Gå til innhold
Arkivverket

Noen råd til nybegynner?


Sjur G. Hasselgård
 Del

Recommended Posts

Tusen takk for innsatsen Solveig :) . Hanna Sofia du har funnet er neppe rett person. Som Kari skriver er det for mange ting som ikke stemmer med familiehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sjur - artig at du har startet med slektshistorie!

 

Jeg er ingen spesialist på Sverige, men går du til DIS-treff http://www.disnorge.no/distreff/ og legger inn Johanna Sofia Andersen (tidsperiode 1876-1878), så får du opp Johanna Sofia Andersdotter, Horla, Älvsborg, periode 1878-1887. Jeg antar at hun må ha tilknytning til Norge iom at hun finnes lagt inn her. Det skal finnes flere opplysninger her, men jeg er ikke lenger medlem i DIS, så jeg kommer ikke lenger.

 

Du kan også mange ganger benytte mormonernes database med hell: http://www.familysearch.org/ENG/search/frameset_search.asp men opplysningene begge disse stedene må dobbeltsjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er litt for mange som heter det samme. Selv om jeg har abonnement på Arkiv Digital og har kjøpt folketellingene for 1880, 1890 og 1900 på CD, er det ikke lett å vite hvor en skal begynne.

 

Jeg har søkt på ¨Släktdata' og fylt inn med opplysninger fra folketellinger på tre Johanna Sofia som ble født i 1876 og en født i 1878. (NB Det kan være flere..) Jeg legger inn dette her, så flere kan se på treffene, og se etter i husförhör om hun flytter til Norge på rett tidspunkt. Det kan virke som mye, men som nevnt - en trenger abonnement for å finne ut dette.

 

Fra 'Släktdata':

 

Treff på tre Johanna Sofia f. 1876 med far 'Anders'

 

I Gärdhem (Bohuslän): http://www.slaktdata.org/index.php?p=detail&scbkod=158104&id=F4-32520&fsgper=G%C3%A4rdhem%201843-1897

Löpnummer: 32520

Födelsedatum: 1876-05-15

Kön: K

Förnamn: Johanna Sofia

Adress: Nyländet

Adress, normaliserad: Nyländet

Faderns förnamn: Anders Magnus

Faderns efternamn: Olsson

Moderns förnamn: Anna Sofia

Moderns efternamn: Andersdotter

Moderns ålder: 32 år

 

Om samme fra 'Sveriges befolkning 1890':

 

Post 3020922

Johanna Sofia

f. 1875 i Gärdhem (Älvsborgs län, Västergötland)

d

Ogift kvinna, barn i familjen

Lextorp

Gärdhem (Älvsborgs län, Västergötland)

Födelseort i källan: Gerdhems

Husstanden i 1890:

Olofsson, Anders Magnus 1840 Far

Andersdotter, Anna Sofia 1844 Mor

(Barn), Anders Olof 1868 Barn

(Barn), Amanda Axelia 1871 Barn

(Barn), Selma Fredrika 1874 Barn

(Barn), Johanna Sofia 1875 Barn

(Barn), Karl Oskar 1881 Barn

(Barn), Johan Alfred 1887 Barn

 

I Krokstad (Bohuslän): http://www.slaktdata.org/index.php?p=detail&scbkod=143008&id=F2-63220&fsgper=Krokstad%201800-1920

Löpnummer: 63220

Födelsedatum: 1876-06-22

Kön: K

Förnamn: Johanna Sofia

Adress: Nordby

Faderns titel: Arrendator

Faderns förnamn: Anders Fredrik

Faderns efternamn: Johansson

Moderns förnamn: Maja Lena

Moderns efternamn: Johansdotter

 

Om samme fra 'Sveriges befolkning 1880':

Post 1880-14-61-467

Johanna Sofia

f. 1876 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

d.

Flicka, barn i familjen

Gertrudseröd

Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

Registrerad födelseort: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän

 

Husstanden i 1880:

Johansson, Anders Fredrik 1842 Far

Johansdotter, Maja Lena 1839 Mor

(Barn), Johan Alfrid 1869 Barn

(Barn), Anders Magnus 1872 Barn

(Barn), Johanna Sofia 1876 Barn

(Barn), Johan Oskar 1879 Barn

 

I Lerum (Älvsborg): http://www.slaktdata.org/index.php?p=detail&scbkod=152401&id=F2-28960&fsgper=Lerum%201823-1897

Löpnummer: 28960

Födelsedatum: 1876-09-16

Kön: K

Förnamn: Johanna Sofia

Adress: Ljungkullen

Faderns titel: Torp.

Faderns förnamn: Anders

Faderns efternamn: Andersson

Moderns förnamn: Inga Maria

Moderns efternamn: Jonasdotter

Moderns ålder: 38

Övrigt 1: 4:e Barnet.

 

Om samme fra 'Sveriges befolkning 1880'

Post 1880-15-29-456

Johanna Sofia

f. 1876 i Lerum (Älvsborgs län, Västergötland)

d.

