Gå til innhold
Arkivverket

Fornavnet WYYL


Per P. Hansen
 Del

Recommended Posts

I min familie har jeg funnet en mann med fornavnet WYYL. Ved hans fødsel i Stange, Hedmark, i 1923, står det Wyyl, og ved hans død i 1988 står det likeens. Er det noen som vet hvor dette spesielle navnet kommer fra? Har det noe med Wylly, Willy eller Willie å gjøre?

Mvh P. P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange takk for svar. Beklager at det ble feil fødested på denne personen, han er født i Romedal 12.11.1923, nybegynner feil. I kirkebok 12, 1913-1935, Romedal/Romedal er navnet hans stavet slik det var ved hans død, 1988, han het da Skjønsberg til etternavn. Er første gang jeg har sett navnet, er det kanskje fra en kjent person? Har søkt en del på Internett men ikke funnet noe om navnet, fant bare en engelsk/amerikansk artist tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wyl liknar på Will (av William), som er er eit vanleg namn i England og Skottland.

Fadderen på neste barn heiter attpåtil Wilson - men det er sikkert eit tilfeldig samantreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg, er at det er mannsnavnet Viul, gammelnorsk Vivil, 'skrukketroll' ("skoppetroll"). Opphavlig kallenavn. Som navn er det sjelden. (Omtalt under "Vivil" i Eivind Vågslid: Norderlendske fyrenamn. Namnebok (1988).) Mener jeg har sett det i minst ei navneliste i kanellirapportene fra 1743 (utg. Riksarkivet). Skal prøve å undersøke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og takk for svar. Kanskje Wyyl var et lite "troll" da han ble født? Har tenkt mye på hvor foreldrene har fått navnet fra, kanskje de har funnet det i en eller annen bok de også?. Spennende om du finner noe mer. Mvh. P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg, er at det er mannsnavnet Viul, gammelnorsk Vivil, 'skrukketroll' ("skoppetroll"). Opphavlig kallenavn. Som navn er det sjelden. (Omtalt under "Vivil" i Eivind Vågslid: Norderlendske fyrenamn. Namnebok (1988).) Mener jeg har sett det i minst ei navneliste i kanellirapportene fra 1743 (utg. Riksarkivet). Skal prøve å undersøke mer.

 

 

Jeg er sikkert totalt på villspor, men syns at Oluf Rygh har noen snedige tolkninger av Viul

også, men det stemmer jo sikkert ikke med Wyl?

Men syns det var litt pussig med denne runesteinen!

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS84483@19231=on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også den mulighet at Wyyls foreldre kan ha funnet opp navnet selv. Jeg hadde en farfar som hadde Trinevald som fornavn nummer 2. Det virker som han har vært temmelig alene om det navnet.

 

I kirkebok for Aker kom jeg en gang over en jente som hadde fått 4 navn. Jeg husker 3 av dem: Bergele Madore Tjestine. Tror hun var ganske alene om dem også. Dette var rundt 1820.

 

Det er mulig at enkelte foreldre tenkte at kunne de ikke ikke gi barna sine særlig mye annet, skulle de i hvert fall få et flott navn (eller flere). Det kan vel kanskje være delte meninger om hvor fine navnene var, men unike og kreative var de i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.