Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Larsen og Karen Larsdatter viet 10.05.1802 i Ås, Akershus


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Halvor Larsen og Karen Larsdatter giftet seg 10.05.1802, nr 13 i Ås, Akershus. De fikk etterhvert, så langt jeg kan se, 3 gutter.

 

Men jeg greier ikke å identifisere dem i 1801-tellingen (kanskje Karen, hvis hun er 16 år) og føler meg veldig usikker på kandidater jeg finner i kirkebøkene. Nå skal det sies at håndskriften kan være en utfordring i noen av årene.

 

Har en kandidat f. 21.11.1773, nr 2, til Halvor, men det føles veldig usikkert og stedetsnavnet som står etter farens navn kan jeg ikke lese og finner det derfor ikke igjen på 1801-tellingen.

 

Er det noen som har gode forslag tas de imot med takksmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS kommer det opp to stk Halvor, en med far Lars Olsen, f. 14.07.1776, og den som er nevnt tidligere. Det kan se ut som om det må være en av disse to, men hvem?

 

På Halvor og Karens vielse har presten vært sparsom med opplysninger, det er ikke nevnt annet enn navnene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Karen i Vestby er interessant, men jeg lurer på hvor mye vekt det skal legges på at ved vielsen står det at både Halvor og Karen er fra Drøbak. Selvfølgelig kan hun flytte på seg, det er absolutt en mulighet. Men jeg må si at det er irriterende når det verken er tilgang på foreldrenes navn eller forlovere ved vielsesregistreringen.

 

Dette er nok 1776-Halvor som du sier, og det er vel en stor sjanse for at det er en av disse to jeg nevnte, men jeg har ingen kroker å henge ting på og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lande demsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode tips!

 

Jeg syntes at det sto Tronstad ved vielsen men fant, som Espen bare den i Hurum. Men det var ingen gjenkjennelige navn på Tronstad i 1801 tellingen. Det blir også så selvmotsigende når det på samme sted står at både Halvor og Karen var fra Drøbak?

 

Jeg har som Berit funnet disse forskjellige kandidatene i 1801-tellingen men som sagt er det ingen knagger (eller krokersmile.gif) å henge det på. Men Karen på 23 er absolutt en god kandidat. Må sjekke fødsler fra den tiden.

 

Faddere som jeg har funnet er ved tre registreringer. Nils f. 1806, nr 3, faddere er Johannes Balzersen, Abraham Johannessen, Peder Jacabsen, Karen Olsdatter, Anne Maria Olsdatter, Oslaug Hansdatter, alle Drøbak. Ingen besteforeldre så langt jeg kan se. Den neste, Martin, født 1809, nr 6 , faddere Lars Thoresen (!) Johannes Johannessen, Bernt Aslaksen, Ingeborg Tostensen, Selinne Jacobsdatter Den siste jeg fant (Selinne glapp for meg, jeg har lest de sidenen opp og ned..) Andreas døpt 13.9.1807 nr 85 er kanskje litt usikker på grunn av feil i faren navn, (veldig tett på Niels) han nevnes som Halvor Olsen, men blant fadderne er Abraham Johannessen, Ole Tostensen, Bernt Aslaksen, Anne Maria Olsdatter, Ingeborg Mogensdater og Johanne Simonsdatter. Alle Drøbak. Flere av disse er de samme som hos de andre barna.

 

Den enest fadderen som dukket opp her med Lars-navnet passer vel ikke inn..

 

Jeg har lett etter NIels konfirmasjonen men fant ham ikke og heller ikke der står farens navn nevnt. Må lete etter de andre barna. Har også hatt en ide om at Halvor Larsen kanskje døde tidlig men finner ikke navnet hans over døde fra 1810 og litt framover. Vi vet at Niels dro til Røyken men det er kanskje litt utenkelig at han skulle ha flyttet alene før konfirmasjonen - hvis han ikke flyttet til familie på Hurum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedsangivelsene som er oppgitt i 1801 forteller hvor hver enkelt person oppholdt seg på tellingstidspunktet, ikke hvor personene befant seg før dette om de var tilflyttet.

 

Det ble døpt en Halvor Larsen fra Follestad-eie i Røyken i 1769, foreldre: Lars Nilsen og Marthe Petersdatter. Kan denne Marthe være identisk med Marthe Rødder som Berit fant i Drøbak 1801 gift med stefaren og fraktemannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er visst alt muligsmile.gif

 

Har også hatt denne "stesønnen" i bakhodet. Det er bare å greie å sirkle det inn..

 

Fant Selinnes konfirmasjon i 1822, nr 12. Jeg forstår ikke hva det står i rubrikken etter navnet hennes. Kanskje noen kan se om det er noen opplysninger der? Var det vanlig å konfirmeres 18 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Halvor Larsen som Berit fant i Drøbak 1801 med stefar Ole Thorstensen og Marthe Rødder....enken Marthe Petersdatter Follestad og Ole Tostensen Båtstø vies 15 juli 1771 i Røyken.

