sine vurderinger, (om dette ekteparets foreldre) som gikk i retning av Danmark.

Tyge Jensen sin far, presten i Holla Jens Nielsen var som kjent i møte med biskopen med samme navn anno 1596. Mange prester (og også biskopen) hadde sine røtter i Danmark. Mange av den nye lære, var opptatt av samfunnsutviklingen, humanisme, legevitenskap, juridikum, astronomi mm. Svært mange av dems sønner fikk sin skolering ved universitetet i Rostock (men også Lubeck). Tyge Jensen fikk sin skolering i Rostock (fra 1601-).

Etter en fruktesløs ferd gjennom Norge, ble mitt søkelys på Danmark. På bakgrunn av presteslekt i Danmark, ble fokus på en evnt. bror av presten Jens Nielsen Holla og Marte Valentinsdatter foreldre.

Jeg har en del faktaopplysninger, som er akseptert i Danmark, den evnt bror av Jens sitt avkom gifter seg inn i presteslekten.

Det er på denne bakgrunn, hypotesen foreligger (har ikke sett noe forsøk på dette tidligere). Les dette kun som løse tanker fra min side, og muligens får du innspill fra andre verørende emnet

Jens Giødesen (sønn av kjøpmann og rådmann i Ribe Bagge Jensen 1511-78 og Sidsel(Cecilie) Pedersdatter 1528-1579); født i Ribe 1550- gravlagt 11/12-1626 Domkirken i Århus. Han underviste i teologi 1578-83, og ble gift 1581. 1583-91 slottspredikant i København. 1591-93 sogneprest i Nicolaj-Kirken. 1593-1626 Biskop i Århus. Han bruker også navnet Johannes Ægidius.

Hustru; Magdalene Valentisdatter (datter av slottsskriver Valentin 1530-67 i Wittenberg) født i Wittenberg Tyskland ca.1567- gravlagt 11/7-1630 Domkirken i Århus. Wittenberg var arnestedet for reformasjonen ,hvor Martin Luther hengte opp sine 95 teser på døren til slottskirken i Wittenberg (en reise fra Rostock og Lubeck til Wittenberg, er relativt kort).

Hvor mange barn Valentin hadde og hvem han var gift med, foreligger ikke i danske arkiver (det foreligger dog vedrørende datteren Magdalene, som ble gift med den etterhvert kjente biskopen i Århus). Mao, her må Wittenberg og tyske arkiver sjekkes.

 

Den som senere ble inngiftet i biskop-slekten, har sine røtter fra Mårslet gård (i dag en liten stasjonsby utenfor Århus).

Evnt. bror av presten i Holla. Peder Nielsen; gift med Ingeborg Pedersdatter Fogh. Ekteparet har 6 barn.

Ekteparet dør sammen med 5 av sine barn, samt 10 tjenestepersoner/arbeidere på gården i 1603. Dødsårsak for samtlige skal ha vært pest (uten noen grundigere redegjøring). Barnet som overlever er Rasmus, han studerer ved universitetet i Lubeck anno 1603 (Rasmus sin etterslekt blir inngiftet i biskop-slekten).

Foreldrene til ekteparet Peder Nielsen og Ingeborg Pedersdatter Fogh, har jeg ikke fått kartlagt (derfor min henvendelse til Danmark).

 

Jeg ønsker med dette ikke å gå inn i en dyptgående debatt, da dette er for tidlig for meg (trenger flere fakta).

Avslutningsvis se kun på dette som en hypotese, uten de avgjørende bevis vedrørende Marte Valentinsdatter (for at en hypotese skal være interessant, må den sannsynliggjøres, begrunnes og med påfølgende fakta).

 

Ha en fin kveld.

 

Mvh

Ole-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det høres veldig spennende ut,det har vært en hard nøtt. Mvh Trond :)

 

Jeg leste dette og ble nysgjerrig på om det har dukket opp noe nytt siden siste post? Og om det er noen som vet hvem som var foreldre til presten Jens Nielsen fra Holla, Telemark (født ca.1540), far til Tyge Jenssen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trygve,når det gjelder Marte Valentinsdtr har vi ikke kommet noe videre.men far til Jens Nilsen var hr Nils,han skulle være den første lutterske prest i Holla,med mor til Jens har jeg ikke funnet ut noe om.Mvh Trond Hafredal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trygve,når det gjelder Marte Valentinsdtr har vi ikke kommet noe videre.men far til Jens Nilsen var hr Nils,han skulle være den første lutterske prest i Holla,med mor til Jens har jeg ikke funnet ut noe om.Mvh Trond Hafredal

Ja, "Herr Niels" har jeg funnet. Så får vi se om Martes foreldre plutselig "melder seg"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.