Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i "Norske Posttjenestemenn" 1903-47


Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Bjørg Lunde

    29

  • Eric Swane

    3

  • Lene Jansen

    3

  • Knut Rage

    4

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

PEDERSEN, Aksel, postekspeditør I, f. i Kristiania 8/11 1861. Foreldre: Posteksp. John Martin Pedersen (død i Haugesund 21/8 1889) og Anna Hansen. Gjennomgått borgerskolene i Kr.a og Haugesund. Fra 76 assisterte han ved sistn. steds p.eksp., og sommeren 86 ans. som eksp. på Vestl.skip. 1/1 88 ble han ass. II ved Randsfj.bn. og overfl. febr. s. å. til Sjøpostktr. nr. 2 og gjorde i 88, 89 og 90 atter tjeneste på Vestl.skip og ble 23/7 90 eksp. III ved Hardanger p.eksp. 1/7 91 ans. ass. Kr.a Omkktr., hvor han 1/4 94 ble eksp. III og 1/4 1900 eksp. II. Fra 1/4 02 eksp. I s.st. (E.a.a. 3/4 1929).

 

Sjøpostktr. nr. 2 = Kr.sand S. - Fr.havn

Kr.a Omkktr. = Kr.ania Omkarteringspostkontor

E.a.a = Etter andragende avskjed

 

Resten burde være forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tusen takk for det du har funnet.

 

Jeg prøver å knytte denne mannen til min morfar Hans Arnljot(Pedersen)Nilsen, som ble født i Vardø sommeren 1889.

 

Fra kirkeboken ved hans dåp og konfirmasjon som skjedde i 1899 ( Moren var baptist ),

vet jeg at faren het Axel Pedersen, og var postexpeditør.

 

Vestl.skip var det båter som gikk langs kysten ?, eventuelt så langt nord som Vard ?

 

Fantes det eventuelt andre Axel Pedersen i postverket ?

 

mvh

 

Bjørn Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestl.skip var det båter som gikk langs kysten ?, eventuelt så langt nord som Vard ?

 

Fantes det eventuelt andre Axel Pedersen i postverket ?

 

Jeg har gått ut fra at Vestl.skip var dampskip som gikk langs kysten på Vestlandet og som da hadde postekspedisjon ombord. Lite trolig at de gikk helt opp til Vardø (??). Men dette kunne du kanskje spørre om i et eget tema. Eller evt. på et forum for frimerkesamlere?

 

Det finnes ingen annen Axel Pedersen ført opp i denne boka. Men han kan jo være ført opp med et annet etternavn. Det var jo på denne tiden at man "valgte seg" etternavn. Eller han kan være død før 1905, i såfall kan han finnes i den tidligere utgaven. Forøvrig var det nok ikke alle som svarte på spørreskjemaene som ble sendt ut da informasjonen til boka ble samlet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka inneholder personer som var i postverkets tjeneste mellon 1903 og 1947.

 

Hei!

Den første poståpner i Sandvika (Bærum) var Ingeborg Susanne Svane gift Løken. Enkelte kilder kaller henne Hanna (?). Så vidt jeg vet mistet hun stillingen da et eget posthus ble oppført omkring 1900. Det likte ikke bygdefolket.

 

- kan du likevel sjekke om hun er inkludert?

- Jeg vet ikke hvordan boka er strukturert, men lar det seg gjøre å finne hennes etterfølger, den første (i boka) i Sanvika?

 

På forhånd takk, mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka Postverkets historie gjennom 350 år, står det at det var 100 dampskipsruter og at to ganger i uken gikk det post med hurtigruten til Tromsø og Kirkenes.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Så snilt av deg å tilby og gjøre oppslag i boken.

 

Jeg vet ikke om det står noe om postbud, der, men prøver med en forespørsel.

 

Det gjelder Peder Larsen f.1885 fra Kristiansand

I FT 1910, står han oppført som agronom, men etter denne tiden blir han postbud i Holum, Vest-Agder.

 

Jeg har forundret meg over yrket postbud,grunnet utdannelsen, men det kan jo også være feil i tellingen!

