Gå til innhold
Arkivverket

Gater i det gamle Kristiansand


Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Ved folketellingen for Christiansand i 1801 bodde Kittel Torjusen og hans kone og barn på følgende adresse:

Bydel: Rode No 5, Gate: 27 qvarter, hus no 286.

 

Er det noen som kjenner til om denne gaten og dette huset fortsatt eksisterer og hvilken adresse det eventuelt har i dag.

 

 

 

Med hilsen

Geir Alsaker

Vaterlandsveien 10

1630 Gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er årevis siden jeg bladde i Leewy sine bøker på Arkivet-så jeg er uviss på hva som i dem står. Husker bare at da vi samlet opplysninger til boka "Tagholdtmannen" så fant vi ut om hus,kvartaler,og hvem som bodde der. Men vi brukte flere kilder

 

MVH. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand 27 qvarter, hus no 286. Dette må være det samme som Kvartal 27 og iflg. et gammelt oversiktskart av Kristiansand, med påskrevne kvartalsnr.

 

Kvartal 27 er Vest/Øst mellom Skippergata og Henrik Wergelands gate.

og Sør/Nord mellom Holbergs gate og Kronprinsens gate.

Hus nr. 286 skal da iflg. kartet ligge/lå i Skippergata.

 

Om dette huset finnes idag tør jeg ikke si.

 

I Lewys bok nr 1 hvor Skippergata er omtalt er det i det siste kvartalet av Skippergata (mot Otra) omtalt en Torjusen fam. og en Kittelsen fam. (midten av 1800 tallet) begge var utleiere av soldatboliger.

Om disse tilhøer din familie kan jeg ikke si.

Det er også nevnt en "Fanejunker Torjusen"

 

Håper dette kan hjelpe deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En stor takk til alle som bidro med opplysninger om gamle gater i Kristiansand. Boken til Karl Leewy har jeg nå fått på biblioteket i Fredrikstad. Mye nyttig informsjon også om de som jeg etterlyste.

 

Med venlig hilsen

Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.