Gå til innhold
Arkivverket

Seilskute fra Sandefjord - Brasil 1888


Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Min oldefar var fører av en Stavangerseilskute. Under et opphold i Brasil sommeren 1888 fikk han i oppdrag av sitt Stavangerrederi å overta et innkjøpt italiensk skip "Minerava" og føre det hjem til Stavanger for ombygging.

 

I den anledning fant jeg følgende notis i Stavanger Amtstidende fra 27. januar 1889:

 

"Den til Stavanger indkjøbte italienske Bark ankom hertil inat, ført av Capt. Thorsen... Skibet har hørt hjemme i Genua, men blev i høst indkjøbt i Santos for Skibsrd. K.S. Bertelsen m. fl.s Regning. Mandskabet hyredes i Santos fra et Sandefjordskib, som forliste i Macau....".

 

Som vi ser her må forhåpentligvis dette Sandefjordmannskapet på ettervinteren 1889 ha funnet veien helt hjem, fra Stavanger til Sandefjord.

 

Men er det noen som har kjennskap til hvilken Sandefjordskute det var som hadde forlist der borte i Brasil??

Kunne for min del også vært artig å vite om det finnes etterkommere etter mannskapet som kom seg hjem igjen til Norge etter forliset, som mannskap på min oldefars skute "Minerva"??

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett igjennom boken Seilskip i Sandar og Sandefjord 1962) og den eneste skuta som muligens kan

være den du etterlyser, er bark Valkyrien. Ble bygget i Torstrand ved Larvik i 1874 (120.5 kl), reder i 1888 var

J.M. Bryde i Sandefjord. Skipper ombord i 1888 var G. M. Bryde. Det anmerkes at den ble kondemnert i Pernambuco i 1888 og det er en stat like ved Macau i Brasil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har truffet blink med forslaget om "Valkyrien".

Saken er nemlig den,og som jeg glemte å ta med i min etterlysning, at min oldefar kom inn til Pernambuco for lossing i juli 1888 med sitt daværende skip "Økonom". Han fikk der instruks om å overta det nevnte italienske barkskipet "Minerva" og føre det hjem til Stavanger for ombygging. Det eksisterer også et brev som oldefar skrev i Pernambuco 31. juli 1888 til sin datter, min farmor, i Stavanger.

 

Ut i fra det dere kan fortelle om Sandefjordskuten "Valkyrien", ser det jo ut som dette skipet lå som havarist i Pernambuco. Da er det fristende å tro at det må være dette skipet "Minerva"s mannskap ble plukket fra.

Det som i en viss grad har forvirret meg så langt, er at Stavanger Sjøfartshistorie fra 1927, samt den notisen jeg siterte fra Stavanger Amtstidende, sier at mannskapet ble hyret i Santos.

Om dette igjen hadde noe med formaliteter å gjøre, f.eks brasilianske sjøfartsmyndigheter eller norsk konsulat å gjøre, er umulig å bedømme for meg. Men som sagt, jeg synes "Valkyrien" passer godt inn i denne historien.

 

Så gjenstår spørsmålet, eksisterer det mannskapsliste for "Valkyrien", og det aller beste - finnes det folk i Sandefjorddistriktet som slekter fra noen av mannskapet som ble hyret inn på "Minerva" - antagelig høsten 1888 og seilte skipet til Stavanger?

 

Jeg skal også ta kontakt med Sjøfartsmuseet i Sandefjord.

Mange takk for hjelpen så langt til dere alle.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva med en titt i Sandefjords Blad fra det aktuelle tidspunktet? Sjøfolk fra Sandefjord i forlis er jo ganske dramatisk i 1888. Det bodde ikke mange innbyggere der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en titt i Sandefjords Blad fra det aktuelle tidspunktet? Sjøfolk fra Sandefjord i forlis er jo ganske dramatisk i 1888. Det bodde ikke mange innbyggere der da.

Hei, og takk for din interesse for emnet.

Jeg har vært i kontakt med Sandefjord Bibliotek og fått opplyst at Sandefjord Tidende fra høsten/vinteren 1888/1889 mangler det microfilm av.

Derimot sies det at avisen Vestfold eksisterer som microfilm, men bare på Nasjonalbiblioteket.

Jeg må isåfall ordne med fjernlån derfra, men jeg får dessverre ikke tid til det før over nyttår.

Har også tenkt på muligheten for å få inn en liten notis i lokalavisen om saken, i tilfelle noen lesere skulle kjenne til forliset og eventuelt ha noen av sine forfedre blant "Valkyriens" mannskap. Men som sagt, jeg må la denne saken ligge til over nyttår.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du får det travelt framover legger jeg ut litt materiale dersom jeg finner noe. Håper det går greit.

 

På sidene til Lardex http://www.skipet.no/rederier/afklaveness/skipstekst/1874valkyrien.htm

finner jeg følgende:

 

 

Mangler bilde

 

1874 VALKYRIEN (0071874005)

 

Type:

Seilskip, bark, av tre / Sail ship, barque, wood.

