Gå til innhold
Arkivverket

Samson i Svanes, Egersund


Thomas Vehus
 Del

Recommended Posts

Samson er ikke et veldig vanlig navn i Rogaland på begynnelsen av 1600-tallet, derfor håper jeg at noen kanskje kan hjelpe meg med å nøste litt opp i hvem Samson Svanes i Egersund kan stamme fra.

 

Han er nevnt på Svanes i Egersund i perioden 1603 - 1631 og er nok død rundt den tid.

 

Utfra dette og at hans to sønner, Asser og Hans, ble født ca. 1603-1612 (utfra deres oppgitte alder ved død i kirkebok) antar jeg at han ble født rundt 1575-80.

 

Navnet på sønnene tyder på at han enten stammer fra den mektige Årstad-ætten i Egersund eller at, mest sannsynlig, var gift med en datter fra denne slekten. Hun måtte i så fall, rent tidsmessig, vært en Tollaksdatter (foreldre Tollak Assersen og Ingeleiv Ormsdatter (datter av Orm Årstad 1563)).

 

Dette er selvfølgelig antagelser, men Asser navnet i Egersund ser ut til å komme fra denne slekten så en eller annen forbindelse må finnes.

 

Jeg har ikke fordypet meg veldig enda, men de mest nærliggene slektene i denne landsdelen med Samson navn er å finne i Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland blant Fartegn Filippuson og Magnhild Jogrimsdatter sine etterkommere. Det er flere Samsoner som kan være kandidater for Samson i Svanes, Egersund, rent tidsmessig.

 

Asser Samsonsen hadde sønnen Jens og dette navnet var heller ikke vanlig i Egersund på denne tiden, så jeg skal ta en hypotetisk oppstilling:

 

Fartegn Filippuson og Magnhild Jogrimsdatter sin datter Gudrid Fartegnsdatter giftet seg med Anders Jensen (Sogn) og fikk sønnen Jens Andersson Semelenge. Han fikk sønnen Samson Jensen. Kan denne være stamfar til Samson i Svanes?

 

Andre grener fra Fartegn og Magnhild strekker seg mot Hordaland og Ryfylke i Rogaland og kanskje er disse mer sannsynlige å lete i? Det finnes nemlig Samsoner der også.

 

Som sagt, håper jeg at det kanskje er noen der ute som vet mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Spørsmål: Er dette Svane et stedsnavn eller et slektsnavn ? - Jeg har sett at det er nevnt Svanøe i forbindelse med noen fra Egersund. - Noen forbindelse ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svanes (tidl: Svanæs, lokalt uttalt Svånes) er en gård sør for Egersund by, i Eigersund kommune, ligger ut mot havet. Svanøe er et ukjent stedsnavn for meg mht Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.