Gå til innhold
Arkivverket

Noen råd til nybegynner?


Sjur G. Hasselgård
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har i mange år hatt lyst til å se nærmere på røttene mine, og nå har jeg endelig kommet litt i gang ved hjelp av digitalarkivet. Målet i første omgang er å få vite mer om linjene bakover før min mormor Else Konstance Olsen fra Fredrikstad. Lenke. (Dere får unnskylde at jeg ikke kjenner sjargongen og forkortelsene ennå.)

 

Nå lurer jeg på hvordan jeg bør lete videre, når mye kan tyde på at jeg må til Svenske kilder, og hvordan anbefaler dere at jeg holder orden på den informasjonen jeg finner?

 

Så langt har jeg funnet fødenavn og fødselsår på foreldrene, og navn på faddere der den ene er hennes farfar (Anders Olsen) Jeg finner faren hennes Herman Olsen som 15-åring i FT-1900 (Min lenke), men ikke i 1910, to år før mormor ble født. Moren finner jeg ikke noe sted. Jeg har prøvd å sjekke FT-1900 og 1910, lysningsprotokoll og jeg har søkt etter mormors eldre søster Margit (Margot?)uten å finne henne heller. Siden begge foreldrene var svenskfødte begynner jeg å spekulere på om hennes far kan ha dratt til Sverige en gang etter 1900 og møtte moren Hanna Sofie der. De giftet seg kanskje i Sverige og fikk sin første datter der, før de flyttet til Fredrikstad igjen?

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Anders Olsen ha vært gift tidligere, finner en Herman født 1885 med far Anders Olsen født 1847 og kone Britta Marie Kask ?

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 11 (1878-1917), Fødte og døpte 1885, side 158.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3446&idx_id=3446&uid=ny&idx_side=-166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konfirmasjonen til Herman (morens etternavn var visst Rask ikke Kask) det henvises til lysn.1907 jeg skal sjekke hva det er!

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 13 (1892-1907), Konfirmerte 1900, side 382.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3447&idx_id=3447&uid=ny&idx_side=-386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her er foreldrene og bror i folketelling 1880 Sverige:

 

Olsson Hultman, Anders 1847 Far

Pask, Britta Maria 1846 Mor

(Barn), Johan Albin 1879 Barn

(Barn), Ida Kajsa 1880 Barn

 

 

Post 1880-15-209-1519

 

Olsson Hultman, Anders

Torpare

 

f. 1847 i Järbo (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Gift man, far i familjen

 

Åsen Södre

Järbo (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Järbo Älvsborgs län

 

 

Post 1880-15-209-1520

 

Pask, Britta Maria

 

f. 1846 i Högsäter (Älvsborgs län, Dalsland)

 

h.

Gift kvinna, mor i familjen

 

Åsen Södre

Järbo (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Registrerad födelseort: Högsäter Älvsborgs län

 

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Husforhør Älvsborgs län,Järbo 1878-1885, Åsen Sødra s. 332.

 

torp. Anders Olsson Hultman f. 3/10 1847 Järbo

hustru Britta Maria Pask f. 12/5 1846 Høgsäter (gift 10/4 1874)

barn:

Johan Albin f. 5/1 1875, død 11/9 1877

Johan Albin f. 16/3 1879

Ida Kajsa f. 4/12 1880

Familien står utflyttet til Norge 31/3 1882.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermans datter Margit Henriette (mor Hanna Sophie Andersen så vi har vel trolig rett vielse)

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. Fa 0014 (1902-1922), Fødte og døpte 1909, side 180.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7359&idx_id=7359&uid=ny&idx_side=-181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle. Dette var veldig mye mer hjelp enn jeg hadde forventet meg! Som ny i et forum har jeg aldri opplevd maken til innsats :-) Etter en rask kikk på lenker ser jeg at ikke alle detaljer stemmer hele veien. Samtidig er navn som nevnes i sammenhengen og bosted klare tegn på at det er de rette menneskene dere har funnet fram til. Kanskje er det vanlig at Johanna blir til Hanna, og at folk oppga ulike fødselsår av taktiske grunner, eller at de som skrev ikke var så nøye alltid?

 

Nå vet jeg at kvelden blir tilbragt foran datamaskinen! Utrolig å kunne finne ut så mye hjemmefra.

 

Jeg har allerede så mange løse ark med notater at jeg går litt i surr når jeg skal dobbeltsjekke noe konkret. Noen artikler, eller annet jeg bør lese for å få tips til organisering av info? Takk for tips Anne-Lise.

