Gå til innhold
Arkivverket
Lars E. Øyane

Torsten Ulfson - fødd 1766 - døydde i Hafslo 1837 - kven var han?

Recommended Posts

Lars E. Øyane

Første gongen me ser denne karen nemnd i Hafslo er i FT1801, som tenestedreng på garden Molland (http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f1801&gardpostnr=41057&personpostnr=594029&merk=594029#ovre).

 

Torsten Ulfson gifte seg i Hafslo 8.6.1809 med Martha Torgersdotter frå Vedvik i Hafslo, døypt her 9.4.1770.

 

Dei busette seg på ein plass i Solvornstrondi under Valaker i Hafslo der Torsten døydde 31.10.1837. Han var då 76 år gamal (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11460&idx_id=11460&idx_listetype=bg&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-7).

 

Han skulle etter dette vera fødd ein gong mellom 1761 og 1765...

 

Ulf-namnet er heilt ukjent frå indre Sogn på den tidi, men me finn ein del personar med dette namnet i Valdres, so kanskje han er komen derifrå?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det finnes 19 Ulfs... i 1801, hvorav 16 kommer fra Lister/Mandal, 2 Nedenes, 1 Kongsberg og 1 Hordaland.

 

Ikke kommer fra, men bodde de stedene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Berit for interessant svar!

 

Eg tviler likevel på at Torsten kan ha opphavet sitt frå Sørlandet, so eg trur me kanskje lyt sjå på alternative skrivemåter av dette namnet... Dei mange funni frå Valdres skriv Ulvs... eller Ulves... Og ogso Torsten-namnet var mykje nytta i Valdres...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Eg vil gjerne i dag få henta fram att dette temaet, som framleis står ope og uløyst, med von om at kanskje ein eller annan har tips å komma med...

 

Hjarteleg takk for alle innspel!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Eg tviler likevel på at Torsten kan ha opphavet sitt frå Sørlandet, so eg trur me kanskje lyt sjå på alternative skrivemåter av dette namnet... Dei mange funni frå Valdres skriv Ulvs... eller Ulves... Og ogso Torsten-namnet var mykje nytta i Valdres...

Jeg har lett etter Torsten Ulfsen (Ulvsen) i Vang og Slidre i Valdres, og har dessverre ikke funnet han her - men jeg skal sjekke litt videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Ser i alle fall at Torsten og Marthe hadde en datter Mari til dåpen i Hafslo i 1812

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=Hafslodb&gardpostnr=5089&merk=5089#ovre

 

Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 3 (1807-1821), Kronologisk liste 1812, side 14.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1993&idx_id=1993&uid=ny&idx_side=-15

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050818010666.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg finner ikke Tosten Ulveson, f. 1765, konfirmert i Vang. Kan heller ikke finne han død - så han har kanskje flyttet før konfimasjonsalder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grete og Grethe for kjempeflotte innlegg! Dette er jo virkeleg bra! Eg er overtydd om at du Grete har funne den riktige Torsten Ulfson!

 

Men let det seg gjera identifisera foreldri hans? Er me heldige, so heitte mori Mari eller Maren...

 

Han er forresten ikkje konfirmert i Hafslo, men kanskje er han i Årdal?

 

Bygdeboki for Vang her kan henda svaret?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Kanskje følgende kan være noe å sjekke videre på:

 

Ulfer Thronsen og Marit Nielsdatter forlovet seg 22. juli 1747 i Volbu kirke, Østre Slidre, gift 18. nov.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), Trolovede 1748, side 974-975.

 

 

Samme år, 3. des. blir sønnen Thrond døpt i Slidre kirke, og sønnen Niels blir døpt 13. des. 1750. Etter dette døper ikke paret flere barn i Slidre.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), Fødte og døpte 1747, side 156-157.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), Fødte og døpte 1750, side 190-191.

 

 

I 1767 blir en Tron Ulvesen konfirmert i Vang. Han finner jeg ikke døpt i Vang – kan dette være han født i Slidre?

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vang, Ministerialbok nr. 1 (1730-1796), Konfirmerte 1767-1770, side 554-555.

 

 

I 1771 begraves en Ulve Tronsen, 50 år, i Vang.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vang, Ministerialbok nr. 1 (1730-1796), Døde og begravede 1770-1773, side 344-345.

