Gå til innhold
Arkivverket

Roder i Stavanger 1800-talet


Knut Rage
 Del

Recommended Posts

Såg nyleg at ein brukar fekk hjelp med eit rodenummer i Stavanger. Sjølv treng eg hjelp med 10C Rode, eigar K. Tormodsen, Stavanger 1865. Finst det ei oversikt over roder i Stavanger på 1700- og 1800-talet, anten i bokform eller på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke full oversikt over rodene.

Men jeg har et hefte med matrikkelnr fra 1912. Det er gitt ut av Rogaland Historie og ættesogelag.

Hvis du har et matrikkelnummer så finner en her adressen.

Rodhe 10c går jeg utfra er i østre bydel.

De laveste nummerne er fra sentrum området, og så fikk

husene nr. etter som tomtene ble delt ifra. siden kom gatenavnene.

Har du nærmere opplysninger hvem K. Tormodsen er fornavn og gjerne f. år

så skal jeg se hva jeg finner.

Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenkja meg at det er Nykirkebakken, kan også vera Nygaten. Eller ein av gatene rundt Nytorget. Namnet er Knud Tormodsen, fødd 1811. Han døydde i 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var omtrent det eg trudde. Det avklara ein heil del ting for meg. Skal sjå om eg ikkje kan få tak på utgåva frå 1912 via biblioteket. Det einaste hjelpemiddelet eg har er M. Berntsen: "Stedsnavn i Stavanger by" frå 1939, men der står ingenting om den gamle rode-inndelinga. Nykirkebakken 8 eksisterer ikkje meir, eg var ein tur i Stavanger i august og såg etter "gamle tomter".

Takk skal du ha, Lisa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til siste innlegg.

Jeg har også vært på jakt etter hus i denne gamle gatestumpen, nemlig Nykirkebakken 10, der jeg fant ut at min farmor,f. 1872, i sin tid gikk på Madam Rasmussens Pigeskole. Det huset hadde matrnr 903.

 

Da jeg skulle oppsøke adressen, var det skuffende å se at Aftenbladets nybygg hadde rasert alle de gamle husene på den siden av Nykirkebakken.

mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me får trøysta oss med at husa kanskje var modne for riving. Eg var i Stavanger i august og som deg vart eg skuffa over kor lite som er att av dette strøket. Heldigvis har eg bilete av huset som både tipp-oldefar og oldefar budde i, med oldefar og kona sjølv på trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hele dette området var nok preget av forfall, men det igjen hadde kanskje å gjøre med det faktum at Aftenbladet lenge signaliserte sine planer om å bygge ut akkurat der.

Men jeg må få spørre deg om det bildet du har fra huset i Nykirkebakken 8 også viser nabohuset, altså Nykirkebakken 10,der som nevnt tidligere min farmor gikk på "pigeskole" fra 3.klasse fra 1883 og utover?? Jeg har forgjeves søkt etter foto av husene på den siden av gaten blant tilgjengelige gamle Stavangerbilder uten å finne noe.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne - det biletet eg siktar til er å finna i ei bok med gamle Stavanger-bilete: "Glimt fra de gamle album i Stavangers østre bydel". Utsnitt fra boka vedlagt. (Boka er også lagt ut på NB Bokhylla).

 

Du finner fleire opplysningar om boka og adressa ved å klikka deg inn på nettsida eg har laga om slekta mi https://sites.google.com/site/knutrage/

 

Gå inn på avsnittet som handlar om Johannes Knudsen - bøkker og kveker.

 

Nett no jobbar eg med å skriva av skiftet for Nykirkebakken 8 anno 1866, etter faren til Johannes Knudsen - det fortel litt om storleiken på desse husa: "No 902 (altså Nykirkebakken nr 8), indeholdende 2de Kakkelovnsværelser, Kjøkken, Spiskammers og Klædekammer; i Gaarden findes en Bindingsværks Udhusbygning. - Vaaningshus med Udstyrsbygning, under- og tilliggende Grund nord, sattes af Vidnerne for --- 500 Spd."

post-1096-0-22420200-1316276667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, dette var storartet. Jeg kjenner boken, men har nok oversett akkurat dette gamle fotografiet. I farten er jeg usikker på om Nykirkebakken begynner oppe ved Petrikirken eller nede ved Verksgaten. Det må jeg få sjekket over helgen. I teorien kan husfasaden bak Johs. Knudsen og frue være Nykirkebakken 10. Jeg ser det åpne vinduet like bak dem, kan se ut som det står en tekst på vinduet eller gardinet, er du i stand til å tyde hva det står der?