 

Denne Halvor Larsens far, Lars Nilsen Follestad-eie døde samme år som sønnen Halvor ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er visst alt muligsmile.gif

 

Har også hatt denne "stesønnen" i bakhodet. Det er bare å greie å sirkle det inn..

 

Fant Selinnes konfirmasjon i 1822, nr 12. Jeg forstår ikke hva det står i rubrikken etter navnet hennes. Kanskje noen kan se om det er noen opplysninger der? Var det vanlig å konfirmeres 18 år gammel?

 

"tiener hos Jens? Hellesen Skoftestad" - litt usikker på om fornavnet er Jens, Skoftestad er en gård i Ås hovedsogn.

 

18 år var ingen uvanlig konfirmasjonsalder på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få sansen for ste-sønnen Halvor Laerson i 1801. Alderen hans stemmer godt med den 1769-Halvor som Espen fant i Åros, Røyken. I tillegg finner jeg Ole Tostensen som fadder til Halvors sønn Andreas i 1807. Kan det være stefaren og dermed linken?

 

Men hvordan blir Anne Pedersdatter til Anne Rødder?

 

Niels Halvorsen flytter til Røyken - han hadde da kanskje en tilknytning dit hvis farfaren var født der.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Nilsen Follestad-eie var enkemann da ha i januar 1768 ble viet i Røyken med Marthe Petersdatter. Både innførselen ved denne vielsen og ved jordpåkastelsen til Lars i 1769 viser at Lars Nilsen Follestad-eie var sønn av presten i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvordan blir Anne Pedersdatter til Anne Rødder?

 

 

Hun er ført med slektsnavnet Rødder ved FT-1801, mens hun i kirkebøkene er ført med farsnavnet - det er ingen motsetninger i det, bare ulik praksis.

 

Hennes far kan da trolig være en Peter Rødder, om hun har navnet fra farssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mer og mer spennende!

 

Takk til Espen - jeg greier ikke å lese kirkebøkene fra denne perioden du henviser til - f eks 1769, og da stopper alt fort.

 

Forstår jeg deg slik at du heller til Lars Nilsen Follestad-eie som Halvor Larsens far?

Og hvem er da presten, Lars Nilsens far? Den presten jeg finner som var i Røyken på den tiden het Christian Holst som overtok etter sin far, Paul Christian Holst. Det kan ikke være noen av disse du mener?

Kan det sees som en link at Ole Tostensen står som faddder til et av Halvors barn eller kan det være hvem som helst og regnes som en tilfeldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk plutselig opp for meg at i 1801 tellingen for Drøbak der "stesønnen" Halvor Larsen opptrer med moren Marthe Rødder og stefaren Ole Tostensen er det også tydeligvis en datter av Marthe, Else Sopia Larsdatter, som også er Oles stebarn. Hun er yngre enn Halvor og hvis deres far, Lars Nilsen Follestadeie døde samme år som Halvor ble født, kan det umulig være den riktige familien.

 

Jeg tror heller ikke at Lars Nilsen Follestadeie var sønn av presten, jeg tror bare at merknaden ved begravelsen og vielsen kan feiltolkes. Etter det jeg har lest om presten der, overlappet far og sønn hverandre som prest, og at faren førte inn i kirkeboka at sønnen forrettet begravelsen: "gravfestede min sønn husmannen Lars Nilsen osv".

 

Da er vi vel tilbake ved utgangspunktet igjen. Synd, for det tegnet til å bli en artig linje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk plutselig opp for meg at i 1801 tellingen for Drøbak der "stesønnen" Halvor Larsen opptrer med moren Marthe Rødder og stefaren Ole Tostensen er det også tydeligvis en datter av Marthe, Else Sopia Larsdatter, som også er Oles stebarn. Hun er yngre enn Halvor og hvis deres far, Lars Nilsen Follestadeie døde samme år som Halvor ble født, kan det umulig være den riktige familien.

 

Jeg tror heller ikke at Lars Nilsen Follestadeie var sønn av presten, jeg tror bare at merknaden ved begravelsen og vielsen kan feiltolkes. Etter det jeg har lest om presten der, overlappet far og sønn hverandre som prest, og at faren førte inn i kirkeboka at sønnen forrettet begravelsen: "gravfestede min sønn husmannen Lars Nilsen osv".

 

Da er vi vel tilbake ved utgangspunktet igjen. Synd, for det tegnet til å bli en artig linje..

 

Du kan absolutt ha rett i det du skriver her, og at jeg har tolket teksten feil. I så fall må jeg bare beklage!

 

Tror det kan være avgjørende å finne dåpen til denne Else Sophia. Rekker ikke mer nå, men det er en dag i morgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta en sjekk før sengetid.

 

Familien som er i Drøbak i 1801 er den rette.

 

Else Sophias dåp i Røyken

 

Men, når jeg nå har sett nærmere på innførslene så har du helt rett i at jeg har tolket presten feil.