 

 

I 1804 dør en Marit Nielsdatter på Qviensejerne, 70 år gammel. Begravde i Vang, Valdres 1730-1808

Den eneste Marit Nielsdatter i 1801 som passer i alder er hun på Kiøs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Valdres bygdebok, Gardar og slekter i Vang, del C, s. 169:

 

UPLASSERTE HUSMENN UNDER KVIE

 

"ULVE TRONDSSON (o. 1721-1771) var husmann her i 1760-åra, etter 1761. G. utanbygds (Slidre prestegjeld?) med Marit Nilsdotter (o. 1733-1804), som døde her og var almisselem i Kjøs i 1801. Begge må vere innflyttarar til Vang. Born vi veit om:

 

Guri (o. 1755/60-1832), ugift, i teneste i Kjøs eller Håli'n i 1801 (det var to Guri Ulvesdtr., begge ugifte, 40 og 46 år gamle).

 

Trond, konfirmert i Vang 1767, ikkje gift eller død i Vang 1767-1814, og ikkje i Vang eller Slidre 1801.

 

Johannes el. Johan (1762-), konfirmert 1779, då i Tveit. Kan ha flytte til Slidre prestegjeld.

 

Torstein (1765-). Ikkje gift eller død i Vang før 1801 og ikkje busett her i 1801."

 

Dette er alt som står i bygdeboka om den familien, som Grete alt har sporet opp. I går kveld fant jeg konfirmasjonen til Johan Ulvesen Tvedt, men det ble ikke til at jeg la den ut, siden jeg var litt usikker på gårdsnavnet. Kanskje Johan(nes) var plassert på gården eller kan husmann Ulve ha bodd der da sønnen ble konfirmert?

 

Merkelig at vi ikke finner konfirmasjonen til Torsten, men som Grete sier, han kan jo ha flyttet før konfirmasjonsalder. At moren hans het Marit og Torsten selv fikk en datter Mari, kan være eventuell oppkalling.

 

Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Grethe, det du fant i Valdres BB passer veldig bra med det som jeg fant om Ulve Trondson og Marit Nielsdatter i Slidre - så dette er nok samme folka.

 

At Marit Nielsdatter er mor til alle barna kommer fram ved dåpen til det yngste barnet, Karen - som ble døpt 23. juni 1771 i Vang. Karen døde 13 år gammel i 1784, hun bodde da på Tveit. Altså samme plassen som broren, Johannes bodde da han ble konfirmert i 1779. Kanskje har familien flyttet hit etter at Ulve Trondson døde i 1771.

 

Maren Nielsdatter er ved sin død i 1804 oppgitt å være 70 år, og samme alder er oppgitt i 1801, og den i 1801 er nok nærmest sannheten. Siden hun fikk barn i 1771 bør hun ha vært i slutten av ten-årene da hun giftet seg og fikk barn i 1747 - kanskje født 1728-29?

 

 

Jeg synes også det er merkelig at Torsten ikke finnes konfirmert i Vang , siden vi nå vet at mor og søsken bodde der ved hans konfirmasjonsalder. Men kanskje har han som farløs blitt med sine voksne brødre, Trond og Johannes ut i den store verden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Dette kan være et skudd helt i blinde, men se på ekteskapet øverst på høyre side:

 

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Ekteviede 1792, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640553.jpg

 

Her er samme ekteparet i 1801

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f1801&gardpostnr=18304&personpostnr=296997&merk=296997#ovre

 

Tron er 57 år, født ca. 1744.

 

Her er dåpen til sønnen Ole, 1793:

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1793, side 292-293.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-118

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640657.jpg

 

 

Anders, døpt 1800:

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1800, side 372-373.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-159

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640698.jpg

 

Men som sagt, dette kan jo være en annen Tron Ulvesen...

 

Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg har også sette denne Tron Ulvesen i Bragernes - og tenkt akkurat det samme som deg. I Bragernes finner vi også den tre år yngre Niels Ulvesen, men om dette kan være den Niels som ble døpt i Slidre i 1750 blir kun gjetninger, men her finnes i alle fall en Trond og en Niels. 1801-telling for 0602 Bragernæs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
Grethe Flood

Her er Anders Trondsen, døpt i 1796 - for ordens skyld:

 

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1796, side 330-331.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-138

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640677.jpg

 

Grethe

 

Jeg har også sette denne Tron Ulvesen i Bragernes - og tenkt akkurat det samme som deg. I Bragernes finner vi også den tre år yngre Niels Ulvesen, men om dette kan være den Niels som ble døpt i Slidre i 1750 blir kun gjetninger, men her finnes i alle fall en Trond og en Niels. 1801-telling for 0602 Bragernæs

 

Hei Grete!

