Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var kjørkarl Ole Bjerkvik (Bjørkvik) bosatt i Sandviken ca. 1906


Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Hvem var kjørkarl Ole Bjerkvik (Bjørkvik) bosatt i Sandviken ca. 1906

 

 

27. juli 1907 ble Jenny Eugenie Bjerkvik født på rikshospitalet i Oslo. Foreldrene var kjørkarl Ole Bjerkvik (Bjørkvik) f. 1877 og Jenny Johansen 1882. Foreldrene var ikke gift. Ved fødselen er det oppgitt at faren bodde i Sandviken (Sandvika) og moren på Grini kvinnehjem i Bærum. Denne Ole Bjerkvik har vært en stor familiegåte, og jeg vil være svært takknemlig om noen har opplysninger som kan bidra til å finne ut hvem han var.

 

Vedlagte fil viser Jenny Eugenies fødsel helt nederst.

post-1369-0-64691200-1315775631_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

 

Jeg ser at navnet har vært skrevet på ulike måter. Da datteren Jenny giftet seg, mener jeg det var skrevet Bjerkevig eller Bjerkevik. Hun ble selv hetende Jenny Bjerkvik. Fødsel og dåpen er de eldste kildene og da var det oppgitt Bjørkvik. Jenny selv mente at navnet stammet fra Bjerkvik rett overfor Narvik. Jeg har imidlertid ikke klart å verifisere det.

 

Finnes det andre kilder enn kirkebøkene og folketellingene som kan identifisere personer som var bosatt i Sandvika rundt 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg legger inn dåpen på nytt.)

 

Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0013 (1905-1908), Fødte og døpte 1907, side 217. (nr. 27 - nederst)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...side=-224

 

I margen utenfor navnet til Jenny Eugenie, står det XFV [13/8 og 2/9 -07]

Dersom innførselen gjelder henne, er dette en henvisning til Kristiania fattigvesens protokoller som befinner seg på Oslo Byarkiv i Maridalsveien 3 i Oslo.

 

Har du undersøkt om det kan stå noe mer om barnefaren i protokollene fra Kontoret for Utsatte, dersom hun en periode kom i fosterhjem?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det et spørsmålstegn over fødselsåret til Ole eller??

 

Finner en Ole Adolf Martin f.15-9-1874 i Ofoten

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6687&idx_id=6687&uid=ny&idx_side=-26

 

Her på Bjerkvik i 1875 med sine foreldre

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f71853&gardpostnr=211&personpostnr=1553&merk=1553#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sjekket ut han Ole Andreassen som bodde på Bjerkvik Lille under Ankenes. Han var gift allerede i 1900 (se lenke - folketellngen 1900). Han vi leter etter var ugift i 1907.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01855&gardpostnr=85&personpostnr=587&merk=587#ovre

 

Jeg lurer også på om det er et spørsmålstegn over fødselsåret og betyr at man ikke kan være sikker på dette?

Dette er virkelig en nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av tipset til Anne-Lise fant jeg mye interessant informasjon om livet til Jenny Johansen i byarkivet i Oslo. Desverre fant jeg ikke mer om barnefar Ole Bjerkvik og det kunne ikke fattigvesenet heller finne. Jeg fikk bare presisert at han skulle være plankekjører. Mange takk til dere som hjalp til med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.