Gå til innhold
Arkivverket

Gloppen - Døypte kvinner 1826


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Eg har vanskar med å finne døypte kvinner i Gloppen 1826.

 

Gloppen Klokkarbok nr. A1 (1816-1827)

"Fødte kvindekiøn" stoppar på side 185 med den siste døypte den 12 Desember 1825 etter det eg kan forstå, så finn eg ikkje meir før eg "fødte og døypte kvinner 1827" i Ministerialbok nr. A7 (1827-1837)

 

Manglar det noko eller er dei "godt gøymde" ?

 

Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vanskar med å finne døypte kvinner i Gloppen 1826.

 

Gloppen Klokkarbok nr. A1 (1816-1827)

"Fødte kvindekiøn" stoppar på side 185 med den siste døypte den 12 Desember 1825 etter det eg kan forstå, så finn eg ikkje meir før eg "fødte og døypte kvinner 1827" i Ministerialbok nr. A7 (1827-1837)

 

Manglar det noko eller er dei "godt gøymde" ?

 

Så vidt jeg kan se, går døpte kontinuerlig til s. 189 for jentene (siste dåp 27. desember 1826) og til s. 190 for guttene (siste dåp 25. desember 1826 pluss en bekreftet hjemmedåp).

 

Men det er en indekseringsfeil her. Fra s. 156-157 og utover er dåpslistene ved en feil blitt indeksert som "notat- og visitassider". Det skal vi rette opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... då viser ikkje det same hos deg som hos meg! :unsure:

På side 188 - 189 er det henholdsvis Døde mandkjøn og Døde Kvindekjøn 1816 :(

Døde Kvindekjøn startar på side 187 utan at der er innført noko anna enn ein dato.

 

Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... då viser ikkje det same hos deg som hos meg! :unsure:

På side 188 - 189 er det henholdsvis Døde mandkjøn og Døde Kvindekjøn 1816 :(

Døde Kvindekjøn startar på side 187 utan at der er innført noko anna enn ein dato.

 

Beklager, min feil. Jeg så på ministerialboka 1816-1826. Det hadde i det minste den lykkelige effekt, at en indekseringsfeil der ble oppdaget.

 

Når det gjelder klokkerboka, ser det ut til at dåpsinnførslene stanser på s. 186. Det er også i overensstemmelse med beskrivelsen i soknehistorikken. Det ser rett og slett ut til at føringa av klokkerboka har opphørt, og de neste klokkerbøkene i prestegjeldet starter ikke før i 1872.

 

Siden ministerialboka dekker 1826, har dette vel likevel ingen praktisk betydning for slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja no ser eg at døypte kvinner 1826 finst i ministerialboka 1816-26 sjølv om det står at det er medteke bare til 1824. Takk for oppklaringa! :)

 

Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.