Gå til innhold
Arkivverket

Hieronymus Heydecker og Maren Rødder


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Heydecker skrives forskjellig (Heidecker, Heidecher, Heidekker, Heydekker, Heidikker).

 

Hieronymus Heidecker er kjøpmann i Drammen iflg. kb. ved Abrahams dåp.

 

I ft1801 synes han å være født ca 1769 og Maren ca 1772. Jeg har funnet 3 barn:

 

Abraham Diderich Heidecker døpt 15. feb. 1794 i Bragernes, lenke, gift 29. jan. 1841 i Vestre Aker med Juliane Marie Christine Bruun. Her deres lysning, lenke. Jeg leser lenken slik at han har vært enkemann siden 1834, men får ikke helt tak i hans tittel.

Antoinette Sophie/a Heidecker døpt 9. mar. 1795 i Bragernes, lenke, gift 13. okt. 1826 i Skedsmo med Søren Sørensen Hagerup. Hun dør i 1866.

Aleth Sophie Heidecker døpt 24. sep. 1798 og begr. 22. aug. 1800 i Bragernes, lenke.

 

Jeg finner også i skifteregisteret for Drammen en Hieronymus Johan Heydecker som synes å være død i 1793. Kanskje far til Hieronymus. Dessverre gjelder skiftet ett oppbud hvor ingen arvinger nevnes.

 

På FS vedr. ett av barna nevnes moren som Maren Michelsdatter. Jeg finner imidlertid ingen Michel Rødder.

 

Abrahams enke finnes i ft1865 og der ser jeg også 2 av deres barn Dorthea og Arnt Johan. Likeledes enkens stedbarn, altså barn til den hittil ukjente første hustru til Abraham. Barnets navn Nikoline f. ca 1828. Alle født i Chra.

 

I ft1865 er det kun en annen Heidecker, nemlig Helene Maria Kongkorda Heidikker ugift 81 år, dvs. født ca 1784 i Chra. Søster til Hieronymus ?

 

Jeg finner ikke spor av ekteparet Hieronymus og Maren etter 1801. jeg håper det noen som vet mere om foreldrene til Hieronymus og Maren, Hieronymus og Marens død mm. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet Abraham Diderichs forrige hustru.

 

Først dukker hun opp på FS som Oline Olsen, men også via FS fant jeg Cecilie Maria Heidecker f. 1824 og i kb løser mye seg, se lenke. Hennes Navn er Oline Elisabeth Olsdatter Kyhnsberg. 2 barn: Cecilie Maria og Nicoline.

 

Søk gir også mere om Ole Kynsberg, se lenke på DIS NO.

 

Det vises seg også at Abraham var gift enda en gang, nemlig i 1817 med Barbra Thorne fra Hvidsten, se lenke. (Dobbeltbryllup med broren kjøpmann Petter Thorne). En datter Serafine Sophie f. 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet alle Heidecker/Heidekker i Norge nå. Far til Hieronymus er Abraham Heidecker som kom til Norge fra Tyskland i 1762 og ble borger (karduanbereder) i Christiania. Han ble gift i 1764 med Barbra Sophie Osterhaus og fikk minst 14 barn med henne iflg. kb, hvorav Hieronymus Johan var en.

 

Skiftet for Hieronymus Johan i 1793 forvirret meg, men han levde ihvertfall i 1798 når hans barn Aleth Sophie ble døpt i Bragernes 24. sep.

 

Jeg står imidlertid helt fast når det gjelder hans hustru Maren Rødder og håper på hjelp. Hun er nevnt i ft1801 for Bragernes som 29 år gammel og de giftet seg 10. okt. 1793 i Bragernes. Tre barn:

Abraham Diderich 1794-1852 gift med Juliane Marie Christine Bruun datter av kjøpmann Arent Bruun (Larvik/Kristiansand) og Johanne Lovine Aschildsen fra Arendal.

Antonette Sophie 1795-1866 gift med Søren Sørensen Hagerup sønn av tollinsp. Søren Hagerup.

Aleth Sophie 1798-1800 (nevnt ovenfor).

 

Ved Aleth Sophies dåp er moren kalt Maren Michelsdtr., og ved de to andre barnas dåp er hennes navn hhv. Rødder og Røder. Jeg begynner å tro at presten har skrevet feil i siste dåp. Hvor kan Maren komme fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Christian Franch 21.10.1783 i Bragernes. Hans ektefelle var Karen Røder, og datteren het Ahlet Maria. Skifteregister for Drammen 1679-1819

 

Og 02.03.1812 ble det skiftet etter Allette Petronelle Rødder. Ektefellen var sogneprest Andreas Lund, og barna het Sophia Magdalene, Andreas Iacob og Iames. Skifteregister for Drammen 1679-1819

 

Kanskje dette er Marens søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 02.03.1812 ble det skiftet etter Allette Petronelle Rødder. Ektefellen var sogneprest Andreas Lund, og barna het Sophia Magdalene, Andreas Iacob og Iames. Skifteregister for Drammen 1679-1819

Aletha Petronelle, f. 1777 er datter til sogneprest i Stokke, James Røder og Anna Lemmich. Jeg finner ikke Maren som datter her, men det kan jo være en familieforbindelse.

