Gå til innhold
Arkivverket

Knutsbråten


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å finne ut om Knut som ga husmannsplassen ”Knutsbråten" navn.(Akershus, Aker)

 

Vi finner Knut Knutsen på Nordseter gård eie i 1753 (tidl navn før 1717 Mylskerud gård). Knut dør i 1763. Navn på husmannsplasser ble som regel ikke brukt, men kun henvisning til hvilken gård som eiet plassen. I de kommunale folketellinger fra 1830 tallet brukes imidlertid ofte navnene på husmannsplassene.

 

Vi finner en Knut som var gift med Abigael Christiansdatter født i 1724. Denne Knut kan være sønnen til den først nevnte. De hadde datteren Marthe Maria Knutsdatter født 1773. Knut var død ved folketellingen i 1801 som nevner: Insitter Abigael Christiansdatter som er enke etter første ekteskap med Knut.

Abigael og datteren, samt datterens sønn bodde på Nordseter i 1801. Det ser ut som om det var på selve gården, men det kan ha vært på en av plassene. Det er derfor på bakgrunn av det ovennevnte mye som tyder på at det er Knut Knutsen som har gitt plassen navnet Knutsbråten.

 

I folketellingen for 1833 benevnes stedet kun Bråten. Christian Olsen, 40 år bodde her. Han var eier (av hus) og husmann med kone Ragnhild Hansdatter, 49 år og de hadde 2 barn. Christian og Ragnhild kom fra Mysen hvor de giftet seg i 1815. Christian var på den tiden artillerist og de bodde den første tiden på Østerengneset i Eidsberg, før de flyttet til Knutsbråten i Aker. Det var antakelig ca. 1825 etter at datteren Helene ble født samme år.

I 1841 bodde Christian Olsen, 48 år fortsatt med kone, 57 år og 1 barn her. I 1843 benevnes stedet igjen Knutsbråten og Christian Olsen var fremdeles bosatt på plassen sammen med sin kone Ragnhild Hansdatter og datteren Marie Christiansdatter som nå var 12 år.

 

Navnet Knutsbråten går så over til Utsikten for denne husmannsplassen. Det var nye folk på Utsikten i 1852, nemlig Greger Jacobsen. Vi finner også smed Carl Martin Johannesen.

 

Det er få med navnet Knut i området og jeg har ikke funnet flere Knutsbråten plasser.

 

Dag Jarnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Savner opplysninger om Knut Knutsen som døde i 1763 og bodde antakelig på Nordseter eie i Aker.

 

Spørsmål 2 er om denne Knut hadde en sønn som også het Knut og fikk en datter i 1773, men han var død i 1801.

 

Ellers står opplysninger jeg har ovenfor.

 

Takknemmelig for alle tips.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det du nevner er tidligere artikkel jeg har skrevet. Jeg prøver å komme litt videre på den saken.

 

Føler jeg trenger litt hjelp eller ideer.

 

Dag (leder Bekkelagshøgda lokalhistoriske forening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.