 

Kanskje han står omtalt!

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Eric: Jeg finner ingen Svane eller Løken finnes i boka.

 

SANDVIKA (oppr. 1/5 1900): 1) A.D.Eng 1900-03. 2) K.B.Esbensen 03-04. 3) J.T.Steidel 05-27. 4) H.A.Moursund 27-.

 

 

Til Johan Arthur: Takk for opplysningene!

 

Til Cathrin: Finner ingen Peder Larsen. Vanlige postbud er nok ikke med i boka.

 

Til Marie: Heller ingen Markhus finnes i boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Ønsker meg oppslag på Olav Martin Bøe, f. 1876.

Han var m.a. postmeister på Sortland i Nordland og postkurer på båten til Newcastle ca første verdskrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiBjørg.

Tusen takk for flott tiltak:)

 

Jeg lurte på om du kunne sjekke to navn for meg:

1. Aage (Åge) Østbye (Østby) i Trondheim, rundt 1920

2. Conny (Constance) Aune

 

Mvh

 

Trond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Den første poståpner i Sandvika (Bærum) var Ingeborg Susanne Svane gift Løken. Enkelte kilder kaller henne Hanna (?). Så vidt jeg vet mistet hun stillingen da et eget posthus ble oppført omkring 1900. Det likte ikke bygdefolket.

 

- kan du likevel sjekke om hun er inkludert?

- Jeg vet ikke hvordan boka er strukturert, men lar det seg gjøre å finne hennes etterfølger, den første (i boka) i Sanvika?

 

På forhånd takk, mvh eric

 

Sandvigen opprettet 22.12.1858, iflg poststedsdatabasen ved Postmuseet på Maihaugen http://www.maihaugen.no/no/Postmuseet/Poststedsdatabasen/?a=alfa_sted&sid=9740

 

3 stk notert FØR Ingeborg Svane, den siste før henne var H. Svane (en slektning?).

 

Poståpnere/postmestere/postsjefer:

Jan Christian Ringi 15.2.1859.

Handelsm. Thorvald Bjørnstad 1.1.1875.

Senere er notert H. Svane uten angivelse for tilsetting.

Ingeborg Susanne (Svane) Løken kst. 1884.

Posteksp.I Axel Daffin Eng 10.5.1900 (f. 1857).

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Karin:

 

SØRLI, Jørgen, Postverkets hovedkasserer, f. på Hoberg i Stange 23/9 1857. Foreldre: Gårdeier Christian S. og Ingeborg Gundersen. Gjennomgikk i 75-79 underoff.skolen i Kr.a. og ble 1/7 79 ans. i Poststyrets bokholderktr. Kopist 15/10 83, kst. kgl. fm. april til juni 90 og fra 1/1 96. Fra 1/7 99 ans. sekr. II. 1/10 98 form. i frimerketellingskommisjonen. Ans. sekr. I 1/7 14 og kst. hovedkasserer for Postverket s.å. - Han fikk H.M.Kongens fortj.medalje i gull i 25 og e.a.a. i h.t. aldersgr. 23/9 27.

 

Kst. = konstituert

Fm. Postfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Ønsker meg oppslag på Olav Martin Bøe, f. 1876.

Han var m.a. postmeister på Sortland i Nordland og postkurer på båten til Newcastle ca første verdskrig

 

BØE, Olav Martin, postekspeditør, f. i Bergen 14/5 1876, bror av forann. postfullm. Magnus Bøe. Midd.eksm. Var fra febr. 94 volontør ved Bergen pk. og senere vikarierende ass. samme sted. 3/5 79, ass. II og 1/7 98 betjent ved samme kontor og fra 15/4 01 eksp. III ved Kr.a-Bergen p.eksp., 15/5 04 betj. II s.s., 1/11 09 betj. I ved Kr.a Omkktr., overfl. Bergen 1/3 13, overfl. Bergen -Newcastle 1/3 14 og 1/10 18 beskikket pm. Sortland pk. Fra 1/9 22 eksp. nev Bergen-Stavanger (Nattruten). E.a.a. fra 1/9 34. - Han var en meget interessert organisasjonsmann og hadde under sin tjeneste i Bergen flere tillitsverv, medl. av kretsstyret, lugatutv., bibliotekar og landsmøterepr. i Vestenfj. krets i årene 05-17. I Rogaland krets 25-29 var han styresuppl. og medl. av feriehjemkommiteen. - Gift med Anna Josefine Bøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiBjørg.