 

Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 3 (1771-1803), Fødte og døpte 1778, side 28.

 

De hadde også en datter som het Karen, men hun er ikke den samme som var gift med Christian Franch. 1801-telling for 0720 Stocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grete.

 

Poul Petersen Rødder 1680-1733 - død i Vestby og Maren Mogensdatter Teiste 1684-1749 har en meget stor etterslekt, bl.a. sønnen James 1730-1801 som ble gift (muligens i Eiker, senere i Stokke) med Anne Sørensdatter Lemmich 1744-1810. Deres barn er bl.a. Karen og Aletha Petronelle.

 

Et barnebarn av Poul Petersen Rødder, datter av sønnen Johan Wilhelm 1725-1773, Karen f. 1754 i Enebakk ble gift med Christian Franck i Bragernes.

 

Enda en Karen Rødder var i Stavanger, f. 1729, d. 1766, men er perifer i denne sammenheng.

 

Det hadde vært fristende å finne Maren enten i Vestby, Eiker eller i Stokkes kb. Eller i Enebakk.

 

Jeg har ikke funnet noen Maren Rødder annet sted, men Maren Mogensdatter Teiste bør jo være oppkalt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen Maren Rødder annet sted, men Maren Mogensdatter Teiste bør jo være oppkalt !

I tillegg er det interessant med navnet Aleth (og Sophie/Sophia) - som finnes i etterslekten til Poul Petersen Rødder og Maren Mogensdatter Teiste, og brukt som navn på barna til Hieronymus Heydecker og Maren Rødder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det interessant med navnet Aleth (og Sophie/Sophia) - som finnes i etterslekten til Poul Petersen Rødder og Maren Mogensdatter Teiste, og brukt som navn på barna til Hieronymus Heydecker og Maren Rødder.

 

Mange i familien Rødder var prester og fikk mange barn. Jeg så en uttalelse på DIS NO om at Rødder'ne er tallrike "som havets sand". Litt overdrevet, men sier noe om at her kan finnes mange. Jeg ser for meg å måtte lete systematisk igjennom de aktuelle kb fra og med Poul Rødder (hans barn og barnebarn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poul Petersen Rødder 1680-1733 - død i Vestby og Maren Mogensdatter Teiste 1684-1749 har en meget stor etterslekt, bl.a. sønnen James 1730-1801 som ble gift (muligens i Eiker, senere i Stokke) med Anne Sørensdatter Lemmich 1744-1810. Deres barn er bl.a. Karen og Aletha Petronelle.

Ser at flere har registrert Poul Petersen Rødders ektefelle som Karen Mogensdatter Teiste, og ikke Maren Mogensdatter Teiste, som du skriver. Hva er riktig?

 

Eks:

RootsWeb

nermo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere har registrert Poul Petersen Rødders ektefelle som Karen Mogensdatter Teiste, og ikke Maren Mogensdatter Teiste, som du skriver. Hva er riktig?

 

Eks:

RootsWeb

nermo.org

 

Takk for det. Jeg har skrevet feil og er jo fullstendig klar over at at Karen var riktig. Maren - hennes søster var gift med sogneprest Niels Carlsen Coch/Koch. Her er Karens begravelse lenke.

 

Kan Maren ha vært gift med en Rødder først ? Her er lenken til vielsen med Hieronymus Heidecker lenke. Jeg har gått ut fra at det står "Jomfru", men hvorfor kongelig bevilling da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conrektor i Christiania, Peter Paulsen Rødder var gift med Maren Paulsdatter Hammer. I følge Rootsweb skulle de ha to barn, Poul (1751-1753) og Karen (1750-1816), gift med Hans Gundelach. Jeg vet ikke om Peter Rødder og Maren Hammer hadde flere barn. Men her finnes i alle fall en Maren gift med en Rødder – hvis vi skal tenke på en evt. oppkalling.

 

Maren Hammer levde fortsatt i 1801. Jeg har sett etter skifte etter de to, men ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conrektor Peder Rødder ble gravlagt i Vår Frelsers kirke 1. feb. 1754, 35 år gammel.

 

Han ble gift med Maren Paulsdatter Hammer 13. sept. 1748 i Grue, Hedmark, hvor hennes far var sogneprest.

 

 

Har funnet følgende barn i Christiania:

 

Karen, døpt 6. feb. 1750.

 

Paul, døpt 17. feb. 1751, gravlagt 16. mai 1753.

