Gå til innhold
Arkivverket

Lars Knutsen fra Voss, et drapsoffer i 1719


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Om kvelden søndagen den 25. juni 1719 sto Lars Knutsen utenfor huset sitt på Farnes i Øvre Årdal da han fikk øye på naboen Abraham Svendsen. Lars bestemte seg for å ta opp en sak med Abraham som konene deres hadde kranglet om. Abraham følte at det brygget opp til bråk og gikk inn i sitt eget hus. Lars, som hadde tatt seg en støyt denne kvelden, fulgte imidlertid etter Abraham og bråk ble det. Lars ble rett og slett stukket ned og døde kort tid etterpå. Dette førte året etter til at Abraham ble halshugget, - kanskje den siste henrettelsen i Årdal?

 

Nå vil jeg forsøke å finne ut hvem Lars var for en kar. Han kom til Årdal ca 1706 for å arbeide ved Årdal kopperverk. Jeg vet ikke hvor gammel han var da han kom til Årdal, men han giftet seg i 1713, så han var vel helst født på 1670- eller 1680-tallet. Han kalles konsekvent for Lars Knutsen Voss, så han kom trolig derfra. I 1701-manntallet for Voss har jeg funnet 5 aktuelle personer, så det kan være greit å begynne med eliminasjonsmetoden! De aktuelle Lars-ene er:

 

1. Lars Knutsen Lunde, f.ca.1689. Han var eldste(?) sønn av Knut Eriksen Lunde (f.ca.1650).

2. Lars Knutsen Draugsvoll, f.ca.1685. Han var tjener på Tveite i 1701, men var trolig fra Draugsvoll.

3. Lars Knutsen Skutle, f.ca.1676. Han var tjener på Almeland i 1701, men var trolig sønn av Knut Olsen Skutle.

4. Lars Knutsen Tveite, f.ca.1683. Han var tjener på Ullestad i 1701, men var trolig fra Tveite/Tveito.

5. Lars Knutsen Veka, f.ca.1685. Han bodde på Bø i 1701, men kom opprinnelig fra Veka.

 

Nå er spørsmålet om det er noen med kjennskap til Voss og Vossestrand som kan hjelpe meg med å eliminere noen av disse kandidatene. Kanskje finnes det et skifte eller andre kilder fra Voss som gir meg fasiten? Det kan i så fall kanskje være greit å nevne at kona til Lars het Kari Eriksdatter. De fikk i alle fall ett barn: Lisbet Larsdatter (f.1714).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om skifteprotokollene, Berit. Jeg visste ikke at disse hadde register. Det gjør det mer overkommelig å lete etter skifter der. Jeg har sett på de skiftene du refererer til. Hverken Knut Olsen Skutle eller Knut Eriksen Lunde etterlot seg noen sønn med navnet Lars, men Knut Larsen Tveite er mer interessant. Jeg oppsummerer det lille jeg fant om hans sønn:

 

4. Lars Knutsen Tveite: Han var 14 år i 1696 da faren døde. Moren var død tidligere. Lars hadde søsteren Gjertrud, 12 år.

 

De andre Larsene er fortsatt interessante, men Lars Knutsen Lunde var vel trolig død mellom 1701 og 1706 siden han ikke er nevnt i skiftet etter faren som er datert 9. juni 1706. Registrene gjør det for øvrig mulig å ta en kikk på skiftene etter alle som heter Knut. Jeg får ta fatt på det ved leilighet hvis det ikke dukker opp flere tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. kirkeboka/lysningsprotokollen for Voss fra 1709 og framover giftet Lars Knutsen Veka seg i 1710 med Gjertrud Mikkelsdatter Rong. Jeg tror derfor jeg kan eliminere ham fra listen over kandidater (se første innlegg).

 

Samme sted finner jeg dessuten at Lars Knutsen Tveite i 1713 giftet seg med enken Brite Sjursdatter Væle og i 1719 med Gjertrud Larsdatter Haugstølen. Det er imidlertid litt vanskelig å si sikkert hvilken Lars Knutsen dette var. Det kan være nr. 4, men han ble foreldreløs i 1696 og tjente på Ullestad i 1701. Kanskje kom han tilbake til Tveite/Tveito, - kanskje ikke. Så har vi også nr. 2 som tjente på Tveite i 1701. Han kom tolig fra Draugsvoll opprinnelig, men der var det ingen Knut i 1701. Kanskje han fortsatt bodde på Tveite i 1713? Foreløpig vil jeg derfor konkludere med at jeg står igjen med flg. kandidater:

 

1. Lars Knutsen Lunde, f.ca.1689. Han var eldste(?) sønn av Knut Eriksen Lunde (f.ca.1650).

2. Lars Knutsen Draugsvoll, f.ca.1685. Han var tjener på Tveite i 1701, men var trolig fra Draugsvoll.

3. Lars Knutsen Skutle, f.ca.1676. Han var tjener på Almeland i 1701, men var trolig sønn av Knut Olsen Skutle.

4. Lars Knutsen Tveite, f.ca.1683. Han var tjener på Ullestad i 1701, men var trolig fra Tveite/Tveito.

 

Alle opplysninger om disse er fortsatt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg henter denne etterlysningen fram igjen i håp om at noen som arbeider med vossinger på 1600- og 1700-tallet, kan hjelpe meg med denne Lars Knutsen fra Voss som flyttet til Årdal i Sogn. Jeg står altså igjen med fire kandidater. Kan noen av disse elimineres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Svarer på noe gammelt nå, men det er 100 % sikkert at du kan utelukke Lars Knudsen Veka. Han ble jo gift med Gjertrud Mikkelsdatter Rong i 1710.

Gjertrud er i et senere ekteskap formor til venninne  som jeg driver med slektsforskning for, og Gjertrud var enke allerede i juli 1715 ved faren Mikkel

Størkersens skifte. Så Lars Knudsen Veka må være død mellom 1710 og 1715. Hvis du ikke har funnet ut av dette enda, så håper jeg med å flytte

opp dette at du får de svarene du søker Jeg tok googlesøke på Gjertrud Mikkelsdatter Rong, og da dukket dette opp her. Forsøker på lenke til

skiftet etter Mikkel Størkersen  Rong i 1715 så får du i det minste se at Lars Knudsen Veka kan utelukkes: 

 

 https://media.digitalarkivet.no/view/24104/300

 

Gjertrud er også beskrevet som enke da hun giftet seg med Iver Oddsen Rekve i 1718

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.