Gå til innhold
Arkivverket

Louis Marentius Möller gm Mary Lovise f.? Folketelling Kristiania 1923


Nina Möller Nordby
 Del

Recommended Posts

Fölger sporene til min tippoldefar Louis Marentius/Marensius Möller. Tidligere skilt/enkemann fra Nina (Nitana) Möller d 1920 i Kristiania. Den biten er ikke av interesse. I 1923 dukker han opp i folketellingen med bostedadresse Fagerborggate (Lyder Sagens gt). Begge steder skulle vel sogne til Fagerborg menighet. Lite å lete i der. Jeg vil gjerne ha hjelp med fölgende:

 

1. I 1910 er han fremdelse gift og å finne i Östgaards gt 34 (Torshov). I fölge mine opplysninger skulle han allerede värt skilt. Hvor ble han av?

 

2. I 1923 Finner jeg ham altså i Lyder Sagensgt/Fagerborggt (Fagerborg menighet). Han er da gift med Mary Louise f.1879 i Kristiania. Ser ikke ut til at de kan ha värt gift så lenge. Når flyttet han inn til sognet og hvorfra. Når giftet han seg med Mary (Hvem var hun?) og hvor ble de av i november 1922?

 

3. Aner heller ikke når og hvor han döde, men han skal vanket his Frelsesarméen på Bryn i Oslo. De sies også at han skal ha fått 2 barn utover de 7 han fikk mellom 1891 og 1906. Skulle gjerne finne mer ut av det.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I adressebok for Kristiania 1918 finner jeg to med navnet Louis Møller. Den ene er murer og bor i Gunn. gt 5, den andre er vaktmester og bor i Toldbodgt 40: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39919/1087/?size=full&mode=0

 

I adressebok for Oslo 1940 finner jeg ingen med dette navnet. Da er han vel død før 1940 i alle fall, hvis han ikke flyttet ut av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil så kaller han seg Lorens Møller i 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392165332/

Siden denne er murer, kan det være samme Møller som den førstnevnte i innlegg 2.

Han bor i Østgaardsgate 34 i 1910, og da tilhører han Sagene kirke (for Torshov kirke ble ikke bygget før nesten 50 år senere).

Hvis han er identisk med mureren i adresseboka for 1918, så bor han da i Gunn.gt 5 (som jeg antar er Gunnerus gate) og tilhører da Vår Frelsers kirke (nåværende Oslo domkirke).

Jeg nevner kirketilhørigheten i tilfelle du vil lete opp noe om ham i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Nina :-)

Det var lenge sidan, veit ikkje om du hugsar meg, men eg hugsar iallfall deg, frå "gamle Dig.ark." og kor flink du (og Laila N.C.) var til å løysa Amerikagåter :-))

 

Eg har litt opplysningar om denne Mary til deg, kanskje det hjelper til å komma deg vidare:

Her frå FT1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00301&gardpostnr=6101&personpostnr=162461&merk=162461#ovre

 

Som du ser er ho saman med ei Olga Andersen, eg er usikker på om det er systera, litt lenger oppe finn du ei Anne Andersen og Lauritz, kan det vera mora og ein bror? Finn ikkje dåpen til denne Lauritz i Norderhov....

 

Eg har leita mykje og lenge etter henne i FT1885 for Oslo, men det har vore utan hell!

 

Men her er ho iallfall i FT1910:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392002473/

 

Har leita etter Mary i Oslo 1885, der har eg ikkje funne nokre "sikre", men har vore inn på tanken at ho kan ha heitt noko anna då, altså hatt farenn sitt fornamn til etternamn.... får heller ingen treff ved berre søk etter mar f. + - 1879, i Oslo...men dette er det heilt sikkert nokon andre som klarar :-)

 

Vonar dette var til litt hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsfallsprotokoll_registeret_ finn eg montør Louis Møller d.12.07.1944 , i Aftenposten sitt arkiv (eg har dessverre ikkje abonnement no, men du kan sjå kva treff du får, for å lesa det "skikkeleg", må du ha abonnement) finn eg montør Louis Evanger Møller, så då er det kanskje ikkje rett?

 

For å få ut opplysningane i Dødsfalls_protokollen_ må du senda ein e-post til Statarkivet i Oslo.

 

frå dødsfalls osv:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27255/45/

 

Det er vel neppe rett, men eg har iallfall prøvt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser nærmere på 1910-tellinga står det jo en f (fraværende) bak navnet til Louis,og lengre oppe står det antatt oppholdsted Trondheim ? Men iallefall var han jo tilbake i Kristiania 1913 viser vielsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsfallsprotokoll_registeret_ finn eg montør Louis Møller d.12.07.1944 , i Aftenposten sitt arkiv (eg har dessverre ikkje abonnement no, men du kan sjå kva treff du får, for å lesa det "skikkeleg", må du ha abonnement) finn eg montør Louis Evanger Møller, så då er det kanskje ikkje rett?

