Gå til innhold
Arkivverket

kirkebok for Stange


Sindre Eriksen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å finne og tyde dåpen til Amund Halvorsen fra Korsødegården i Stange, Hedmark. Han skal være født i 1739 . Jeg har tittet på det, men jeg skjønner ingenting av det som står der.

 

Mvh

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er denne: permanent sidelenke.

 

Hvis det er rette innførselen så står det (jeg er litt usikker på stedsnavnene):

 

Tolfte Søndag effter Trinitatis (16 Aug 1739)

døbt Halvor Harstads barn Amund. Mod[eren]: Rangdi Gunbiørnsd

fad[dere]: Simen og Kari Tønsag. Niels of Mari Røn Haugen, Halvor og Berthe Store [.....]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg vet ikke om det er den riktige Amund Halvorsen, siden det ikke står noen stedsnavn der. Dette er jo også så gammelt at det fort kan være en feil margin på +-3 år. Du er i al fall på riktig område, men for alt jeg vet kan jo han stå i denne kirkeboken: Min lenke

 

Mvh

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stedsnavnet stemmer jo ikke med Korsødegården. Det var den eneste Amund Halvorsen fra Stange født 1739 jeg fant i farten. Men jeg ser ikke bort i fra at jeg kan ha oversett noen. Dessuten lette jeg bare i 1739; hvis det kan være snakk om flere års feilmargin, så må nok søket utvides betydelig.

 

For ordens skyld kan jeg jo også nevne at den kirkeboken du lenker til er transkribert her. Jeg finner imidlertid bare to Amund Halvorsen i tidsrommet du angir. Den ene er den jeg fant ovenfor, og den andre er en født året etter (den førstnevnte ser imidlertid ut til og ha blitt skrevet med feil dåpsdato i transkribsjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig å vite når det ikke står noe stedsnavn, men tusen takk for forsøket like vel!

 

Mvh

Sindre

 

...Ikke står riktig stedsnavn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om gården i Stange Bygdebok forresten? Den er på nett her. Her står det litt om Amund Halvorsen (både en Amund Korsødegården og Amund Halvorsen Harstad). Jeg kjenner ikke til slekten (eller gården for den saks skyld) personlig, men kanskje det er noen i dette forumet som kan utrede slekten videre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg får prøve å spørre på forumet. Men det viser seg jo også at Amund Halvorsen faktisk ikke kommer fra Korsødegården, man bare kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke var født der, så nytter det jo ikke og lete etter en Amund født på Korsødegården. Men det er som sagt en Amund Halvorsen Harstad (nevnt i innlegg #2) boende på Korsødegården som også nevnes i Stange Bygdebok gift med Anne Tollefsdatter. Så det kan jo kanskje være han? Hvis du vet noe om barna, så kan du jo sjekke disses dåper, konfirmasjoner, giftemål, etc. for og se om farens fødested nevnes noensteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke den riktige, fordi han er gift med Margrete Marie Olsdtr. Fremmin fra Eidsvoll

 

og jeg får ikke sett noe om barna, fordi de er født i Eidsvoll og der har kirkebøkene fram til 1815 brent opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det også i Stange Bygdebok at Amund Halvorsen Harstad's kone Anne Tollefsdatter døde 1785 og at han giftet seg igjen med en Mari Olsdatter (men det står ikke hvor hun kom fra). Hvis du har kirkebokinnførselen for giftemålet mellom Amund Halvorsen og Margrethe Marie Olsdatter Fremmin kan du se om Amund var enkemann fra tidligere ekteskap. Når var første barn i ekteskapet født? Hvis det var etter at Anne Tollefsdatter døde i 1785, så er det ihvertfall ikke umulig at det er snakk om samme person. Men som sagt; jeg er ikke kjent med slekten - kanskje det er momenter jeg ikke vet om som gjør forholdet umulig.

 

EDIT: Nå ser jeg jo at du sa at noen kirkebøker brant opp. Dette gjør det jo betydelig vanskeligere.

Endret av Ken V. Nordberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i bygdeboka for Eidsvoll står de "Amund Halvorsen fra Korsødegården i Stange, f 1739 og (2. gang) gm Margrete Marie Olsdtr Fremming, br 1792-1805"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Håper du kan bevise forholdet med andre primærkilder enn de oppbrente kirkebøkene (skifte kanskje?). For ordens skyld så er da Rangdie (Randi) f. 1782 barn fra Amund's første ekteskap (med Anne) og ikke med Margrethe Marie Olsdatter. Står det i Eidsvoll bygdebok at Randi f. 1782 var datter av Margrethe Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, I Eidsvolls bygdebok står det at Randi er datter av Margrete Marie. Men ungene til Mari Olsdtr. som det står om i bygdeboka for stange, stemmeroverens med de jeg allerede har. Dessuten Står det Mari Olsdtr. i kirkeboka når Margrete Marie Olsdtr dør.

 

På grunn av din hjelp har jeg nå allerede med hjelp av bygdeboka for Stange, kommet tilbake til begynnelsen av 1600-Tallet!

 

Mvh

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.