Gå til innhold
Arkivverket

Christianssands mineralvannfabrikk


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Dette er ikke et slektsrelatert spørsmål, men siden det er mange historie-interesserte her – tar jeg sjansen.

 

På en skogstur i sommer fant jeg en grønn glassflaske godt begravd i mose og lyng. På flaska står det: CHR’SANDS BRYGGERIS MINERALV. FAB.

 

Det jeg lurer på er hvor og når denne flaska var i produksjon (hvilket glassverk) - hvor lenge var den i bruk? Hadde også vært artig å vite hva slags mineralvann det kan ha vært på flaska.

post-232-0-61837300-1316347219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antikk & samlarforum fant jeg følgende uttalelse:

 

”Og vedr. denne grønnfargen så var dette helt til sammenslåingen med Moss glassverk et sikkert tegn på at gjenstanden var blåst på Larvik glassverk. Fargenyansen kommer av sand tatt fra en bestemy øy i Oslofjorden. Etter sammenslåingen finner vi samme nyansen på glass fra begge glassverkene.”

 

Uttalelsen gjaldt en flaske som er helt lik min.

 

 

larviksguiden.no fant jeg dette om Larvik glassverk

 

"Laurvigs Ølbryggeri vokste raskt, og C.C. gjorde et strategisk godt valg da han ansatte en tysk brygger som kunne lage bayer-øl. Dette var en suksess, og C.C drev etterhvert også med øl-eksport til Sør-Amerika over Hamburg. C.C. kjøpte forøvrig i 1861 store interesser i et øl-bryggeri i Gøteborg, og var med på å starte Fredrikshald Bryggeri.

 

En naturlig følge av disse bryggeri-interessene var etableringen av glassverket i Larvik i 1872. På denne måten trengte ikke C.C. lenger å være avhengig av flaskeleveranser utenfra. Glassverket ble anlagt på Torstrand (der Soya-fabrikken senere lå) hvor det var store, uutnyttede arealer og bra med strandlinje på den tiden. Fremstillingen av øl-flasker ble etterhvert utvidet til å omfatte vin- og mineralvannsflasker. I 1880-årene var produksjonen kommet opp i 3.5 millioner flasker i året, og etter at Glassverket var skilt ut som eget selskap, ble det fortatt utvidelser og produksjonøkninger, slik at bedriften etterhvert ble blant de største i Larvik. Allerede i C.C.'s tid var Glassverket en av byens betydligste arbeidsplasser. C.C. utvidet også sine interesser i bransjen og kjøpte glassverkene ved Hafslund og Vallø."

 

Larvik Glassverk ble slått sammen med Moss Glassverk i 1913, og nedlagt i 1926. Wikipedia

 

Jeg tolker uttalsen på antikk & samlarforum dit hen at flaska er produsert på Larvik Glassverk før sammenslåingen med Moss Glassverk, dvs før 1913.

 

Moss Glassverk: Wikipedia + abeidsarven.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant!

I samme skogsområde har jeg funnet flere gamle og fine flasker i ei gammel gårdsdynge. Nå står de utstilt i kjøkkenvinduet. :)

 

Veldig flott at du tar vare på funnene, og denne avbildede var jo utrolig fin som jeg nevnte før, og kanskje minst 100 år gammel, da har den holdt seg fint, og det hadde jo vært artig og smakt det originale innholdet også :)

 

Har muligens vært ei slik patent-kork på flaska di også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens vært ei slik patent-kork på flaska di også?

En lignende kork har det helt sikkert vært.

 

Har prøvd å finne ut mer om mineralvann for ca 100 år siden. Har ikke funnet noe på CBs egne sider, men E.C.Dahls bryggeri skriver bl.a. på sine sider:

 

"Bryggeriet startet mineralvannproduksjon i 1910, det viktigste produktet i starten var Selters. Etter hvert kom søtet mineralvann, under fellesbetegnelsen brus. I 1934 kom det første varemerket, appelsindrikken Solo. Coca Cola kom på markedet i Trøndelag i 1955. Så sent som på slutten av 60-tallet var Solo den største mineralvannsorten, før Coca Cola overtok. Omtrent samtidig gikk mineralvann forbi øl som bedriftens største produktgruppe."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden så du kanskje?

 

Christianssands Bryggeri

Christianssands Bryggeri ble påbegynt i 1856 og ble overtatt av konsul Jørgen Christiansen i 1859. Han fullførte byggingen og satte i gang produksjon høsten samme år.

Siden våren 1999 har CB vært en del av Hansa Borg Bryggerier AS.

 

Christianssands Bryggeri er en hjørnesteinsbedrift i Kristiansand, og har solid forankring på hele Sørlandet. CB-produkter er kjente og kjære enten de er med eller uten alkohol.

I 2009 feiret bryggeriet 150 år og inviterte hele Sørlandets befolkning til bryggeriet for å feire. I forbindelse med jubileet ble det også produsert en jubileumsbrus og et jubileumsøl.

 

http://www.hansaborg.no/cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden så du kanskje?

Christianssands Bryggeri

Christianssands Bryggeri ble påbegynt i 1856 og ble overtatt av konsul Jørgen Christiansen i 1859. Han fullførte byggingen og satte i gang produksjon høsten samme år.

Siden våren 1999 har CB vært en del av Hansa Borg Bryggerier AS.

Christianssands Bryggeri er en hjørnesteinsbedrift i Kristiansand, og har solid forankring på hele Sørlandet. CB-produkter er kjente og kjære enten de er med eller uten alkohol.

I 2009 feiret bryggeriet 150 år og inviterte hele Sørlandets befolkning til bryggeriet for å feire. I forbindelse med jubileet ble det også produsert en jubileumsbrus og et jubileumsøl.

http://www.hansaborg.no/cb

Takk, Anne-Lise. Jeg savner noe historikk om når produksjonen av mineralvann startet - og hva som faktisk ble lagd.

 

Jeg lurer også på hvordan ølflaskene så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei.  Jeg fant også en slik gammel grønn flaske. Denne har vippe kork hvor det står Chr. Sands bryggeriS minneralvandsfrabrikk. PS den ligger til salgs på finn.no men jeg er litt usikker på hvassere den kan være verd..  Noen som vet verdi på en slik flaske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få den taksert ;)

 

Verdien ligger kanskje aller mest i historien... alderen... eierens eventuelle tilhørighet (til produksjonssted, slekt som arbeidet der, o.a.)... fargen... kanskje en samling... gjenstandens tilstand... funnsted... nostalgien... følelsene omkring... og mye, mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.