Gå til innhold
Arkivverket

Skifter i Stjørdal 1805 -1812, finnes de?


Aѕbjørn Værnеѕ
 Del

Recommended Posts

Sorenskriver Ørum fører siste skifteprotokoll 1804. Deretter en notis som sier "Hidtil var denne Protocoll continueret af forrige Sorenskriver Ørum". Det neste skiftet er fra 1813.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24765/356/

 

Jeg forstår at dette med største sannsynlighet betyr at skiftene i mellom ikke eksisterer, men kan det tenkes andre muligheter, at de er ført i Tingbøker e.l.? (siste skannede tingbok er fra 1803 så jeg får ikke undersøkt dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår nok litt. I protokoll 3A17 fra 1802-1816 finnes ikke et eneste skifte fra 1805-1812. At dette skulle være forårsaket av at ingen døde i Stjør- og Verdal i denne perioden er vel ikke helt sannsynlig. Antar en embedsmann ikke har gjort jobben sin, eller at disse skiftene er ført et annet sted enn i skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftedokumentene (skiftevedleggene) (serie 3Fa hos sorenskriveren i Stjør- og Verdal) dekker disse åra. Her er det som regel gjenpart av skifteregistrering, samt annen korrespondanse. 3Fa6 dekker 1803-1807, mens 3Fa14 dekker 1813-16. Mellomliggende løpenummer dekker de øvrige år, for det meste én pakke pr. år, med unntak av 1812 hvor det er tre.

 

Jeg har notert meg litt fra disse (for det meste Åsen og Frosta), men har ikke laget noe samlet register.

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Oppdager stadig noe nytt i dette forumet, og først i dag fant jeg dette med å stille spørsmål til Statsarkivene. Er det noen sjanse for

 

at det Arne skriver om her blir utlagt og scannet på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør med det samme: Blir skiftene for Stjør-og Verdal mellom 1701 og 1727 scannet og utlagt på

Digitalarkivet? Jeg har jo skrevet av navn fra skifter for Stjør-og Verdal 1692-1701 og 1727-1823 når

det gjelder Frosta, Åsen, Skogn, Levanger og Ekne og holder på med Stjørdal og Skatval.

I tillegg har jeg også tatt med fra Trondheim lagtingsprotokoll 1750-1797. Det er skrevet alfabetisk

på fornavn når det gjelder alle navn påden det skiftes etter, arvinger og inngiftede.

Kunne tenke meg å fått muligheten til det samme når det gjelder perioden 1701-1727, uten

å måtte dra på arkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er liten sannsynlighet at skiftedokumentene blir skannet og lagt på nett innen rimelig tid. Til det er jobben for stor og omfattende. Dermed er løsningen å komme på arkivet for å lese. Det det arbeides med, er muligheten for å supplere de skannede skifteprotokollene med nyere serier. Det kan det bli en løsning på etter hvert (hvis vi har litt god tro ;1)

 

Når det gjelder Stjør- og Verdal 1701 - 1727 så finnes ikke protokollen, den er gått tapt.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret. Får kanskje ta en tur på arkivet for å skrive av navn fra skifter mellom 1805

og 1812, etter at jeg er ferdig med Stjørdal og Skatval( fra skiftene jeg ellers har tilgang til). Har

skrevet for 1786-1823(bortsett fra årene mellom 1806 og 1812), og så har jeg påbegynt skiftene fra disse

stedene fra begynnelsen(fra 1690-årene og fremover).

 

Så synd at skiftene for 1701-1727 er gått tapt, men da lurer jeg på hvor de i bygdebok for Frosta har det

fra at det var skifte etter en av mine forfedre Arnt Pedersen Hogstad 23.07.1711.Kan det ha vært bare

en skiftedestinasjon? Har også sett noen andre hvor det er henvist til skifter på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi har en pakke med skiftedesignasjoner hos amtmannen som dekker perioden fram til 1714. Vi har laget alfabetiske skiftekort på blant annet dette materialet og som er tilgjengelig på lesesalen vår.

 

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret. Da var det som jeg trodde, at dette var skiftedestinasjoner. Er også enkelte skifter det henvises til i

bygdebøker utenfor perioden 1701-1727, som sikkert da er skiftedestinasjoner(blant annet etter Jon Jonsen Valberg som døde på Frosta

i ca 1698). Får komme meg på arkivet senere en gang. Muligens kan det også være interessant å skrive av for perioden etter 1823, men

har prioritert før 1823 blant annet på grunn andre manglende kilder på 1700-tallet(blant annet kirkebøker som ikke starter før 1747for

Skogn prestegjeld og 1750 for Frosta/Åsen). Skifter etter 1823 er vel også å finne på Statsarkivet for Stjør-og Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.