 

Ser du at datteren til Nils Ulvesen også heter Marie? Det kan eventuell oppkalling etter farmor i Slidre/Vang. I fall vi er på riktig spor, vet vi vel nesten mer om skjebnen til Ulves og Marits barn enn det som framkommer i bygdeboka..??

 

Skal se litt på han der Nils...

 

Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Enkemann Nils Ulvesen ble gift 12.4.1797 med Kari Justsdatter

 

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Ekteviede 1797, side 34-35.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-20

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640559.jpg

 

Lurer på om det er Nils Ulvesen og første kona Maria Trulsdatter som har sønnen Anders til dåpen i Stavern i desember 1790:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=dp07981783&gardpostnr=274&personpostnr=2263&merk=2263#ovre

 

Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 2 (1783-1809), Fødte og døpte 1791, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8256&idx_id=8256&uid=ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502680226.jpg

 

De hadde også en sønn Nils, døpt 1788 i Stavern. Da var Nils Ulvesen musketer: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp07981783&gardpostnr=194&personpostnr=1590&merk=1590#ovre

 

Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 2 (1783-1809), Fødte og døpte 1788, side 11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8256&idx_id=8256&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502680221.jpg

 

Skal se om jeg kan finne mer.

 

Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Nå går vi utover det Lars etterspør, men det er fristende å ta det med likevel.

I 1801-tellingen i Aker finner vi Johannes Ulvesen 37 år. Han er et par år for ung til å være den Johannes som ble døpt i Vang i 1762, men kanskje det likevel er samme person?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grete og Grethe for mange kjempeflotte og imponerande innlegg om denne huslyden. Det synest heilt sikkert at de har funne rette folki, og spørsmålet om kvar Torsten Ulfson (Ulveson) vart konfirmert, trur eg me skal lata liggja.

 

Det einaste eg eventuelt kunne ønskt meg i tillegg, var å få greie på kva gardar eller plassar i Slidre Ulve Trondson og Marit Nilsdotter hadde opphavi deira ifrå, men slik eg kjenner bygdebøkene frå Slidre, so er vel ikkje det so lett å finna ut av...?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Det einaste eg eventuelt kunne ønskt meg i tillegg, var å få greie på kva gardar eller plassar i Slidre Ulve Trondson og Marit Nilsdotter hadde opphavi deira ifrå, men slik eg kjenner bygdebøkene frå Slidre, so er vel ikkje det so lett å finna ut av...?

 

Da Ulve Trondson og Marit Nilsdotter forlovet seg 22. juli 1747 er bosted kun oppgitt på Marit - nemlig Beito.

 

Etter påske i 1747 finner vi 21 år gamle Marit Nilsdotter på Beito konfirmert - dvs f. ca 1726 (Forresten veldig høy gjennomsnittsalder på konfirmantene).

 

Det finnes ingen Marit med Niels til far døpt i Slidre mellom 1724-1728, den første jeg finner er Marit døpt 27. nov. 1729, med foreldre Niels Syversen og Anne Knutsdatter på Garvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Da Trond ble døpt i 1747 og Niels ble døpt i 1750 bodde de på Beito. Fadder begge gangene var Ole Trondson, bosatt på Beito (søndre Beito i 1750) – kanskje en bror av Ulve?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Eg ser at eg har gløymt å takka Grete for dei siste innleggi i denne debatten, men takken kjem her, betre seint enn aldri!  Hjarteleg takk, Grete!

 

Eg vil i veld gjerne få henta denne debatten fram att, for me har vel ikkje 100% løyst spørsmålet om opphavi til Ulf (Ulve) Trondson og kona Mari/Marit Nilsdotter?  Dei synest båe ha ei viss tilknytting til Beito i Austre Slidre, men kan dette provast?  Bygdebøker?  Skifteprotokollar?

 

Eg takkar på ny for alle gode tips om dette opphavsspørsmålet til Ulf og Mari!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.