Off.no:

 

 

Flagg (flag):

NOR

Havn(port):

Sandefjord

 

Byggeår (year built):

1874

Bnr (Sno).:

 

 

Bygger (yard):

Verft i Torstrand, Laurvig (Larvik).

 

Eier (owner):

A. F. Klaveness m. fl., Sværdstad, Sandefjord.

 

Klasse (Class).:

 

Tonnasje (Tonnage):

251 brt, 228 nrt.

 

Dimensjoner (size):

L: 103,0 ft, B: 26,5 ft, D: 12,2 ft.

 

Lastehandterings syst.

(cargo handling.):

 

 

Navigasjonsutstyr:

 

 

Kommunikasjon (comm.):

 

 

Kallesignal (Call sign.):

 

 

Fremdrift (propulsion):

 

 

Fart/forbr.(speed/cons.):

 

 

Hjelpemaskineri (aux):

 

 

Tot.el.kraft (el.power):

 

 

Kjele® (boiler):

 

 

 

 

 

Bemanning (crew):

 

Historikk:

1874 Bygget som VALKYRIEN ved verft i Torstrand, Laurvig (Larvik) for A. F. Klaveness m. fl., Sværdstad, Sandefjord.

1885 Solgt til J. M. Bryde m. fl., Sandefjord.

1887 Overtatt av Anton Andersen m. fl., Sandefjord.

1888 Tilbakeført til J. M. Bryde m. fl., Sandefjord. Senere i året kondemnert etter havari ved Pernambuco, Brasil.

 

 

 

 

History in English:

1874 Built as VALKYRIEN at a yard in Torstrand, Laurvig (Larvik) for A. F. Klaveness m. fl., Sværdstad, Sandefjord.

1885 Sold to J. M. Bryde m. fl., Sandefjord.

1887 Taken over by Anton Andersen m. fl., Sandefjord.

1888 Reverted to J. M. Bryde m. fl., Sandefjord. Later in the year condemned after foundering at Pernambuco, Brazil.

 

 

 

 

 

Kilde: Skipet nr 2-1986, Malmsteinbasen.

Sist oppdatert: 12/11-2007 (PS/OL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du får det travelt framover legger jeg ut litt materiale dersom jeg finner noe. Håper det går greit.

 

På sidene til Lardex http://www.skipet.no/rederier/afklaveness/skipstekst/1874valkyrien.htm

finner jeg følgende:

 

 

Mangler bilde

 

1874 VALKYRIEN (0071874005)

 

Type:

Seilskip, bark, av tre / Sail ship, barque, wood.

Off.no:

 

 

Flagg (flag):

NOR

Havn(port):

Sandefjord

 

Byggeår (year built):

1874

Bnr (Sno).:

 

 

Bygger (yard):

Verft i Torstrand, Laurvig (Larvik).

 

Eier (owner):

A. F. Klaveness m. fl., Sværdstad, Sandefjord.

 

Klasse (Class).:

 

Tonnasje (Tonnage):

251 brt, 228 nrt.

 

Dimensjoner (size):

L: 103,0 ft, B: 26,5 ft, D: 12,2 ft.

 

Lastehandterings syst.

(cargo handling.):

 

 

Navigasjonsutstyr:

 

 

Kommunikasjon (comm.):

 

 

Kallesignal (Call sign.):

 

 

Fremdrift (propulsion):

 

 

Fart/forbr.(speed/cons.):

 

 

Hjelpemaskineri (aux):

 

 

Tot.el.kraft (el.power):

 

 

Kjele® (boiler):

 

 

 

 

 

Bemanning (crew):

 

Historikk:

1874 Bygget som VALKYRIEN ved verft i Torstrand, Laurvig (Larvik) for A. F. Klaveness m. fl., Sværdstad, Sandefjord.

1885 Solgt til J. M. Bryde m. fl., Sandefjord.

1887 Overtatt av Anton Andersen m. fl., Sandefjord.

1888 Tilbakeført til J. M. Bryde m. fl., Sandefjord. Senere i året kondemnert etter havari ved Pernambuco, Brasil.

 

 

 

 

History in English:

1874 Built as VALKYRIEN at a yard in Torstrand, Laurvig (Larvik) for A. F. Klaveness m. fl., Sværdstad, Sandefjord.

1885 Sold to J. M. Bryde m. fl., Sandefjord.

1887 Taken over by Anton Andersen m. fl., Sandefjord.

1888 Reverted to J. M. Bryde m. fl., Sandefjord. Later in the year condemned after foundering at Pernambuco, Brazil.

 

 

 

 

 

Kilde: Skipet nr 2-1986, Malmsteinbasen.

Sist oppdatert: 12/11-2007 (PS/OL)

 

Takk skal du ha for all informasjon om "Valkyrien". Veldig fint om du har anledning til å legge inn annen informasjon du måtte komme over som kan ha betydning for denne historien. For min del er det selvsagt returreisen fra Brasil til Stavanger for "Valkyrien"s mannskap som teller aller mest, og om deres hjemkomst til Sandefjord på noen måte ble omtalt i lokalavisen. Dette må antagelig ha skjedd februar/mars 1889, ettersom de ankom Stavanger med min oldefars skute de siste dagene av januar 1889.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.