Gå til innhold
Arkivverket

Scannede kirkebøker lenke i epost


Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet i kontakt med en hittil ukjent firmenning i Australia.

Vår felles interesse for slektshistorien i Skjold, Rogaland, har bl.a. ført til at jeg nå ønsker å vise min firmenning søkemulighetene i de scannede kirkebøkene i Digitalarkivet.

 

I den anledning har jeg laget epost der jeg har lagt inn en lenke (ved hjelp av "kopier/lim inn") for en bestemt kirkebokside fra Ministerialbok 1856-1882, nemlig Ekteviede 1876, side 332.

 

Etter å ha sendt eposten gikk jeg inn i den avsendte meldingen for å sjekke at alt var korrekt. Da jeg så åpnet lenken til kirkeboken, så jeg at det var en side fra Konfirmerte i Skjold 1879, s. 285, som var lenken.

 

Jeg sendte eposten på ny, med samme lenke fra Ekteviede, og igjen skjedde det for meg uforståelige at det var nevnte side for Konfirmerte som hadde blitt lagt inn som lenke i min epost.

 

Prøver å legge inn lenken til Ekteviede her.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=285&uid=4274&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2364%25051%2581B%25C5J%25D6%2599VF%2516%25A6%25D6%25B5%2500%25C9K%2509%25F0

 

 

Kan noen hjelpe meg til å forstå om det er noe jeg gjør feil ved innliming av nevnte lenke, eller er der en feil i sideanvisningen for nevnte kirkebokside i Skjold?

 

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kopierte lenken direkte fra addressefeltet i webleseren din. Prøv heller den permanente sidelenken. Hvis denne ikke vises på skjermen din, så kan du få den fram ved og velge "Øverst" fra menyvalget "Bildeinformasjon" øverst på skjermen. Etter dette valget vises bildeinformasjon øverst å skjermen, over den scannede kirkeboksiden du leser. Kopier lenken markert "Permanent sidelenke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kopierte lenken direkte fra addressefeltet i webleseren din. Prøv heller den permanente sidelenken. Hvis denne ikke vises på skjermen din, så kan du få den fram ved og velge "Øverst" fra menyvalget "Bildeinformasjon" øverst på skjermen. Etter dette valget vises bildeinformasjon øverst å skjermen, over den scannede kirkeboksiden du leser. Kopier lenken markert "Permanent sidelenke".

 

Siden lenka di, Magne, tross alt har ført til et bilde, men ikke det riktige, har du nok benyttet de permanente sidelenkene.

 

Alle sidelenkene er unike og kan ikke forveksles i databasen. Sidelenkene består av ett ledd som forteller hvilken kilde det dreier seg om (i dette tilfellet har kirkeboka kildenr. 6315) og hvilket bilde koblet til denne kilden som det er snakk om. Side 332 i denne kirkeboka er bilde nr. 285 av de tilkoblede bildene, slik at den permanente sidelenka for denne sida skal slutte med idx_side=-285. Kombinasjonene kildenr. og sidenr. er unike og er i indekseringsdatabasen knyttet til ei, og bare ei bildefil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lenka di, Magne, tross alt har ført til et bilde, men ikke det riktige, har du nok benyttet de permanente sidelenkene.

Lenken i innlegg #1 ser ikke ut som en permanent sidelenke; istedet ligner den veldig på den type lenker man får i addressefeltet i webleseren når man blar seg gjennom kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken i innlegg #1 ser ikke ut som en permanent sidelenke; istedet ligner den veldig på den type lenker man får i addressefeltet i webleseren når man blar seg gjennom kirkebøkene.

 

Ja, jeg ser det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge for svarene dere ga meg.

Prøver på ny igjen, og innser at jeg fortsatt har ting å lære om praktisk bruk av Kirkebøkene.

Det viktigste for meg i denne saken, er å lære opp min fjerne slektning i Australia til på egen hånd å gjøre bruk av det flotte kildematerialet som er tilgjengelig for oss, uavhengig av hvor vi bor i verden, og ikke minst, som er tilgjengelig helt gratis.

Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er utrolig heldige som har alt dette kildematerialet tilgjengelig på nett. Jeg bor selv utenlands, og det og kunne lese en slik utrolig samling primærkilder direkte fra godstolen hjemme (og i tillegg gratis, som du sier) er kjempeflott! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.