Tusen takk for flott tiltak:)

 

Jeg lurte på om du kunne sjekke to navn for meg:

1. Aage (Åge) Østbye (Østby) i Trondheim, rundt 1920

2. Conny (Constance) Aune

 

Mvh

 

Trond Gellein Løkken

 

ØSTBYE, Aage Harry Selmer, postekspeditør, f. i Herø i Helgeland 29/1 1880. Foreldre: Sogneprest Peter Jesper Selmer Ø. (død) og Henriette Fredrikke Brodtkorb Sverdrup (død). Midd.eksm. 86 og 1 år i latin-gymn. Begynte juli 97 som volontør ved Skiens pk. og ble høsten s.å. antatt til postelev s.s. og forr. fra 10/6 96 som ass. ved Kongsv.bn., Solørbn. og Hølandsbn.s p.eksp. og ans. 1/5 1900 som ass. II s.s. Sept.-novbr. 02 forr. han ved Gjøvikbn.s p.eksp. Overfl. ass. Sogn og Fjordane 15/12 03, sommeren 05 til 16/3 09 uten fast stilling i postetaten, og ble fra sistn. dato kst. ass. II ved Tr.hjems pk., hvor han ble fast ans. ass. II 1/1 10, ass. I 1/6 11 og eksp. III 1/4 12. 1907-08 tj.gjorde han i Tr.hjems "Adresseavis" redaksjon. - Ugift

 

Conny/Constance Aune finnes ikke i boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være lurt å legge inn første side (søkersiden) i poststedsdatabasen i en tråd som denne. Der finnes navnene på de fleste postmestre, poståpnere og poststyrere: http://www.maihaugen.no/no/Postmuseet/Poststedsdatabasen/

Kjempefint!

Jeg har lagt inn denne linken i det første innlegget her + endret litt i overskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjarteleg takk, dette var snilt av deg!

Her fann eg opplysningar eg verkeleg har bruk for.

Beste helsing,

Knut

 

 

BØE, Olav Martin, postekspeditør, f. i Bergen 14/5 1876, bror av forann. postfullm. Magnus Bøe. Midd.eksm. Var fra febr. 94 volontør ved Bergen pk. og senere vikarierende ass. samme sted. 3/5 79, ass. II og 1/7 98 betjent ved samme kontor og fra 15/4 01 eksp. III ved Kr.a-Bergen p.eksp., 15/5 04 betj. II s.s., 1/11 09 betj. I ved Kr.a Omkktr., overfl. Bergen 1/3 13, overfl. Bergen -Newcastle 1/3 14 og 1/10 18 beskikket pm. Sortland pk. Fra 1/9 22 eksp. nev Bergen-Stavanger (Nattruten). E.a.a. fra 1/9 34. - Han var en meget interessert organisasjonsmann og hadde under sin tjeneste i Bergen flere tillitsverv, medl. av kretsstyret, lugatutv., bibliotekar og landsmøterepr. i Vestenfj. krets i årene 05-17. I Rogaland krets 25-29 var han styresuppl. og medl. av feriehjemkommiteen. - Gift med Anna Josefine Bøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Eric: Jeg finner ingen Svane eller Løken finnes i boka.

 

SANDVIKA (oppr. 1/5 1900): 1) A.D.Eng 1900-03. 2) K.B.Esbensen 03-04. 3) J.T.Steidel 05-27. 4) H.A.Moursund 27-.

 

 

Til Johan Arthur: Takk for opplysningene!

 

Til Cathrin: Finner ingen Peder Larsen. Vanlige postbud er nok ikke med i boka.

 

Til Marie: Heller ingen Markhus finnes i boka

 

Takk for at du sjekka. Poststyrarar på små postkontor på landet står der vel ikkje då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.