Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kyrkjebok


Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Hei.

Eg prøver å regga denne dåpslista, for utlegging i DP, men står her fast.

Eg vil karakterisera dette som museskrift, godt inneklemt, men - -

Dåpsinnføring nr 65, udøbt - Maud Alice.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8262&uid=ny&idx_side=-147

Faren er Inderst, og heiter Thomas Mac Micking, men der er eit ord mellom Inderst og Thomas. Barnet er ikkje innført i Klokkerboka.

 

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne

 

Jeg tror det står at han er civilingeniør. Han er vel født i 1839 i A(?), Skottland. Var gift med Wibeche f. Jansen 14.05.46. De ble gift 27.06.1864 i Domkirken i Bergen. Bostedet deres er jeg ikke sikker på men ser ut til å begynne med noe på Kong???

 

Mvh.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Eg prøver å regga denne dåpslista, for utlegging i DP, men står her fast.

Eg vil karakterisera dette som museskrift, godt inneklemt, men - -

Dåpsinnføring nr 65, udøbt - Maud Alice.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8262&uid=ny&idx_side=-147

Faren er Inderst, og heiter Thomas Mac Micking, men der er eit ord mellom Inderst og Thomas. Barnet er ikkje innført i Klokkerboka.

 

Magne

Står der muligens Civilingeniør ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står der muligens Civilingeniør ...

 

Jeg trodde også at det kunne stå Civilingeniør, men ved vielsen i Bergens Domkirke i 1864 er yrkestittelen Kjøbmand. Det er selvfølgelig mulig å være begge deler.

I følge opplysningene som er registrert ved vielsen er han født i St. Ninians kirkesogn i Hill Park. Dette er i Skottland. Faren het John Wilson og brudgommen kalles Thomas Mac Micking Wilson.

 

I parentesen står det at han er "Kongregationalist". Dette dreier seg om hans kirkelige tilhørighet. Congregationalistene er en kirkelig retning i Skottland. Det er mulig at det neste ordet i parentesen er "Wilsonit"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Wilson Stirling B.1845

 

ALEXANDER WILSON - 09 APR 1834 Saint Ninians, Stirling, Scotland

CATHERINE BEVERIDGE WILSON - 23 OCT 1835 Saint Ninians, Stirling, Scotland

MARTHA MCCULLOCH WILSON - 26 MAY 1837 Saint Ninians, Stirling, Scotland

THOMAS MCMICKING WILSON - 15 JAN 1839 Saint Ninians, Stirling, Scotland

JANE HELEN MORIN WILSON - 04 MAR 1841 Saint Ninians, Stirling, Scotland

ROBERT WALTER WILSON - 23 FEB 1854 Saint Ninians, Stirling, Scotland

 

http://www.rootschat.com/forum/index.php?PHPSESSID=m20qkibkjhge9see5qk0f310g4&topic=537386.msg3912899#msg3912899

 

Maud Alice Wilson

 

Born: 20 Nov 1874 -

 

Died: 1967 http://www.angelfire.com/fl5/plumcrazy/gp10.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg takker Ann-Mary Engum for engasjementet, men som eg skreiv innledningsvis, so held eg på med å regga dåpslista, og mangla då dette ordet som viste seg å vera Civilingeniør. Å leita opp so mykje ekstra informasjon, hadde vore kjempespennande, om eg holdt på med mi eiga slekt, men i sammenhengen regging, der skal kun det som står i ministerialboka vera med. Det er ogso slik at om der er feil i ministerialboka, skal ogso desse feila vera med. Men som sagt, hjertelig tusen takk for engasjementet og arbeidsinnsatsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Eg prøver å regga denne dåpslista, for utlegging i DP, men står her fast.

Eg vil karakterisera dette som museskrift, godt inneklemt, men - -

Dåpsinnføring nr 65, udøbt - Maud Alice.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8262&uid=ny&idx_side=-147

Faren er Inderst, og heiter Thomas Mac Micking, men der er eit ord mellom Inderst og Thomas. Barnet er ikkje innført i Klokkerboka.

 

Magne

Jeg stusset over ordet regga, som jeg aldri har hørt før, men resten av setningen fikk meg til å anta at det kun var det nevnte museskriftordet som var interessant og ble nok noe forbauset over at andre kom med så mye annen opplysning her. Men nok om det ... hva menes egentlig med regga? Jeg får liksom ikke ordet ut av hodet ... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vel være bedre å bruke ordet registrere. Men det blir jo flere bokstaver å skrive.... :P

Takk, Else! Da får jeg undre meg over noe annet ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.