Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon Fagerholt slekt søkes


Litta
 Del

Recommended Posts

Dette er bare et skudd i blinde, dersom noen har spesialkjennskap til personer eller steder relatert til Fagerholt-navnet.

 

Danske søker opplysninger om Karen Fagerholt, født 18 feb 1912, gift i DK og død der i 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare et skudd i blinde, dersom noen har spesialkjennskap til personer eller steder relatert til Fagerholt-navnet.

 

Danske søker opplysninger om Karen Fagerholt, født 18 feb 1912, gift i DK og død der i 1985.

 

 

Fagerholt er et stedsnavn i Idd,Halden

 

Lill

Endret av Lill Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagerholt / Fagerholdt finnes flere steder. Min farmor fra Orkdal hadde dette som etternavn. Har lett der, og i Gran på Hadeland - hvor navnet også finnes - men har ikke funnet noen Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en fagerholtfamilie under Fagerborg i 1910-tellingen, men fødte for dette tidsrommet i Fagerborg er ikke scannet, såvidt jeg kan se.

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392106001/

Ja, der har vi en granasokning :) Men jeg finner dessverre ikke familien i 1923-tellingen. Kommunal folketeljing for Kristiania frå 1923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stensgaten er ikke plottet inn i 1923-tellingen, tror jeg.

 

Men jeg finner familien i Stensgaten i 1918, adresseboken for Oslo. Nå stavet Fagerholdt med -d.

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39919/543/?size=bigger&mode=0

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39920/436/?size=bigger&mode=0

 

Enken Bertha bor i Stensgaten i 1940.

 

En eventuell dåp til Karen bør letes etter i Fagerborgs kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om hun var medlem av statskirken?

 

Statskirken 1912: nå har jeg lett alle steder hvor det i 1900 skal være en gård som het Fagerhol.., og fant ingen Karen: Idd, Rygge, Skedsmo, Askim, Kråkstad, Ø. og V.Aker, Vestby, Nitedal, Storelvdal, Ø.Toten, Gran, Ø.Eiker, Nøtterø, Brunlanes, Vaneleven, Ørsta, Orkdal og Trondenes.

 

Da er det vel bare igjen de stedene hvor Fagerholt ble brukt som etternavn, og det er vel mest i byene?

 

Jeg har sjekket alle kirkene på disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27275/112/?size=bigger&mode=0

 

Se dødsfall 471 i Oslo i 1919, Anders Fagerholdt etterlater seg konen Bertha og en umyndig datter. Det kan være datteren f. 1902, Anne, og da er denne familien ikke aktuell.

 

 

Jeg spør igjen: Når og hvor giftet frk Fagerholt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders f. 31. aug. 1871. Foreldre: Ole Andersen Fagerholt og Anne Pedersdatter. Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 12 (1856-1874), Fødte og døpte 1871, side 478-479.

 

Berte f. 19. sept. 1876. Foreldre Bernhard Berntsen Teppan(?) og Hanna Hansdatter. Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 11 (1869-1879), Fødte og døpte 1877, side 85.

 

Ingen Karen å bli oppkalt etter her, men familien i Oslo kan også være et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders f. 31. aug. 1871. Foreldre: Ole Andersen Fagerholt og Anne Pedersdatter. Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 12 (1856-1874), Fødte og døpte 1871, side 478-479.

 

Berte f. 19. sept. 1876. Foreldre Bernhard Berntsen Teppan(?) og Hanna Hansdatter. Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 11 (1869-1879), Fødte og døpte 1877, side 85.

 

 

Grethe: Men som du ser ovenfor: Tror dette er feil familie, siden kun én datter (vel Anne f. 1902) lever ved døden til Anders i 1919, og da er det ikke plass til en Karen f. 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe: Men som du ser ovenfor: Tror dette er feil familie, siden kun én datter (vel Anne f. 1902) lever ved døden til Anders i 1919, og da er det ikke plass til en Karen f. 1912.

Enig - mye tyder på at dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43542&idx_id=43542&uid=ny&idx_side=-129

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10041108110130.jpg

 

Her døpes denne Anne Hansine, og hun finnes død som Anne Hansine Steensland i 1985, på DiS. Altså kan denne familien utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til engasjement !

 

Det finnes nok ikke flere informasjoner og dersom dere ikke finner noe innen rimelig tid, så ikke legg for mye arbeid ned i det. Men selvsagt er det litt utfordrende og artig, hvis man kunne finne ut av det.

 

Takk for alle bidrag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være svensk mon tro?

 

Det tror jeg ikke man vet noe om. I Danmark var det ingen med det navnet, så derfor er Norge kommet opp som et alternativ. Er navnet brukt i Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Fagerholt finnes i Danmark. Prøv å søk med Google.

Svensk utgave av navnet vil vel bli Fagerhult.

 

jeg uttrykte meg litt uklart ;-) Navnet er ikke å finne i noen folketellinger, ifølge min danske kontakt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et borettslag i Oslo (Trosterud) som heter Fagerholt borettslag. Det er oppkalt etter en plass, Fagerholt, som lå i nordenden av Lutvann og hvor det var kafedrift fram til 1940. En Johan Fagerholt f. 1893 bodde der med sin familie og var skogvokter.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et borettslag i Oslo (Trosterud) som heter Fagerholt borettslag. Det er oppkalt etter en plass, Fagerholt, som lå i nordenden av Lutvann og hvor det var kafedrift fram til 1940. En Johan Fagerholt f. 1893 bodde der med sin familie og var skogvokter.

Anita

 

I min slektsforskning har jeg kommet over et gårdsnavn Fagerholt i Idd i Østfold. Fagerholt ligger nær Iddefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ser i #7 så ser dere hvilke steder som har blitt sjekket ut ang. Karens dåp i 1912.

Om hun ikke er født i 1912 så blir det jo en annen sak.

Og som sagt, jeg har ikke sjekket de som brukte Fagerholt som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.