Flicka, barn i familjen

Knappekulla

Lerum (Älvsborgs län, Västergötland)

Registrerad födelseort: Lerum Älvsborgs län

 

Husstanden i 1880:

Andersson, Anders 1836 Far

Johansdotter, Inga Maria 1838 Mor

(Barn), Anna Maria 1872 Barn

(Barn), Elfrida 1874 Barn

(Barn), Johanna Sofia 1876 Barn

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Fra 'Släktdata':

Johanna Sofia f. 1878 med far 'Anders':

 

I Väne-Åsaka (Älvsborg): http://www.slaktdata.org/index.php?p=detail&scbkod=158103&id=F5-31920&fsgper=V%C3%A4ne-%C3%85saka%201837-1920

Löpnummer: 31920

Födelsedatum: 1878-08-24

Kön: K

Förnamn: Johanna Sofia

Adress: Östra Berg

Adress, normaliserad: Berg Ö.

Faderns titel: Soldat

Faderns förnamn: Anders Lorens

Faderns efternamn: Öst

Moderns förnamn: Augusta

Moderns efternamn: Björkman

Moderns ålder: 41

 

 

Om samme fra 'Sveriges befolkning 1890':

Post 3011954

Johanna Sofia

f. 1878 i Väne-Åsaka (Älvsborgs län, Västergötland)

d.

Flicka, barn i familjen

Höga Persgård.

Väne-Åsaka (Älvsborgs län, Västergötland)

Födelseort i källan: Väne Åsaka

 

Husstanden i 1890:

 

Öst, Anders Lorens' 1836 Far

Björkman, Augusta 1836 Mor

(Barn), Anna Maria 1861 Barn

(Barn), Johanna Sofia 1878 Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for innsatsen Anne-Lise :-), men jeg tror ikke du har funnet den rette.

Nå har jeg fått vite at kilden til min tremenning på Myheritage var et bilde av Hanna og Hermans gravstein. Årsaken til at jeg ikke fant gravstedet ved nettsøk skyldes nok at jeg hele tiden tok med mellomnavnet Sofie/a, men det står ikke på steinen. Den skal visstnok fremdeles stå, så neste gang jeg skal til Fredrikstad blir det tur til kirkegården med kamera.

Jeg vet ikke om jeg kan stole på f.datoen 22. jan 1880? Regnes en gravstein som en dårlig kilde? Jeg må vel kunne forutsette at dødsdatoen 6. nov 1937 er riktig i hvert fall.

Mer prat i familien bekrefter at alle mener å vite at hun kom fra Bohuslän.

Nå har jeg uansett noe mer konkret å gå etter.

 

Ellers har det vært flere trivelige opplevelser ifb. med dette prosjektet siden sist! Forrige helg dro jeg til Fredrikstad og hadde tid til å forsøke å finne huset der hennes kommende mann Herman bodde ved FT-1900. Det ble interessant, selv om jeg ikke fikk sett mer enn bit av taket på det. Da jeg endelig fant fram til området og parkerte var det første jeg fikk se et skilt med Bryggeriveien. Det var ikke adressen jeg søkte, men etter litt leting i mentalarkivet så jeg sammenhengen. Da Hanna giftet seg med Herman har de flyttet til nærområdet av hans hjem, for ved mormors dåp står det adresse bryggeriveien. Jeg vandret rundt og fant ikke ut hvordan jeg skulle komme til et par hus oppe på en fjellknatt, men forsto at det måtte være et av dem. Det har min mor bekreftet etterpå. Der bodde hun selv i en periode etter 2.vkrig.

 

Det var en spesiell følelse å oppleve et sted med slektsfokus. Tankene vandret og det gikk opp for meg at avstanden til min fars barndomshjem ikke var så stor. Da jeg skulle til å kjøre videre fikk jeg øye på en eldre mann som kom gående, så jeg stoppet han for å spørre om han visste noe om huset jeg lette etter. Han visste ikke noe om dét, annet enn at nr. 2 måtte være en av de husene jeg trodde, men da jeg nevnte slektsforskning viste det seg at han selv hadde den interessen. Vi hilste, og da han hørte etternavnet mitt viste det seg at han kjente min fars familie siden han var barndomsvenn med en fetter av min far. Han mente til og med å se en familielikhet hos meg, og jeg fikk historier om livet i Bryggeriveien på slutten av 1940-tallet, med ølkjerrer bak store gamper i gatene. Faren hans var kusk, og fars fetter og han pleide å sitte på rundt i byen når det var skolefri.

 

Slikt er flott å oppleve, og gir bedre bakgrunn for å forstå hvilket liv de levde. Familen har også gitt meg historier jeg ikke kjente, og har korrigert ting har husket feil fra oppveksten. Samtidig har de fått vite ting de ikke var klar over. Spennende!

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja-ja, Sjur, da er du vel hekta, slik jeg ble i 1972 da vi flytta nordover og jeg skulle finne slekt etter farmors opphav. Så har det vært litt "av og på" i snart 40 år (mest på, iflg fruen).

 

Hils familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.