Men uansett, det var veldig kjekt å få se et fotografi av gatepartiet der min farmor vanket daglig på 1880-tallet. Jeg er enig i at de to husene vi ser på venstre side er mye større enn jeg hadde ventet å finne i dette strøket. Ettersom det idag ikke lenger eksisterer skoleprotokoller fra Madam Rasmussens Pigeskole i Nykirkebakken 10, er jeg ikke istand til å vurdere hvor stort lokale som behøvdes for å huse en klasse med disse folkeskolejentene.

Mange takk for at du tar deg tid til å svare meg på spørsmål som egentlig ligger litt på siden av den saken du tok opp i denne debatten.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M. Berntsen: Stedsnavn i Stavanger by, 1939:

 

"Nykirkebakken går fra Nygaten mellem nr. 35 og 39 og op til St. Petri kirke. - Vedtatt 1927."

 

Jo, det er eit skilt som stikk ut i gata ved vindauget på nr. 10 - og når eg forstørrer biletet meiner eg å sjå at det står Pigeskole på den nedste lina - lina over er skrive på skrått.

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, nå ble jeg imponert.

Fristende å kalle dette detektivarbeid på høyt nivå....

 

Jeg tar dette som et bevis for at huset som vi ser noe av fasaden på bak dine oldeforeldre, må være Nykirkebakken 10.

 

Som nevnt, i det huset gikk min farmor på folkeskole fra 3. klasse i 1883, og fullførte 7. klasse der antagelig våren 1888. Hun ble konfirmert høsten 1888. Jeg vet at denne Pigeskolen i årenes løp ble drevet under forskjellige navn, avhengig av vilken lærerinne som sto for driften av klassen. Derfor vil du neppe kunne finne noe i teksten i vinduet som har med den tidligere nevnte Madam Rasmussen å gjøre. Oppfatter det slik at det gjengitte fotografiet er fra årene etter århundreskiftet.

 

Du skal mange takk for hjelpen. Det var storartet å få denne puslespillbiten på plass i min farmors historie.

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette var interessant for meg også!

 

Johannes Knudsen på biletet vart gift for andre gongen etter 1898, og det er den andre kona me ser på biletet, så det stemmer nok at biletet er teke ein gong på byrjinga av 1900-talet. JK døydde i 1919.

 

Skulle elles tru at Byarkivet i Stavanger kan være til god hjelp. Sjølv bur eg utanfor Bergen og det blir difor langt til arkiva i Stavanger, men eg bevilga meg to "arkivdagar" i Stavanger i august og fekk all den hjelp eg bad om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, vil for ordens skyld rapportere at jeg idag var nede ved restene av Nykirkebakken i Stavanger. Ettersom det bare er noen hus på motsatt side av gaten som fortsatt står, så kan jeg her bekrefte at Nykirkebakken 1 befinner seg øverst, altså ved Petrikirken/Nytorvet.

Dette må da bety at husene med partall lå på venstre side av gateløpet nedover i retning Verksgaten, altså der Aftenbladets nybygg nå står. Nr 2 må da ha vært det øverste huset på den siden og dermed er det logisk å anta at huset nedenfor nr 8 må ha vært nr 10, som altså rommet den nevnte "pigeskolen". Følgelig må det være nr 10 vi kan skimte fasaden på bak dine oldeforeldre på det fotografiet du la ut tidligere i debatten.

 

Jeg har forøvrig vært innom biblioteket i dag og lånt med meg den omtalte billedboken fra Stavangers Østre bydel og funnet fotografiet. Selv med forstørrelsesglass er jeg likevel ikke istand til tyde vindusteksten, men er enig i at det muligens står Pigeskole nederst i vinduet. Jeg får jobbe videre med dette. Takk for all hjelp. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ser dere skrivar av fra panteregisteret / skifter.

Nykirkebakken finner du i panteregisteret http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_primreg=kilde&idx_fylke=11&idx_textsearch=&js=j

se Stavanger byfogd Forstedene 6(1855-0) side 904 for hus nr 8 og 903 for hus nr 10.

 

Jeg glemte å opplyse tomtestørrelsen for husene i Nykirkebakken

nr - 1 er på -85 m2

nr - 4 er på -100 m2

nr - 6 125 m2

nr-7 - 112 m2

nr -7a - 77 m2

nr- 8 - 89 m2

nr - 9 - 622 m2

nr- 10 - 175 m2

nr- 12 - 100 m2

nr- 12a - 52 m2

nr- 14 - 58 m2

Her var ikke tomtene store, hentet fra matrikkel 1942

Følger dere med på Facebook gruppen Stavanger - Før i tiå -

det kan hende der vil dukke opp bilder der.

Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook har eg meldt meg ut av - for godt. Men kanskje det var min eigen feil at eg fekk så lite ut av det. Sider som "Før i tiå" kan få meg til å revurdera ein slik beslutning.

 

Interessant dette med tinglysingsdokument / panteregister, det har eg ikkje sett så nøye på enno. Men har notert meg det. Ser at eg framleis har ein heil jobb å gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.