 

Beklager at jeg ikke gir konkret tilbakemelding på hvert enkelt tips. Mengden av informasjon er rett og slett for stor før jeg får sett nærmere på lenkene i ro og mak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er nok innflyttingen til Norge i 1882 for Anders Olson Hultmann. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=If01001812&gardpostnr=16782&personpostnr=16782&merk=16782#ovre

 

Familiens innflytting til Glemmen finner du her (se høyre side, nr 62) Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4756&idx_id=4756&uid=ny&idx_side=-221

 

Jeg vil anbefale "Østfold historielag. Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920". Den har jeg i mine favoritter og har hjulpet meg mye. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=If01001812&spraak=n&metanr=2951.

 

Lykke til videre, du har valgt deg en spennende hobby og blitt bitt av en basill det er svært vanskelig å bli kurert for!

 

Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Solveig. Det har allerede blitt noen få timer der jeg spekulerer over andre enn min families skjebne når jeg leser kirkebøker o.a., og jeg har begynt å spekulere på å dra til Sverige for å se på traktene der forløperne mine holdt til. Med andre ord er jeg nok infisert av basillen allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede så mange løse ark med notater at jeg går litt i surr når jeg skal dobbeltsjekke noe konkret. Noen artikler, eller annet jeg bør lese for å få tips til organisering av info? Takk for tips Anne-Lise.

Det er her kjeldehenvisningane er så viktige - "kor kom *denne* informasjonen frå, og kor påliteleg er kjelda?".

 

Eg vil anbefale at du kikke på lista Anne-Lise posta med info om uliek slektsprogram. Det er mange å velge i, så her må vel kvar og ein finne det som passer best. Det eg vil sette som eit minimum er at:

 

1. At du kan registrere fleire ulike instanser av same (eller lik) hending, med kjeldehenvisning til kvar enkelt. Dette er viktig når du har motstridande info. Da kan du ha registrert t.d. to motstridande fødselsdatoar, med kjeldehenvisning, og kan finne ut av det seinare om du får ny informasjon på bordet. Dette gjer òg at du kan registrere t.d. fleire namn på folk som har bytta namn, er registrert med ulike namn i ulike kjelder eller liknande.

 

2. Programmet kan registrere relasjoner fritt, ikkje låst til "familie". Dermed bør du ha mulighet til å registerer t.d. avvikande informasjon om foreldre, med kjeldehenvisning.

 

3. Du bør kunne importere og eksportere data til andre format utan problem.

 

Anna folk har andre krav en meg. Mitt råd er å sjekke det som er skrive om programma, og test fleire før du bestemmer deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg må bare være ærlig å fortelle at jeg er litt overveldet av all informasjon og nye ting man må sette seg inn i,så jeg får ta skritt for skritt. Og så skal man finne tid.. Foreløpig har jeg valgt å lage et tre på MyHeritage med de opplysningene jeg hadde (bl.a ved hjelp av dere :-)

I tillegg har jeg pratet mer med min mor som hadde notert noen få ting ved mormors dødsleie. Jeg har også forsøkt finne ut mer om oldemor Hanna Sofie på nettet, men det har ikke vært så vellykket. Det er vel en kombinasjon av at jeg ikke vet å lete i de rette kildene, og at hun var på rømmen.

 

I følge min mors notater ved sin mors (Else Konstance) dødsleie het oldemor Johanne (kalt Hanna) med et spørsmålstegn bak pikenavnet Andersen. Hun skal være fra Bohuslän og ha hatt en søster som het Marie. Hun vokste opp med en stemor hun ikke kom overens med, og rømte til Norge som ungdom etter å ha bodd hos slektninger en periode.

 

Av sikre kilder har jeg foreløpig bare 2, og opplysningene er ikke like.

Kilde: Østfold,Glemmen,klokkerbok nr.6(1894-1908)Ekteviede. Høyre side 22/10

Permanent lenke

Der står hun som Johanna Sofie Olsen født 1876 i Sverige.

 

Kilde: Østfold fylke,Glemmen,min.bok FA0014(1902-1922)1909 s.180

Permanent sidelenke

Når hun får Margit Henriette står hun som Hanna Sofie Olsen født 1878.

 

Usikker kilde på MyHeritage skriver både fødsels- og dødsdato: f.22/1-1880 d.6/11-1937, men der står hun med etternavnet "Hansen?"

