Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan døde min morfar (1915)?


Reidar Sellevold
 Del

Recommended Posts

Kan dere hjelpe meg med å finne nærmere informasjon om dødsdato, -årsak og -sted for min morfar, Gerhard Berntin Johnsen, født 16.10. 1887 på Nedre Mjelde, Haus på Osterøy? Folketellingen av 1910 plasserer ham som fabrikkarbeider i Salhus, hvor han møtte min mormor, Karolina Jonasdatter Grindheim. (De giftet seg i 1911.) I oppveksten ble vi unger fortalt at morfar hadde dratt til sjøs og var omkommet på sjøen. Bygdebok for Åsane oppgir Gerhard Johnsens dødsår til 1915 (jeg trodde det var 1913/-14). Nærmere info om hvor og / eller hvordan han kom bort, har jeg så langt ikke greid å finne. De i slekten som kunne svart på disse spørsmålene er dessverre borte for lengst. Mitt håp er at noen kan geleide meg i riktig retning. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerhard Berntin Johnsen var sjømann 1906-1908 (Annotasjonsrullen for Bergen nr 11001), og seilte ut igjen 19. februar 1914 som båtsmann på "Songa" (Hovedrullen nr. 9231). Innrulleringssjefen fikk skrivelse fra lensmannen i Hammer datert 1. mars 1915 med melding om at Gerhard Bertin Johnsen var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerhard Berntin Johnsen var sjømann 1906-1908 (Annotasjonsrullen for Bergen nr 11001), og seilte ut igjen 19. februar 1914 som båtsmann på "Songa" (Hovedrullen nr. 9231). Innrulleringssjefen fikk skrivelse fra lensmannen i Hammer datert 1. mars 1915 med melding om at Gerhard Bertin Johnsen var død.

 

Tusen takk for svar! Det må jeg si, - hadde ikke regnet med å få noen respons så snart, og slett ikke som akkompagnement til kaffekoppen en lørdag morgen. Kjempehyggelig. Du skjønner sikkert at jeg er amatør/nybegynner i disse sakene, og det har vært en utrolig spennende reise i arkiver og kirkebøker så langt. Så stemmer det altså at min morfar var sjømann, i tillegg til å være fabrikkarbeider. Kanskje du kan tipse meg litt om hvor det er naturlig for meg å lete videre omkring dette? Som f. eks hvilket rederi "Songa" tilhørte, hvor den seilte (innenriks/utenriks), hvor Gerhard Johnsen døde, evt omstendigheter & sånn. Jeg har merket meg at det ikke finnes noe notat om dødsfallet i kirkeboken (klokkerboken) for Hamre 1915. Jeg har hørt noen vage rykter om dette, men det ville være kjekt å vite litt mer. Uansett, tusen takk for kjempefin hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollen til lensmannen i Hamre sier at Gerhard Johnsen døde 2. januar 1915, men at dødsfallet først ble meldt ham 27. februar. Han hadde etterlatt seg enke, bopel Grindheim i Manger og to døtre, Karen og Judit, 3 og 2 år gamle. Det står at han var båtsmann på "Songa", men ikke noe om hvordan han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollen til lensmannen i Hamre sier at Gerhard Johnsen døde 2. januar 1915, men at dødsfallet først ble meldt ham 27. februar. Han hadde etterlatt seg enke, bopel Grindheim i Manger og to døtre, Karen og Judit, 3 og 2 år gamle. Det står at han var båtsmann på "Songa", men ikke noe om hvordan han døde.

OK. Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hei igjen,

Viser til tidligere dialog om dette (2011). Jeg skriver på en liten slektshistorie og skulle så gjerne ha funnet ut hvordan min morfar (Gerhard Berntin Johnsen, d,2. januar 1915) døde. Han var båtsmann på DS Songa og omkom på sjøen denne dagen, men jeg vet ikke hvordan eller hvor båten befant seg. Gitt tiden det tok fra dødsdato til min mormor fikk melding om dødsfallet tenker jeg at skipet kan ha vært i Atlanteren eller muligens USA. Gerhard kan ha blitt senket i havet eller kanskje han er begravet et sted...? Går ut fra at alle dødsfall – også til sjøs – må være registrert i et eller annet arkiv m/ dødsattest osv? Takker for all hjelp så langt. Har dere mulighet til å hjelpe meg med denne siste biten også, eventuelt peke i en retning jeg kan søke? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Død ved Ulykkestilfælde på Reise fra Swansea til New Orleans"

Hordaland fylke, Hamre i Hamre, Ministerialbok nr. B 2 (1905-1924), Døde og begravede 1915, Side 304
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10041109011228

 

(Ført som ugift her da, men du har kanskje funnet bryllupet...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.