Gå til innhold
Arkivverket

Jentenavnet Ejelev / Eglef


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

På slutten av 1700-tallet dukker det i Holla opp et jentenavn som blir skrevet som Ejelev, Eglev etc. Jeg har ikke støtt på dette navnet i andre sammenhenger, og sliter med å finne ut av hva det egentlig er for noe. Det kan jo minne litt om det svenske Ingela. Antagelig stammer det fra et sted lenger opp i Telemark. Er det noen som kjenner til dette navnet og kan anbefale en "normalisert" navneform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av 1700-tallet dukker det i Holla opp et jentenavn som blir skrevet som Ejelev, Eglev etc. Jeg har ikke støtt på dette navnet i andre sammenhenger, og sliter med å finne ut av hva det egentlig er for noe. Det kan jo minne litt om det svenske Ingela. Antagelig stammer det fra et sted lenger opp i Telemark. Er det noen som kjenner til dette navnet og kan anbefale en "normalisert" navneform?

 

Tja, bare et forslag, Liv i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bare et forslag, Liv i dag?

 

Det er mange jentebarn som er døpt Liv (Live, Liw) i samme området på den samme tida, og presten Henrich Garboe Sahl er unormalt konsekvent i hvordan han staver navn. Ellers ser man jo iblant på 1700-tallet at enkelte prester setter sin ære i å finne aparte stavemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så mye så si om selve navnet, men det er kanskje samme navnet som skrives

 

Egli http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=24784&personpostnr=372172&merk=372172#ovre

 

Egeli http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f1801&gardpostnr=24820&personpostnr=373123&merk=373123#ovre

 

Dette er i Heddal (Hitterdal) i Telemark. De skriveformene du oppgir, er vel de som dukker opp i Seljord og Kviteseid i 1801-tellinga. De to eldste jeg finner i 1801 med navn Egelev (Gjerpen) og Egeli (Heddal), er 62 år gamle. Det skulle kanskje bety at navnet går tilbake til sånn ca. 1740.

 

Det finnes et jentenavn Ingeleiv som er av norrøn opprinnelse, men jeg vet jo ikke om det har noen som helst sammenheng med Egli/Egelev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et jentenavn Ingeleiv som er av norrøn opprinnelse, men jeg vet jo ikke om det har noen som helst sammenheng med Egli/Egelev.

 

Ingeleiv er et godt forslag. Dette navnet er nok også opphavet til det svenske Ingela.

 

Redigert: Nå har jeg tatt med forslaget om Ingeleiv i undertittelen, og forsøksvis normalisert navnet til "Ingelev".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner da veldig om dagens Ellaug,- et navn av norrøn opprinnelse, men som aldri har vært brukt mye. Det er noen få bærere av navnet den dag i dag. Betydning skal visst være ild-viet til/lovet. I sør ser jeg at navnet Allov (Allou, Allo, Alloug..mange stavemåter i kildene) går igjen i enkelte gamle kirkebøker,- antar det er dagens Allaug, som har enda færre bærere nå enn Ellaug. Her skal betydningen være ørn-viet til/lovet. (ta navnebetydningene med en klype salt uten bedre kilder, for jeg googlet bare)

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter Egeleiv på Google og du får mange tilslag, i all hovudsak frå Vest-Telemark. Sjølv har eg sett det i bygdebøkene frå det same området. Men om Egeleiv er ei normalisert/restaurert/idealisert utgåve av ein nokon annan uttalevariant veit eg ikkje. Så utbreidd som Egeleiv har vore i Vest-Telemark burde det likevel finnast flust av dei som veit akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Personnamnleksikon bruker Egilleiv som standardisert form, av norrønt Egilleif. Nevner også at det er en del brukt i Telemark i etterreformatorisk tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Google gir 1630 tilslag på Egeleiv, og 199 på Egilleiv. Da går nok jeg også for den mest utbredte formen selv om den avviker fra NPLs anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av 1700-tallet dukker det i Holla opp et jentenavn som blir skrevet som Ejelev, Eglev etc. Jeg har ikke støtt på dette navnet i andre sammenhenger, og sliter med å finne ut av hva det egentlig er for noe. Det kan jo minne litt om det svenske Ingela. Antagelig stammer det fra et sted lenger opp i Telemark. Er det noen som kjenner til dette navnet og kan anbefale en "normalisert" navneform?

 

Har du sett etter korleis desse jentene har fått skrive namnet sitt seinare i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle forekomster fra kirkebøkene av "E[gij]e?lei?[vwf]" i kilderegisteret mitt (minus et par mannlige Eilef'er):

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Forlovede/viede side 201. Gift 03.07.1780. Thord Halvorsen Baxaas og Ejelef Gundersdatter hiemme i Huuset efter Kongel. Bevilgning. Caut: Harald Ajer? og Ellef Fare.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Døpte side 10-11. 26.08.1781: Thord Halvorsen Susaas og Eilef Gundersdatters Drengebarn Halvor. Faddere: Wellich Fosse, Stener Baxaas, Jon Fosse, Else Funnemark, Anna Baxaas. Barnet født 22 Aug.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Døpte side 12-13. 14.10.1781: Wellich Olsen Fosses og Karen Olsdatters Pigebarn Karen. Faddere: Thord Suusaas, Stenar Baxaas, Jon Fosse, Ejelef Suusaas, Aaste Funnemark. Barnet født 8 Oct.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Døpte side 12-13. 10.02.1782: Halvor Olsen Tamburs og Maren Rasmusdatters Drengebarn Ole. Faddere: Niels Strømodden, Thord Jonsen, Tollef Rasmussen, Eigelev Susaas, Karen Rasmusdatter Espevolden. Barnet født 1 Febr.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Døpte side 14-15. 07.04.1782: Stener Baxaas og Anna Nielsdatters Pigebarn Aslou. Faddere: Thord Susaas, Hans Funnemark, Halvor Halvorsen Baxaas, Ejelev Susaas, Klokker Dahls kone. Barnet født 2 April.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Begravde side 276-277. 09.01.1783 Holden: Ejelef Gundersdatter Susaas 40 aar 14 uger 4 dage.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Døpte side 30-31. 10.06.1787: Thord Baxaas og Aslou Olsdatters Pigebarn Ejelev. Faddere: Stener Baxaas, Ole Olsen Øyegaarden, Halvor Halvorsen Susaas, Anne Nielsdatter Baxaas, Marthe Halvorsdatter Susaas. Barnet født 5 Junii.

 

Kirkebok for 0812 Gjerpen Mini 3 (1796-1814). Begravde side 172. 03.05.1807: Halvor Bjørnssøns kone Ejelev Hakildsdatter fra Aasebakken meldt at være 68 aar.

 

Kirkebok for 0819 Holla Mini 2 (1779-1814). Forlovede/viede side 218-219. 16.07.1807: Ungkarl Gunde Gul. Twedt og Pige Eielev Thorsdatter Baxaas. Forlovere: H. Susaas og Broder.

 

Ektemannen til den siste er død i Lunde i 1817 ifølge Nils Buverud. Hun giftet seg på nytt med en Lars Knudsen Voje fra Drangedal og har trolig flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.