 

Hvorfor Else Sophia er ført som Larsdatter i 1801 er ikke godt å si, men slike feil er den tellingen full av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Takk for at du ikke tok det for gitt at det var Lars' datter, Espen! Jeg har mye å lære..

 

Men for å samle trådene litt: Vi vet nå at Else Sophias dåp var i Røyken og at hun er Marthe Nielsdatter og Ole Tostensens barn er det sterkeste kortet. Det blir hun som blir selve linken in i 1801 familien i Drøbak. Broren Halvor Larsen beviser ingenting alene, det er først når han kommer sammen med halvsøsteren at det funker. I tillegg har vi Ole Tostensen som fadder til et av Halvors barn. Dette begynner vel å bli nok bevisførsel for den mest kritiske, eller? Kan vi konkludere?

 

Jeg har også lett etter Martha Nielsdatters dåp (det hadde vært gøy å få henne på plass og). Det er mange å ta av, men det kommer ikke opp Rødder i noen form på noen av dem. Igjen må jeg legge til så langt jeg kan se. Jeg undrer meg litt på alderen hennes i 1801 tellingen. Kan den være noen år feil? Selvfølgelig kan hun ha fått barn 40 og 44 år gammel, men jeg vet ikke annet enn at alder ved tellinger ikke har vist seg helt korrekte bestandig.

 

Det kan være riktig konfirmant jeg fant her i Drøbak: Halvor Larsen konfirmert i 1785, nr 5. Han står som 16 år og det stemmer med fødselsår 1769. Det var vel ikke mengder med Halvorer født i 1769 i Drøbak hvis jeg husker riktig. Dette gir oss vel ikke noe særlig mer enn at de var i Drøbak i 1785, men det er jo gøy å vite.

 

Da kan det se ut som om denne slektsgrenen tok en detour fra Røyken til Drøbak og så tilbake til Røyken, da Halvors sønn Niels dro tilbake til Røyken hvor han slo seg ned og stiftet familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi er inne på de rette folkene her, men det kan være lurt allikevel å prøve å sjekke ut de andre kandidatene i distriktet. Det som er sikkert er at familien fra Røyken er den samme som i Drøbak 1801.

 

Aldersangivelse i 1801-tellingen kan avvike med +- 10 år, og ofte er alderen avrundet til f. eks. 40-45-50.

 

Ble litt kort dette nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

 

Enig, de andre kandidatene bør sjekkes ut skikkelig.

 

Baren en liten ting - jeg har sjekket dødsfall og fant en Ole Tostensen Tronstad nr 141 død i 1809. Alderen hans kan stemme med Ole Thorstensen i 1801, selv om alder her kan være alt mulig. I tillegg finner jeg en Marthe Halvorsdatter Tronstad død rundt samme dato som Ole. Poenget mitt er at ved Halvor Larsen og Karen Larsdatters vielse står også Tronstad som bosted, men det finnes ikke i 1801. Er det noen som vet om Tronstad i Drøbak? Dette må jo også være en ørliten link med familien i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronstad ligger i Hurum. Det er nok som du sier en link her. Yrket til Ole Tostensen tror jeg nok spiller en rolle i dette.

 

Når det gjelder den konfirmasjonen til Halvor Larsen i Drøbak så tror jeg det er lurt å ikke ta det for gitt at det er rett person. Konfirmantlistene for Røyken og Hurum er borte, så vi vet jo ikke om om de kan ha vært konfirmert der. Det finnes ingen Else Sophia konfirmert i Drøbak /Ås, men det finnes ei Else Olsdatter på Håøya, om hun er din person vet jeg ikke. Samtidig er det i Gårdshistorien for Frogn (som du finner som PDF på nettsiden til Frogn historielag), nevnt personer på Håøya som i samme tidsperiode hadde forbindelse til Tronstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet Tronstad, Ås og pr i dag har Yr.no har en værstasjon på Tronstad i Ås. Jeg holder på at det også er et sted som heter Tronstad i Åssmile.gif

 

Husmannsdatter Else Sophie Tostensdatter dør 29.10.1824 i Drøbak. Jeg føler meg ganske overbevist om at dette er riktig dame.

 

Har også lett etter de to andre Halvor-kandidatene i konfirmant-listene, men kan ikke finne dem. Det eneste sporet etter den ene av dem er den Halvor som er 21 år (tror jeg) i 1801. Jeg har ikke lett etter vielsen hans ennå.

 

Har lett etter Halvor Larsens barn blant konfirmanter, men finner dem ikke. Jeg finner kun Niels i 1865, Røyken. De andre barna er ikke å se verken i Ås eller Røyken. Det kan selvfølgelig være at de ikke nådde voksen alder. En Andreas Halvorsen fant jeg død 1/2 år gammel, men er ganske usikker på den.

 

Føler at jeg mangler den lille linken til familien i 1801. I tellingen står det ikke noe navn på gård/plass der de bor, bare nr 97. Skulle veldig gjerne hatt et navn knyttet til det nummeret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.