 

For å få ut opplysningane i Dødsfalls_protokollen_ må du senda ein e-post til Statarkivet i Oslo.

 

frå dødsfalls osv:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27255/45/

 

Det er vel neppe rett, men eg har iallfall prøvt :-))

 

Takk så mye, nei han heter Marensius/Marentius til mellomnavn så det kan ikke väre ham. Var dessuten murer. Har saumfart de samme listene så jeg antar at han må ha värt död etter 1950.....hvor finner jeg listene da?

 

Når jeg ser nærmere på 1910-tellinga står det jo en f (fraværende) bak navnet til Louis,og lengre oppe står det antatt oppholdsted Trondheim ? Men iallefall var han jo tilbake i Kristiania 1913 viser vielsen :)

 

Han dro til Ålesund for å bygge opp byen.

 

Borgerlig vielse 29.12 1913: Louis Marentius Møller og Marie (Mary) Louise Andersen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3946&idx_id=3946&uid=ny&idx_side=-302

 

Tusen takk, julafte, bursdag og 17.mai på en gang!!! Da er det stadfestet at han giftet seg. Nå gjenstår det å finne de 2 barna han fikk. Som jeg lurer på om han fikk mellom konene, under ekteskapet (utro), eller etter ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Følge gravminner på Dis finnes det ei Marie Louise Møller f. 14.06.1879, d. 28.06.1959 begravet på Vår Frelsers Gravlund. Fødseldatoen stemmer ikke helt med den i vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 20-2-1973.

 

Bisettelser og begravelser 21-2-1973, Østre Krematorium, Lille kapell:

Mary Louise Møller, kl.9.15.

 

Aftenposten 17-2-1973:

 

Vår kjære Mary Møller døde idag, Oslo 15.februar 1973.

 

På familiens vegne.

 

Reidun og Per Møller.

 

Bisettes Østre Krematorium, lille kapell, onsdag 21.februar kl.9.15.

 

Men om det er "din" Mary er ikke godt å si. Her var det ingen alder å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 20-2-1973.

 

Bisettelser og begravelser 21-2-1973, Østre Krematorium, Lille kapell:

Mary Louise Møller, kl.9.15.

 

Aftenposten 17-2-1973:

 

Vår kjære Mary Møller døde idag, Oslo 15.februar 1973.

 

På familiens vegne.

 

Reidun og Per Møller.

 

Bisettes Østre Krematorium, lille kapell, onsdag 21.februar kl.9.15.

 

Men om det er "din" Mary er ikke godt å si. Her var det ingen alder å forholde seg til.

 

 

Takk så mye!!! NEi ingen födselsdato som du sier, men jeg kjenner til de andre navnene hvilket gjör at jeg sitter igjen med et enda större spörsmål. "Noen vet, men vil ikke fortelle". Er jo ofte slik i slektsforskerens verden. Kan nesten avkrefte at Louis og Mary Louise hadde noen barn.

 

 

Det sies at han skulle ha 2 barn til. Så da er det enten slik eller sånn:

 

1. Var årsaken til hans skillmisse i 1910 at han fikk 2 uekte barn?

2. Hva skjedde mellom 1910 og des.1913 hvor han da giftet seg på nytt. Fikk han barn da?

3. Siste alternativ er at han fikk barn mens han var gift med kone nr.2. Mannge löse tråder

 

i Følge gravminner på Dis finnes det ei Marie Louise Møller f. 14.06.1879, d. 28.06.1959 begravet på Vår Frelsers Gravlund. Fødseldatoen stemmer ikke helt med den i vielsen.

 

Takk for svaret, men jeg antar at jeg kan avskrive denne. Skal ta en sjekk for sikkerhets skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 20-2-1973.

 

Bisettelser og begravelser 21-2-1973, Østre Krematorium, Lille kapell:

Mary Louise Møller, kl.9.15.

 

Aftenposten 17-2-1973:

 

Vår kjære Mary Møller døde idag, Oslo 15.februar 1973.

 

På familiens vegne.

 

Reidun og Per Møller.

 

Bisettes Østre Krematorium, lille kapell, onsdag 21.februar kl.9.15.

 

Men om det er "din" Mary er ikke godt å si. Her var det ingen alder å forholde seg til.

 

Finner ingen treff på utgaven, eller navn den 17.feb 1973. Har du sökt på Aftenposten arkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke treff på navn i dødsannonser (bare anmeldte dødsfall), så du må bla deg frem i morgenutgaven den 17.februar 1973 til du kommer til dødsannonsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke treff på navn i dødsannonser (bare anmeldte dødsfall), så du må bla deg frem i morgenutgaven den 17.februar 1973 til du kommer til dødsannonsene.

Skjönte den. Flott kilde å öse av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.