 

Paul Bredo, døpt 27. mars 1752.

 

Paul, døpt 23. mai 1753.

 

 

Om Paul Bredo, f. 1752 og Paul, f. 1753 levde opp vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=4&uid=93314&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2751%25041%2581B%25C5J%25D6%2599V%2526%25D6%25B5%2500%25B6f%2509%2587

 

21. juli 1816 blir det døpt en jente ved navn Lovise Benjamine Abrahamsdatter Heidecker i Drøbak kirke. Foreldrene var ikke gifte. Kan det være samme Abraham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=4&uid=93314&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2751%25041%2581B%25C5J%25D6%2599V%2526%25D6%25B5%2500%25B6f%2509%2587

 

21. juli 1816 blir det døpt en jente ved navn Lovise Benjamine Abrahamsdatter Heidecker i Drøbak kirke. Foreldrene var ikke gifte. Kan det være samme Abraham?

 

Ja. Kjøpmann Abraham Diderich Heidecker 1794-1852 var gift 3 ganger - først med Barbro Thorne fra Hvidsten i Vestby kirke 3. jan. 1817. Det er opplagt samme mann som fikk barn bare et halvår tidligere med en annen. Står det Abelone Jacobsen ? Abraham bodde noen år i Drøbak / Vestby, deretter i 1823 i Elverum og endelig i Vestre Aker fra 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kjøpmann Abraham Diderich Heidecker 1794-1852 var gift 3 ganger - først med Barbro Thorne fra Hvidsten i Vestby kirke 3. jan. 1817. Det er opplagt samme mann som fikk barn bare et halvår tidligere med en annen. Står det Abelone Jacobsen ? Abraham bodde noen år i Drøbak / Vestby, deretter i 1823 i Elverum og endelig i Vestre Aker fra 1824.

Takk for disse opplysningene! Jeg fikk det ellers til å stemme med alder og slikt ... Han var kjøpmann da, og moren til barnet het Abelone Jacobsen, har jeg også notert. De hadde velklingende navn på den tiden. Hieronymus er jo bare helt fantastisk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse opplysningene! Jeg fikk det ellers til å stemme med alder og slikt ... Han var kjøpmann da, og moren til barnet het Abelone Jacobsen, har jeg også notert. De hadde velklingende navn på den tiden. Hieronymus er jo bare helt fantastisk ...

Jeg mener det står "Encen Abelone Sal. Jacobsen i Drøbak"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det står "Encen Abelone Sal. Jacobsen i Drøbak"

Takk Grete! Jeg har fått med meg at hun var enke, men mellomnavnet har jeg ikke klart å tyde. Det er en tid siden jeg holdt på med denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står Enken Abelone sal. Jacobsen, betyr det at Abelone var enke etter en Jacobsen. Noe mellomnavn på henne er ikke nevnt.

Takk, takk! Jeg har stoppet opp ved denne damen. Muligens betyr sal. at Jacobsen var salmaker eller ...? Jeg la merke til etternavnet ble skrevet med endelsen -sen og ikke -datter og stusset litt over det. Jeg valgte å konsentrere meg om andre personer i denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hieronymus er jo bare helt fantastisk ...

Hieronymus Johan Heidecker er opplagt oppkalt etter sin morfar som var kjøpmann Hieronymus Johan Osterhaus 1716-1793 i Christiania.

 

Den eneste kandidaten som ektemann og død er kanskje Baltzer/Baltzasar Jacobsen som er 29 og ugift skredder i Vestby i ft1801 og død i 1814. (Svært få Jacobsen i Drøbak/Vestby).

 

Benjamin er ikke brukt i Heidecker-familien så det er vel enten fra Abelones eller Jacobsens familie, men dette begynner å bli veldig perifert i forhold til Heidecker og Rødder selv om jeg også blir trigget av å løse slike "uløselige problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hieronymus Johan Heidecker er opplagt oppkalt etter sin morfar som var kjøpmann Hieronymus Johan Osterhaus 1716-1793 i Christiania.

 

Den eneste kandidaten som ektemann og død er kanskje Baltzer/Baltzasar Jacobsen som er 29 og ugift skredder i Vestby i ft1801 og død i 1814. (Svært få Jacobsen i Drøbak/Vestby).

 

Benjamin er ikke brukt i Heidecker-familien så det er vel enten fra Abelones eller Jacobsens familie, men dette begynner å bli veldig perifert i forhold til Heidecker og Rødder selv om jeg også blir trigget av å løse slike "uløselige problemer".

Hei Leif.

 

Nå synes jeg faktisk at du har bidratt veldig mye på denne 'utenom-grenen', som jeg tilfeldigvis har forsket litt på. Jeg kom ikke videre selv der ... som jeg skrev. Så du får ha tusen takk for disse opplysningene også. Jeg er veldig fornøyd med å stoppe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.