Gå til innhold
Arkivverket

Arent Fosse, f. 1891, bosatt Årstad/Bergen i 1913


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Etter flere år prøver jeg igjen.

24. juni 1913 ble fabrikkarbeider Arent Fosse far til Kristian Johan. Far bodde da i H. Lundsgt. i Årstad. Han er innført i kirkeboka til å være født i 1891.

Barnets mor var pike Kristine Lavik.

Men hvem var Arent Fosse, og hvor kom han fra? Informasjonene spriker fra en fra omreisende til en blivende politimann......

Finner en Arent Olsen fra gården Fosse i Meland sogn, Alversund som er født i november 1892.

Finner en Arent Olsen som er født i Sandviken i 1891.

Jeg mangler linken for å finne den rette faren til barnet.

Noen som kan hjelpe her?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg ville ha undersøkt om Arent Fosse er nevnt i den kommunale tellingen for Bergen i 1912.

 

Denne står i registers form på lesesalen til Statsarkivet i Bergen.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svaret, men da Kristian Johan gifter seg i Årstad 18/11-1950 er faren oppgitt til å være Fabrikarb. Arnt Fosse, da er jo Politimannen ikke faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I 1925 finn vi politikonstabel Arnt Fosse i Lyder Sagensgate 19.http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr&sideid=139&storleik=

 

I 1842 bur han i Granbakken 12 http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=sfjadressebok&sideid=53&storleik=

 

På same stad finn vi også Arnt og Esther Fosse i 1956 http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr1958&sideid=159&storleik=

 

Når han i 1934 bur i Nygårdsgaten, så har han flytta litt rundt i Bergen.

 

I adresselista for Bergen 1920 finn vi han ikkje, i alle fall ikkje under etternamnet Fosse.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen - Ja, det ser fortsatt ut til å være en vanskelig nøtt.

Rune - jeg har ikke funnet Kristian Johan gift i 1950, men vet at han giftet seg omtrent da.

Men jeg vet at Kristian Johan ikke hadde noe med faren å gjøre i oppveksten, og hvis det er tilfellet, brukte han vel kanskje samme

betegnelsen på faren som det han visste om, nemlig fabrikkarbeider som han var innført ved dåp eller konfirmasjon.

Så da er det vel kanskje ikke sikkert at politimannen utelukkes likevel?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kopi av KB Årstad, da jeg holder på med et prosjekt for Statsarkivet i Bergen, jeg kan opplyse om at Arnt Olsen Fosse 1891 i Alværsund Politikonstabel, gifter seg i 2 Methodistkirke 12/12-1922 ,med Esther Olsen 1898 Bergen, Far gaardbr Ole Johan Fosse og Bygm Martinus Olsen, hun i statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble altså Arnt Olsen fra Alværsund som ble politikonstabelen. Det vil vel nepper være noen innførsel om han hadde noen sønn utenfor ekteskapet da han giftet seg med Ester?

Eller andre steder?

Ut fra det jeg ser, er det bare han som voksen som bor i Bergen?

Joda, det bør nære mulig å spørre etter arvinger i dødsmeldingen. Når i 1974 dør han? Vet du det, Rune?

 

Mvh

Bente Borgen

 

Finnes det noe sted å sjekke om faren betalte bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok skuffa deg, barn f. utanfor ekteskap er sjeldan (har sikkert hendt, eg veit ikkje om nokon)refert til i dødsmeldingar/skifte.

 

Men det som av og til hende (eg har opplevd det nokre gongar), var at familien til vedkommande visste om det, slik at dersom du finn tak i etterkomarar så kan det vera dei seier at dette har dei høyrt om, men at det ikkje skulle snakkast om.

 

Kan også sei at dersom du ringjer Krk.vergen i Bergen for å få namn på festar, så seier dei nei. Bergen kommune er ein av dei få (?) som held fast på denne regelen om taushet kring namn på festar.

 

Skriv eit brev der du forklarar kven du er, dette brevet legg du inni ein frankert konvolutt, legg ved ein lapp der du (inni ein ny konvolutt) skriv at du ynskjer at brevet skal sendast til den som er festar til grava til..... og bed dei skriva namn og adresse på og senda det. Sånn bill.mrk. opplegg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Mariann!

Jeg kjenner bare til sønnen Kristian Johan, f. 1913.

Så dersom jeg ikke får svar påen slik bill.merket forespørsetl til Krk.vergen i Bergen, finnes det ingen andre måter å finne ut hvem Arnt Fosse som er far til Kristian Johan?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikonstabel Arnt Fosse og kona Esther Mjaatveit får sonen Gisle i 1926 (sjå nr. 26) Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Fødselsregister nr. A 3 (1923-1926), Fødte og døpte 1926, side 181.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2104&idx_id=2104&uid=ny&idx_side=-185

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050810010597.jpg

 

Her er det oppført at dei blei gift i 1922. Dessverre er spørsmåla om tidlegare barn kun knytt til mor, slik at vi då ikkje kan om Arnt hadde barn frå før.

 

Kanskje kan du finne etterkommarar av Gisle, som kan kjenne til om Gisle hadde halvbrør?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser tilbake på disse innleggene nå, og kan ikke se at jeg fikk en PM, Mariann.

Gjorde jeg det?

 

Bente

 

Beklager, Mariann!

Ser nå at jeg fikk PM-et.

 

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.