Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr det når det står "Tvill Peter" under merknader


Marit Kolbotn
 Del

Recommended Posts

Johan Pettersen

Hvorfor står det ”…Tvill Peter” i Merknad feltet i denne kilden: GDS-Buskerud: Døypte i Hurum prestegjeld 1827-1846.

 

Jeg har sammenlignet med skannet side i kirkeboka og det er ingenting i merknadsfeltet der eller noe annet som indikerer at dette er en tvilling. Dette har jeg sett flere ganger før....

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk Tvill og deretter fornavnet på barnets far på alle i denne transkriberte siden du la inn over. Tast inn merknad i venstre felt og søk så ser du.

 

Så Tvill er ikke tvilling her, ingen tvil om det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilke av personene vi taster på, så får vi opp den samme oversikten, og alle personene relaterer seg til den samme barnedåpen 26. mars 1832 (de andre er foreldre og faddere).

Den øverste linjen - hvor det står "tvill" - gjelder m.a.o. barnet og ingen av de andre. Da kan det likevel bety tvilling ... ?

Der står det også "bygselsbonde" ved siden av gårdsnavnet (uansett hvem vi taster på), og det kan ikke gjelde verken barnet eller alle faddere, men antakelig bare barnets far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilke av personene vi taster på, så får vi opp den samme oversikten, og alle personene relaterer seg til den samme barnedåpen 26. mars 1832 (de andre er foreldre og faddere).

Den øverste linjen - hvor det står "tvill" - gjelder m.a.o. barnet og ingen av de andre. Da kan det likevel bety tvilling ... ?

Der står det også "bygselsbonde" ved siden av gårdsnavnet (uansett hvem vi taster på), og det kan ikke gjelde verken barnet eller alle faddere, men antakelig bare barnets far.

 

Dette er en to-nivå-registrering, der øverste linje er opplysninger knyttet til handlingen (dåpen og introduksjonen), mens de øvrige linjene har opplysninger om personene knyttet til handlingen. Derfor vil den øverste linja ikke endre seg, når man velger en annen person tilhørende handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg mente i mitt forrige innlegg. Dåpsbarna fra 1827 til 1846 har alle dette " Tvill" og derettetter sin far's fornavn.

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=dp06281827&medbilete=&sokpostnr=1#a0

 

Tenker at Tvill kan være et annet ord for patronikum??? Aldri sett dette før blink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste forslag hittil er det som Kristian har kommet med: Ta kontakt med dem som er ansvarlig for basen og få vite hva de har ment. Det kan jo virke som om det er gjort feil ved registreringen, og da bør "baseeieren" få vite om dette for evt. å kunne rette opp feilen/feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynlegvis ein datafeil som har kome inn på eitt eller anna stadium frå avskrift til utlegging.

 

Merknadsfeltet er "K: Døbt i Strømm: Kirke. Tvill Peter".

Når det står "K: ..." skal dette vere ein tekst frå kjelda som ikkje høver inn i dei oppsette postane.

Men det einaste av dette som står i kjelda er "i Strømm: Kirke" (under dåpsdatoen). Med litt velvilje kan ein legge til "døbt", utan å ta med datoen som står imellom.

"Tvill Peter" tyder sannsynlegvis "Tvilling til Peter", og høyrer sikkert heime i ei eller anna innførsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være snakk om en datafeil,alle her og like fram til 1846 har jo denne merknaden.

Prot. ref.SideLp.nr.DøyptÅrSokn/KyrkjeEkte/UekteIntroduksjonMerknad110211.1.18271827HurumEHellum.UngkarlK: Døbt i Kirken i Strømmen. Tvill Hans210221.1.18271827HurumEi Strømmen.MatrosK: Døbt i Strømmens Kirke. K: Fadder nr. 9 var Hanna Evena Hansdatter Pige, i Strømmen. Tvill Ole310231.1.18271827HurumESætere.BrugsfuldmægtigK: Stadfæstet i Hurum Kirke. Hjd H Tvill Jens410241.1.18271827HurumESlottet.BondeK: Stadfæstet i Hurum Kirke. Hjd H Tvill Christopher5102521.1.18271827HurumENæss Ejet.UngkarlK: Døbt i Strømmens Kirke. Tvill Jacob6102625.2.18271827HurumETofte Ejet.HusmandK: Døbt i Hurum Kirke. Tvill Knut7102725.2.18271827HurumEi Holmsboe.MatrosK: Døbt i Hurum K. Tvill Ole8102825.2.18271827HurumEBure.TjenestedrengK: Døbt i Hurum Kirke. E: Søren er tvilling med Christian, nr. 9 postnr. 9. Tvill Amund9102925.2.18271827HurumEStorsand.BondeK: Døbt i Hurum Kirke. E: Christian er tvilling med Søren, nr. 8 postnr. 8. Tvill Amund10103104.3.18271827HurumEHaneviig Eyet.HuusmandK: Døbt i Strømmens Kirke. Tvill Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med en som var med på registreringen av døpte i Hurum i sin tid, og han forteller at GDS Buskerud ble avsluttet/ forflyttet pga økonomi FØR korrekturlesingen var ferdig. Han kikket på denne oversikten vi baler med, og kunne fastslå at her dreier det seg helt klart om en feil.

 

 

Som jeg har prøvd å få fram tidligere dette erTvill og deretter farens navn noe som henger på ALLE dåpsbarna i nevnt periode.Uvisst av hvilken grunn, mest sannsynlig bare et oppheng i registreringen som ikke er blitt fanget opp av den mangelfulle korrekturlesingen. Om det blir rettet er ikke blitt meg fortalt.

 

Når det dreier seg om en ekte tvillingregistrering, vil det da stå barnets navn samt "tvilling med NNN no.---. i merknadsfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god og grundig oppklaring, Hilde!

 

Synes ikke du også det, Marit? Jeg ser at du har startet et par andre emner også, hvor du har fått svar, men dem har du kanskje ikke sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Takk for all god hjelp og spesielt Hilde fra Raufoss som har fulgt opp saken.....

Beklager at jeg ikke har fulgt med selv. Jeg har ventet på melding på email om at det har kommet innlegg, men ikke fått noen indikasjoner om at det har kommet inn svar på mine forespørsler. Tilfeldigvis sjekket jeg min profil for første gang i dag og så at det lå mange innlegg her...... I det gamle systemet fikk vi alltid melding på email når det var kommet innlegg. Er denne tjenesten fjernet?

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: eg har lurt på det same og tenkt (men ikkje prøvt ut) at du må klikka på "boksen" nesten heilt øverst på høgre sida her. Der står det "følg dette emnet", det må du sikkert gjera sjølv om du er trådstartar...

 

Tek gjerne imot korrigering, dersom dette er feil. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig det som Mariann sier her. Vi får ikke melding på epost uten å ha bestilt det for hvert enkelt emne som vi vil følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får epost om nye innlegg om en krysser av for det under Varselsinnstillinger i kontrollpanelet. Disse innstillingene må gjøres på nytt etter oppdateringen.

post-162-0-75932700-1335007477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.