Gå til innhold
Arkivverket

Marte Nilsdatter g.m. Erik Larsen Snarud, Furnes


Anne Grethe Plaaterud
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kjenner til hvor Marte Nilsdatter kom fra. Hun er født ca. 1734. Det finnes en Marte Nilsdatter, født 1733, med foreldre Nils Olsen og Mari Embretsdatter fra Kåtorp Nordre, Furnes, og en Marte Nilsdatter, født 1735, med foreldre Nils Jensen Tommelstad, Vang.

 

Kan en av disse være Marte som var gift med Erik Larsen Snarud?

 

Mvh

Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erich Larsen Snarud, Dpt 17.12. 1730 overtok Arnkvern nedre i Furnes i 1771. Gift med Marthe Nielsdatter 13.3. 1772. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-347

 

Ifølge Furnesboka skal Marthe være født ca. 1743. Da har du en god kandidat her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-40

Niels Pedersen og Berthe Madsdatter, Agers Haven.

 

Hun er på Arnkvern i 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f18010414&gardpostnr=217&personpostnr=3551&merk=3551#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra Gretes siste formulering (innlegg 5) er det vel grunn til å tro at hun er identisk med Anne Grete, alias AGP ???

 

-Mulig jeg tar feil(og det gjør jeg vel), men det er en real sak å bruke fullt og riktig navn, så vi vet hvem vi eventuelt svarer.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra Gretes siste formulering (innlegg 5) er det vel grunn til å tro at hun er identisk med Anne Grete, alias AGP ???

-Mulig jeg tar feil(og det gjør jeg vel), men det er en real sak å bruke fullt og riktig navn, så vi vet hvem vi eventuelt svarer.

IM

Hei Iver! Ja, her tar du feil, jeg heter Grete Singstad (Paulsen) - AGP vet jeg ikke hvem er. Jeg ble interessert fordi jeg har Anders Larsen Snarud i min database - og jeg fikk svar på mitt spørsmål om han er bror til Erik Larsen Snarud, nevnt i #1.

Jeg forstår ikke helt hva du mener - formulerte jeg meg rart i #5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå, av Bengts lenke, at tre av barna til Marte Nilsdatter og Erik Larsen Snarud finnes på Arnqvern i 1801: Peder 26 år, Lars 24 år, og Anne 16 år. Man bør finne dåpen til disse tre, og se om faddernes navn kan gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til Marte Nilsdatter og Erik Larsen:

 

Peder, dpt. 24.8. 1774

Peder, 15.8, 1775

Lars, 24.8. 1777

Niels, 8.8. 1779

Niels, 10.2. 1782

Nicolai, 9.4. 1783

Anne, 26.6. 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for innspill!

 

Det kan nok stemme at Marte Nilsdatter kom fra Agershaven/Åkerhagen.

Erik står oppført som sersjant da de ble gift, og deres to første sønner fikk navnet Peder. Den første Peder, døpt 03.01.1774, (gravlagt 16.09.17759) med bla faddere Major Todderud og frue, - som jeg mener bodde på Åker. Da Marte kom fra Åkershaven, og Erik står oppførst som sersjant når Peder ble døpt, kan det se ut som om Peder ble oppkalt etter Major Todderud som het Peder Gulbrandsen von Todderud. Sønn nr. 2 ble også kalt Peder, døpt 15.08.1775.

Først når sønn 3 ble født begynte de å kalle opp etter besteforeldre, Lars og Nils.

 

Faddere til de andre barna, etter den første Peder, kom bla. fra Kaatorp, Kraastad, Arnkvern og Snarud.

 

Mvh

Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.