Gå til innhold
Arkivverket

Dal eller Dalene slekten i Stange


Sindre Eriksen
 Del

Recommended Posts

Er den noen som vet noe om linken mellom Sjønne Gunbjørnsen f. ca. 1617 og Den adelige "dalene" slekten som eide flere gårder i Stange, Hedmark.

 

Sjønne var br. av gården Hemstad i Stange og hans sønn Gunbjørn Sjønnesen var br. av Harstad i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangebøkene ligger på nett. http://www.hedmarkslekt.no/Bokindex/sbindex.htm

Om du ikke allerede har gjort det så ta en titt på gården Frang. Kanskje du finner noe der.

 

Jeg har tatt en titt på dette før, men det er ingen klar likn til Sjønne Gunbjørnsen som er nevnt i "Kort slektstavle".

 

Det står litt om Dal slekt her under Harstad i den gamle bygdeboka :

http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del6.htm#Harstad

 

Mvh. Gunn

 

De som står nevnt under Harstad er de jeg er i slekt med, men der står det bare at Gunbjørn Sjønnesen, sønn til Sjønne Gunbjørnsen, nedstammer fra Dal-Slekten. jeg vet ikke noe om hvordan Sjønne er relatert til denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde den adlige Dal-ætten var fra Vestlandet?

 

Det her er ikke snakk om etterkommere av Dale Sjondesson og hans sønn Sjonde Daleson på Frang?

 

Jeg vet ikke hvem de er etterkommere av. det står i all fall i stange bygdebok under Frang "Gården tilhørte i middelaldere en adelig slekt, "Dalene", som eide flere gårder i Stange".

På den samme gården under "Kort slektstavle" står det at Gunbjørn Sjønnesen Hemstad nedstammer fra Dalene. Min lenke"]Om Frang i Stange bygdebok[/url]

 

Noe mer utover dette vet ikke jeg. Det står ikke noe om hvor Gunbjørn Sjønnesen, eller hans slekt kommer fra, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det samme i artikkelen og i Stange boka, så jeg kommer nok neppe noe nærmere et svar. Det står i stange bygdebok at Sjønne Gunbjørnsen nedstammer fra dalene slekta, men det later til at ingen har funnet ut hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke noe om. Det er antatt at adelsmannen Dale (fornavn) Eivindsen?? bodde på Mørkved i Furnes, men skal ha hatt etterkommere i Stange? Jeg vil tro sammenhengen er tung å bevise. Bl a skulle en av mine forfedre - Jon på Hoberg være etterkommer.

 

Dale er nevnt i rettsaker om jord i Furnes. Det finnes så lite informasjon om dette - naturlig nok - at andre kan syrlle med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, Lars Ove er inne på noe vesentlig i sitt # 6, nemlig at benevnelsen "slekten" Dal, Dall, er knyttet til Vestlandet. og til den slekt som nedstammer fra Gaute Ivarssønn i Valen, og IKKE til slekten på Frang/Mørkved.

 

Slekten på Frang kan aldri sees å ha brukt benevnelsen Dal, Dall. Dette er en missfortåelse, som muligens har sitt opphav i Manderup Skjønnebøll sitt forsøk på å hevde sin adelige adkomst i 1647/48. Han tolket adkomst brevene til bla gården Frang mv, og fant der navnet Dale, som han (..og andre..) ikke oppfattet hverken som fornavn, eller som patronym, og derav misforståelsen Dal, Dall.

 

Slekten på Frang, må benevnes "Frang ætten", og ikke Dal / Dall.

 

Således kan ikke Stange boken brukes som en kilde for noe belegg om at denne ætten kan benevnes Dal, eller Dall...

 

Det er foretatt noen forsøk av noen kjente genealoger, på å knytte slekten på Frang til Gaute Ivarssønn i Valens slekt, nettopp for å godtgjøre dennes sistes etterkommeres bruk av tilnavnet Dal/ Dall. Disse teorier savner imidlertid støtte i kildene, og er kun basert på løse antagelser..

 

Så langt, er det ikke påvist noen som helst forbindelse mellom slekten på Frang og "Dallene" på vestlandet...

 

Det er publisert en rekke art. om Frang-ætta i NST, og tildels i Genealogen. En god start her, er P.R. Christiansnes art: "Frang, Vik og Store Re i Stange.." (NST, bind 40, side 91-145, 2005)

 

Igjen, så er det skuffende å se at Stange boken under Frang påstår at kronen eide Frang i 1529: Det gjorde den faktisk ikke, kun en mindre del, nemlig en skyldpart på 3 skilling, hvilket tilsvarte kun en mindre del av gården. Det resterende var odelsgods, og som Peder Hanssønn Skjønnebøll eide. Han var etterkommer etter Guttorm Dalessønn av Frang ætten.

 

Så til spørsmålet om hvorvidt Sjønne Gunnbjørnssønn på Hemstad var en etterkommer av slekten på Frang: Ja, det kan han godt ha vært, men ingen har så langt kunne bevise dette. Dog tilsier navnt Sjonde (Sjønne) at det kan ha vært en forbindelse tilbake til slektene på Frang og Mørkved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre: For det første, jeg synes ikke du skal legge letingen død. En nærmere utredning av Sjønne Gunnbjørnssønn på Hemstads mulige tilknytning til Frang/ Mørkved, fortjener absolutt å bli sett nærmere på.

 

NST ligger ikke på nett (ennå), men finnes ved de fleste større bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.