Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter Marthe Petersdatter også kalt RØDDER i 1801 trolig født i Hurum 1730-1750


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Har en annen tråd gående her hvor jeg leter etter Marthe Petersdatter sønn Halvor Larsen og hans opphav. Får å få den siste biten til å falle på plass trenger jeg å få bekreftet eller avkreftet at denne Marthe Rødder, her i 1801 i Drøbak, ble født i Hurum som Marthe Petersdatter og at hun hadde tilknytning til plassen Røtter/Rødder. Både i 1865 og 1900 er det et sted som heter Røttervolden i Hurum og i 1910 et som heter Røtter. I 1801 kommer ikke navnet fram.

 

Her gifter Marthe seg med Lars Nilsen Follestad i Røyken i 1768 og her gifter hun seg med Ole Tostensen Båtstø i 1771. Jeg tror så at Marthe og Ole flytter til Drøbak.

 

Det skulle hjelpe meg et stykke på vei om jeg bare fikk bekreftet at hun ble født i Hurum. Jeg forstår at det kan bli vanskelig å knytte henne til et sted som ikke engang nevnes i tellingen. Men jeg har opplevd før at plassnavn som ikke dukker opp på tellingen likevel nevnes som bosted i kirkebøkene. Det er flere kandidater til Marthe Petersdatter døpt i disse årene, men de er ikke alle nevnt med bosted. Nå trenger ikke Marthe ha blitt født på plassen Røtter, familien kan ha flyttet slik at Røtter ble det siste stedet hun bodde på før hun giftet seg.

 

Hvis noen med lokalkunnskap har mulighet for å kikke på dette er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rekke Marthe Pedersdøtre f- mellom 1732-1750 finner du i disse transkripsjoner :

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp06281733&gardpostnr=211&personpostnr=1630&merk=1630#ovre

 

Vet ikke om det kan være til hjelp?

 

Kan hende det finnes mulige arkiv som viser hvor Marthe bodde før hun flyttet fra Hurum?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

 

Jeg har lett gjennom transkripsjonene men det er for mange Marther så jeg vet ikke hvem jeg skal velge wink.gif Det er få av dem som opptrer med stedsnavn og jeg aner ikke hvilket år hun er født bortsett fra hvis 1801 alderen er rett. Da er hun født i 1827 og 15 år eldre enn mannen sin Ole.

 

Hva type arkiv er det du tenker på? Jeg har lett etter utflyttingslister men de er ikke ført så tidlig - finner den første rundt 1816. Jeg regner ikke med at denne er enkel, men jeg har små linker som gjør at jeg tror at jeg er på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt å finne ut av dette. I transkripsjoner av døpte i Hurum finner jeg en Peder M. som oppgis få en sønn . Stedsnavn Røtter:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=dp06281715&gardpostnr=280&personpostnr=1979&merk=1979#ovre

 

Kan det tenkes at denne Peder også er far til en datter Marthe. f. ca 1727 ?

 

Hva med skifter fra denne tiden? Om det finnes så kan det tenkes at Marthe er nevnt ved skifte etter foreldre?

 

 

Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Marthe Pedersdatter som blir født i Strømmen i Vestfold i 1730?

Vel ikke langt fra Hurum?

http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=28118727&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

 

Har ikke funnet flere opplysninger om Peder Maartensen på Røtter kan ha fått en datter Marthe, dessverre.

 

Mye flytting i den tiden. Så ikke lett å følge familiene som bruker gårdsnavn:-)

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tar deg tid, Gunn - setter veldig pris på detsmile.gif

 

Ja, dette er ikke enkelt. For å ta det siste først, klokkeren, jeg føler ikke at jeg har noen knagger å henge ting på i forhold til ham. Ingen oppkallinger. Du nevner skifter, men der har jeg en stor sperre. Jeg har forsøkt flere ganger, men jeg finner liksom ikke ut av det.

 

Men det var utrolig at du fant en Peder Maartensøn Røtter!! Da eksisterte plaassen Røtter på den tiden og det kan ikke være tilfeldig at Marthe kaller seg det.

Jeg har lett i transkriberte kilder og i kirkebøkene men ikke tale om at det dukker opp en Peder Maartensøn uten den du fant. Søvren, derimot er innom flere ganger. Men vi kan konkludere med at det faktisk finnes et sted som heter Røtter i Hurum og at det bor en Peder der, selv om vi ikke finner Marthe Pedersdatter som datter av denne Peder Maartenssøn på Røtter.

