Gå til innhold
Arkivverket

Tatt til fange i 1943.


Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Hei!

Min far, Olav Voigt, f. 16.10.1924 ble tatt til fange på kirkenes i mars 1943. Han ble sendt til konsentrasjonsleir i Tyskland.

Finnes det noe sted papirer som sier noe mere om pågripelsen? Hva med rettssak?

 

Mvh

Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Arkivene etter tyske Sipo/Gestapo ble stort sett tilintetgjort før kapitulasjonen i 1945. Etterforskningsdokumenter finnes derfor ikke. Det er også bevart svært lite etter tyske domstoler, da dette materialet enten ble sendt til Tyskland i løpet av krigen eller tillintetgjort.

 

Noen fengselskartoteker er bevart, blant annet fra Møllergata 19, Bredtvedt, Grini etc. Arkivet etter det norske nazistiske Statspolitiet er også delvis bevart.

 

Mvh

Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for svaret!

Vil gjerne komme med noen tilleggsopplysninger:

Min far hadde stjålet våpen fra tyskerne og var bare atten år da han ble tatt til fange (av tyske soldater midt på natten).

På grunn av sin unge alder ble han etter det jeg har forstått sett på som ungdomskriminell av tyskerne.

Han ble sendt til Fuhlsbüttel, Glasmoore og Graudenz.

Kan dette ha vært en sivil rettssak? Og kan det i så tilfelle likievel finnes papirer?

 

Mvh

Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen, beklager sent svar.

 

Det er mest nærliggende å tro at han ble dømt av tysk krigsrett, pga "forbrytelsens" art og det faktum at han ble sendt til Tyskland. Vi kan gjøre undersøkelser i kartoteker etc., men må da motta en formell henvendelse til Riksarkivet pr. e-post eller brev.

 

Med vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.