 

Når jeg søker på gravsted finner jeg det ikke, og kirkeboka fra den tiden er ikke tilgjengelig så langt jeg kan se. Jeg finner henne heller ikke i "Østfold historielag. Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920"

Jeg har altså 3 ulike årstall på det som helt sikkert er samme person.

I FT-1900 fant jeg en Hanna Sofie i Fredrikstad, hvor hun mest sannsynlig befant seg da (f.1878 i Bohuslän), men med etternavnet Hans. Registrert som tjenestepike hos familien Sigvardt Heier i Brogade.

Jeg trodde det var et blindspor i noen dager, men nå som jeg vet at hun var på rømmen fra sin svenske bakgrunn kan det kanskje tenkes at hun med vilje endret litt på de opplysningene hun ga myndighetene fra gang til gang, og at det likevel er henne? Resten passer ganske bra, og det er det eneste treffet jeg fikk i FT-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på disse lenkene, så ser du hva andre har erfart:

 

http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

 

Lenker til forskjellige slektsprogrammer: http://www.genit.no/...id=56&Itemid=37

 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vanlige slektsprogrammer som du har på din egen maskin, er det en funksjon som kan trekke ut opplysningene (med kilder...) og den filen som lages kalles GEDCOM. Denne kan du legge inn på andre maskiner og i og med at filformatet er felles, kan GEDCOM-filen overføres til en maskin med et helt annet slektsprogram

 

Etter hva jeg har forstått av diskusjonene, er visst dette ikke selvsagt med nettbaserte slektsprogram og skal du gå over til et vanlig program, kan det være du må gjøre alt arbeidet om igjen.

 

Jeg fant ikke igjen alle diskusjonene som har vært om nettbaserte programmer og har ikke personlig erfaring med dem, men om det er et program som er ment å samarbeide om slektsopplysninger, kan du fort opptil flere ganger bli i slekt med Harald Hårfagre (eller Adam, som jeg har hørt har forekommet). Om ens egne filer i tillegg blir endret til å bli feilaktige, er det heller ikke så lett å få endret på det etterpå.

 

Som du skjønner, foretrekker jeg å ha mitt eget program på min egen datamaskin. (Men nå er jo ikke jeg på Facebook engang...)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ingen varig løsning med MyHeritage, men jeg tenkte det ville fungere for å få litt oversikt. Takk for lenker :-)

 

Dette ble dobbeltpost. Beklager.

 

Jeg ser absolutt poenget med å ha alt på egen maskin. Når det gjelder redigering har jeg ikke forstått det som at andre kan gjøre det i mitt tre. Hvor kildekritisk man er avgjør jo kvaliteten uansett hvor man starter. Dette temaet finnes det helt sikkert mange debatter på fra før vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Viser til ditt innl. #19, siste avsnitt.

 

Kan denne Hanna Sofia Hansd. i "Innflytta svenskar til Norge". være av interesse? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=If01001812&gardpostnr=19979&personpostnr=19979&merk=19979#ovre

 

Innføringen i KB-en finner du her, nr 55. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4755&idx_id=4755&uid=ny&idx_side=-152

 

Jeg har ikke funnet henne utflyttet fra Borge og innflyttet til V.Fredrikstad, men jeg kan ha oversett henne.

Som innflyttet til Glemmen har jeg heller ikke funnet henne. Jeg har heller ikke funnet henne i FT-1900 for Borge.

 

Du har funnet Hanna Sofia Hansd. i FT-1900 for Fr.stad. Kan Hanna Sofie Hansd i Fr.stad være den samme som i Borge?

 

I kirkeboken for Borge er det en del opplysn om Hanna Sofia Hansd.

 

Et lite tips: Legg merke til nr 54 i KB-en. Kan hun ha noe med Hanna Sofia å gjøre? De kommer fra samme sted, samme ettern og innflyttet samme år? Mulig det er en tilfeldighet at de kom etter hverandre i KB-en.

 

Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har sett i kirkebøkene på den Hanna Sofie som Solveig fant.

Hun er døpt Hanna Sofie i Naverstad.Familien flyttet til Mo i 1894.

Hun har ingen søster Marie,og det er heller ingen stemor inne i bildet.

Dersom familiehistorien til Sjur er rett,tror jeg ikke det er henne.

Anna Charlotte er en søster.

 

Her er familien i 1890:

 

Svenungsson, Hans 1836 Far

Jonsd., Anna Kristina Fredrika 1847 Mor

(Barn), Hulda Josefina 1877 Barn

(Barn), Hanna Sofia 1878 Barn

(Barn), Anna Charlotta 1882 Barn

(Barn), Alfrida 1884 Barn

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.