 

Espen Tjernshaugen mener at det er hevet over enhver tvil at Marthe Pedersdatter Follestad, gift 2. gang med Ole Tostensen Båtstø flytter til Drøbak og blir Marthe Rødder i 1801. Etter som jeg forstår er han ikke helt skråsikker på at Marthe Pedersdatter Follestad og 1801 Marthe Rødder er mor til "min" Halvor Larsen, far til Niels Halvorsen. Vi har altså en "missing link" mellom Marthe og Halvor.

 

Dette knytter Røyken familien til Drøbak familien: Halvor Larsen står som stebarn av Ole Tostensen og hans alder i 1801 gir fødselsåret hans nesten riktig (for hva det er verdt..) I Røyken får Marthe Pedersdatter og Ole Tostensen datteren Else Sophia, f. 1772. Hun dukker opp med riktig navn og alder i 1801 Drøbak. (Hun står ogå som stebarn av Ole men det må bare være en skrivefeil) Hennes navn er ikke et helt vanlig navn som sees overalt. De har altså på et eller annet tidspunkt flyttet til Drøbak.

 

Dette er mine argumenter for linken mellom Marthe Rødder og Halvor Larsen og Karen Larsdatter: Marthes Rødder eller Røtter-navn. Det må vise til et tidligere bosted, i Hurum der hun antagelig ble født.

Da et av Halvor og Karens barn Selinne, døpes i 1804 står en Ole Tostensen som fadder, jeg holder en knapp på at det er stebestefaren. Da Ole Tostensen dør i 1809 står han skrevet med bosted Tronstad. Det samme gjør Halvor Larsen og Karen Larsdatter da de gifter seg i 1802. Det dukker opp en Marthe Halvorsdatter (oppkalt etter sin farmor?) død på Tronstad i 1809. Jeg kan ikke finne dåpsinnførselsen hennes så jeg kan ikke være 100% sikker på at hun er Halvor og Karens datter. De andre barna er oppført med bosted Drøbak. Det siste kortet er Marthe Pedersdatter Tronstad død i 1808, 78 år gammel.

Jeg er litt usikker på når det er nok "bevis". Jeg forstår de som mener at dette ikke holder, men likevel er det jo mye som taler for. Og så skjønner jeg at det muligens stopper opp hersmile.gif

 

Hvis noen mener at dette holder, si gjerne ifrawink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(.........)

Da eksisterte plaassen Røtter på den tiden og det kan ikke være tilfeldig at Marthe kaller seg det.

(........)

Dette er mine argumenter for linken mellom Marthe Rødder og Halvor Larsen og Karen Larsdatter: Marthes Rødder eller Røtter-navn. Det må vise til et tidligere bosted, i Hurum der hun antagelig ble født.

 

 

I 1900 kommer det fram at Røttervolden ligger under gårdsnr. 39, Filtvedt: http://digitalarkive...9&merk=159#ovre

 

1886-matrikkelen: http://www.rhd.uit.n...knr=0628&gnr=39

 

1838-matrikkelen: Buskerud fylke, Buskeruds amt, Matrikkel , 1838-, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...d/db/35478/116/ (nr. 46)

 

Dersom Røtter/-volden alltid har tilhørt denne gården, kunne den kanskje betegnes som Filtvedteie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Anne Lise! Den vinklingen hadde jeg aldri kommet over på egen håndsmile.gif

 

Det problemet som følger med Marthe (og disse andre tidlig på 1700) er jo at dåpsinnføringene som regel ikke har stedsnavn. Jeg har sjekket Peder/Peter på døpte i Hurum 1715-1732 og ingen av dem står med bosted Filtvedteie. Det er også bare 16 av 47 som er registrert med et bostedsnavn.

Er det noen andre måter å tenke rundt dette med bosted på som jeg ikke har skjønt? Jeg sliter litt med å se og tenke nye muligheter nå og tar kanskje ikke hint så godtwink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ja, dette er en utfordring:-)

 

Ser at det ikke opptrer mange Motenssønner og døtre i Hurum i passende tidsrom.

Har funnet Peder Maartensen som oppgis bor på Røtter, pluss Søfren ( Søren ) Maartensen som er nevnt også under dødsfall.

 

Kom over denne damen også, som kan være en søster av Peder og Søren?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=gr06281733&gardpostnr=554&personpostnr=777&merk=777#ovre

 

Alle født før 1700, så vel ikke lett å finne spor i kirkebøker etter fødsel?

