Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Steffensen (Bratt?), klokker i Hallingdal 1732


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I et skifte fra 1732 omtales en Lorentz Steffensen som klocker i Hallingdahlen. Han hadde tre brødre og én søster som var bosatt ganske forskjellige steder: Anders Steffensen var skredder i Sigdal, Jens Steffensen bodde i København og Hans Steffensen ser ut til å ha bodd i Kristiania. Søsteren Margrete Steffensdatter bodde muligens på Eidsvoll. Deres far, Steffen Larsen, var død i 1732 og han var kanskje av Bratt-slekt. Hans bror er i alle fall omtalt som Thosten Brath.

 

Har noen kjennskap til denne klokkeren i Hallingdal? Alle opplysninger er i grunnen av interesse, men særlig nyttig hadde det vært med opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte om denne familien hadde noen forbindelse med andre kjente Bratt-slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom brått på å sjekke skifteprotokollen for Kristiania for å se om jeg kunne finne Hans Stefensen der. Det viste seg å være en god idé for den 17. juni 1737 ble det holdt skifte etter Hans Stephensen. Enken Berte Olsdatter fortalte da at hennes mann hadde flg. arvinger:

 

1. Lorents Henrich Tingsted Klocker udj Aals Gield i Hallingdahlen.

2. Anders Stephensen, boende paa Sollem udj Sigdahl.

3. Jens Stephensen som er reist til Kiøbenhavn (enken visste ikke om han var levende eller død).

4. Margrethe Stephensen, gifft med Christen Nielsen Stub(?) boende paa Friderichshald

 

Lorents nevnes her med Tingsted som etternavn. Det betyr trolig at han bodde på gården Tingstad. Den ligger en drøy km fra kirka i Ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Margrethe Stephensen, gifft med Christen Nielsen Stub(?) boende paa Friderichshald

Jeg leser også Christen Nielsen Stub. Jeg har sjekket Fredrikshald (Halden) bys befolkning 1660- 1730 - Alfabetisk fornavnsregister for menn på vigerust.net, men der finner jeg ingen Christen Stub. Derimot finner jeg en Niels Stub - "borger med fraværende 1720, klokker til Nordhud kirke 1722, hans hus driver med kramvarer, bor på Nordsiden."

 

Men i kilden Eksaminasjon av svensker i Fredrikshald 31. juli 1734, dukker navnet Christen Stub opp: Nr. 88: "Hans Andersen hidkom for 7 Aar siden for at søge sit brød tiener nu Christen Stub."

Hvis dette er den samme som Christen Nielsen Stub, kan det kan bety at han og Margrethe Stephensdatter flyttet til Fredrikshald mellom 1730-1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Steffensen er omtalt i Sigdalsboka, men den sier ikke noe om hvor han kommer fra.

 

Han bodde på Solumshengsle, og ble til daglig kalt "Skredderen" fordi han var en dyktig skredder.

"I 1737 fikk Anders Steffensen f.omkring 1700 g. 1722 med Anne Brynhildsdatter feste på Solumshengsleplassen.

De hadde ingen barn. Ved skifte etter Anne i 1745 nevnes det at hun var fra Sverige.

 

Anders ble gift 2 gang med Kari Gulbrandsdatter fra Åsterud, f.1709

De hadde 7 barn:

Steffen f.1747 d.1748

Jacob f.1748, ved Hassel Jernverk

Steffen f.1749

Anne f.1752

Karl f.1754

Elenore f.1756

Eli f.1761

 

I 1751 ble han sagt opp fra denne plassen av den grunn at han var slem med kona. For retten lovde Anders og kona å forlike seg og leve bedre.

Skredderen var nok seig til å drikke, så dette var nok årsaken til ugreia. Han banka både kona og tjenestejenta når han var full.

 

Det var skifte etter han i 1765.

Det var ingen skyldfolk til å ta over vergemålet for barna, derfor ble utenforstående tatt til det.

 

Kari døde i 1780.

 

 

Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Grete og Alf Thore for nyttig informasjon om Lorentz' sine søsken. bidragene gir flere nyttige spor.

 

Jeg vil tilføye at jeg nå har funnet begravelsen av Lorentz i kirkeboka for Ål den 29. okt. 1751. Han blir der sagt å være 60 år gammel. Han er for øvrig ført med Ringsted som slektsnavn. I mitt forrige innlegg kaller jeg ham "Tingsted". Det er altså en feillesning fra min side. Det skal stå:

 

1. Lorents Henrich Ringsted Klocker udj Aals Gield i Hallingdahlen.

 

I kirkeboka har for øvrig presten skrevet at han tidligere hadde vært "under-officier og Capt. d. Armes i 19 aars tid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nye Bygde- og Slektsoga for Ål er Lorentz Stefansson Ringsted ca 1693-1751 nevnt i Bind IX s 457-58, der det står endel om han og hans liv på Ål. Lorentz var g m enken Helga Knutsdtr., d etter 1762. Navnet Ringsted kan ikke knyttes til Ål så det må Lorentz ha fått med seg fra et ennet sted.

Lars Stavehaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.