 

KAN SE OM JEG FINNER NOEN med MÀARTENSENNAVN i skifter i Drammen?

 

Utfordringer er spennende !

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under tidlige skifter i Drammen finner jeg en rekke Mortensen-etternavn, Legger inn et eksempel herfra:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=sk06021682&gardpostnr=828&personpostnr=3368&merk=3368#ovre

 

Har ikke funnet ut når Peder Maartensen døde ( ikke under Hurum trenskriberte kirkebøker)

Han kan ha flyttet et annet sted før han døde?

 

Foetsetter leting etter "RØTTER" :rolleyes:

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg på om Peder Maartensen kan ha sitt opphav i Eiker. Finner mye navnlikhet med barn av en Morten Knive ??

 

Du får ta en titt på dåpstranskripsjoner i Eiker,

 

Her legger jeg inn eksempel:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=edop1683&gardpostnr=1618&merk=1618#ovre

 

Skifter er muligens da registrert på Kongsberg, eller i Drammen?

 

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du liker utfordringerwink.gif

 

Dette er så spennende! Jeg erklærer nesten Søfren og Marthe for søsken. Nå kommer også det faktum inn at Peders datter heter Marthe - oppkalt etter sin tante? Skal lete på døpte fra Eiker å se om jeg kan finne dem med far Maarten Knive.. (!) Skal lete etter skifte også, men der er jeg litt mer ustø..

 

Må forsøke å finne ut hvor Peder Mortenssøn døde. Har også sjekket Hurum, kan heller ikke finne ham i Røyken. Kan jo sjekke Drøbak også, men siden Marthe og Oles datter ble født i Røyken i 1772 flyttet de jo ikke før etter det, og da begynte Peder å dra på årene.

 

Må ta resten i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke så god tid til å lete i dag, men spennende er det!

 

Legger inn denne dåpen med Knive-slekt:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=Edop1713&gardpostnr=324&merk=324#ovre

 

Mvh. Gunn

 

Nok en datter av Morten Knive, døpt her:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=edop1702&gardpostnr=147&merk=147#ovre

 

:rolleyes: Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del opplysninger fra før 1700 i dette dåpsregister om Morten Knive ( Knifue) Værket.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=edop1683&gardpostnr=383&merk=383#ovre

 

Han har svært mange barn døpt i Skotselv ser det ut til.

 

Skal se om jeg kan finne flere opplysninger senere, for i dag reiser jeg hjem til Sandefjord fra Sverige :rolleyes:

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Du har gjort en kjempejobbsmile.gif

 

Men når det kommer til skifter er jeg på meget tynn is. Er det her på skifteprotokoll 7c jeg skal gå inn, og betyr folio nr side nr? Jeg trenger visst litt hjelp til å finne riktig side slik at jeg kan vise til den når jeg legger det inn på tydeforum. For jeg greier ikke å lese hva det stårblink.gif

 

 

Nå ser jeg at du har lagt inn enda to innlegg. Du verden!

 

 

Når jeg går igjennom begge databaser med døpte Knive-barn dukker både Peder og Marthe opp. Søren derimot, som vi tror er en bror av disse, finner jeg ikke i disse basene. Søren Mortensen døper sin datter Cathrine i 1726 med Marthe Mortensdatter som fadder og passer sånn sett inn i søskenrekken rent aldersmessig, men jeg hadde følt meg litt tryggere hvis han hadde dukket opp...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser med interesse denne og den paralelle tråd 173478 fordi nevnte Ole Tostensen Båtstø/Baadstøds oldefar er min 5tip og jeg har jobbet mye med resten av familien i Røyken. Ole Tostensen Båtstøs søster Abigael ble for øvrig også gift til Follestad, nemlig til Christen Svendsøn Follestad (4. apr. 1772). Faktisk har Båtstø og Follestad vært sammengiftet i mange generasjoner og de er da også nesten naboer.

 

Jeg lurer på om en ikke skal finne skifte etter klokkeren i Røyken som er nevnt tidligere, i blandt de geistlige skiftene i Bragernes prosti (som også dekket Christiania og omegn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende Leif!

 

Som du forstår er det mange løse tråder her og akkurat nå synes jeg det ser litt svart ut. Du nevner det ikke, men sitter du på noe som kan samle noen av dem? Jeg kan for eksempel ikke si med sikkerhet at Ole og Marthe i Drøbak er Ole og Marthe fra Røyken. Vet du om noe som tyder på at de flyttet? Og, er det noen spesiell grunn til at du nevner klokkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.