Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp av ett skifte fra 1794


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

I dette skiftet, som begynner lengst til høyre og går over noen sider så ser jeg at det flere ganger nevnes en Sigrid Larsdtr (som avdøde manns datter) gift med Peder Mortensen Wolden. Men jeg greier ikke å tyde meg frem til så mye mere egentlig, annet enn at hun vel er datter til en Lars Olsen, på en husmannsplass Braget under Tokse. (Tokse er en gård i Sødorp på Fron) Spørsmålet blir om jeg er på rett spor da, og hvilke flere slektskapsforhold som er utgreiet i dette skiftet uten at jeg greier å få noen klar konklusjon på det.

 

På forhånd takk, mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer:

 

...imellem hans igienlevende ægte Hustrue Stervboe Enken Marie Iversdatr paa den ene og deres udi Ægteskab tilsammen avlede 3de Børn nemlig 2 Sønner og 1 Datter, eller de af dennem som ere døde, deres Børn og Arvinger, saasom:

1. Den første eller ældste Søn Iver Larsen som ved Døden ere afgaaen, men udi lovlig Ægteskab haver avlet og efterladt sig 2de Børn, nemlig 1 Søn og 1 Datter, nemlig a. Sønnen Lars Iversen 18 Aar gammel og b. Datteren Rønnoug Iversdatter 20 Aar gammel, ugift og saaledes umyndig.

2. Afdøde Mands anden eller yngste Søn Ole Larsen, som blev anmeldt ligeledes ved Døden at være afgaaen, men udi lovlig Ægteskab haver avlet og efterladt sig en Datter, ved Navn Marie Ols Datter 13 Aar gammel.

3. Den afdøde Mands efterladte datter Sigrie Larsdatr. som er gift med Peder Mortensen Wolden, som var nærværende ved Registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa Aud. Jeg har forsåvidt funnet ett skifte til der Sigrid Larsdtr. og Peder Wolden er nevnt, det ser ut til å være ett nokså omfattende skifte, ihvertfall svært mange navn nevnt, kanskje du greier å se om dette også er slektninger av Sigrid (nevnt som Sirie i dette skiftet). Jeg ser også at ei Jøran Johannesdtr med mann Ole Fævolden er nevnt i dette skiftet, jeg kunne også vært interessert i å vite hvordan de passer inn i tegninga her. Som sagt, mange navn er nevnt i dette skiftet og jeg greier ikke helt se sammenhengen i skrifta, men kunne vært artigt å vite hvorfor de er nevnt om ikke annet, selv om det kanskje ikke er noe skyldskap noe sted.

Lenke til skiftet, starter på høyre side (Skarstadhagen).

 

For ordens skyld; Jeg mener Peder og Sigrid er de som finnes her i 1801-tellinga. og som senere finnes nevnt i kirkebøkene fra Fron med plassnavnet Hagevolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et arveskifte holdt på Skarstadhagen etter nu for kort tid siden afg. Ægtefolk, nemlig Halvor Jacobsen og Hustrue Marit, der løsøremidler og formue skal registreres og deles mellom arvinger på begge sider siden de ingen Børn eller Livsarvinger haver efterladt sig, hvilke Personer ei endnu til Hvisse vides, men nærmere efterspørges og undersøges. Lensmann Engebret Nielsen Qvigstad var tilstede og framstilte de to av ham på fogden Hartmanns vegne utnevnte lagrettemenn Syver Fosse og Johannes Buehagen. Af Arvingerne vare nærværende den afdøde Mands Brodersøn, Hans Lunde fra Ringeboe Prestegield, og den afdøde Qvindes Søskendebarn Anne Amunds Datter nu tilholdende paa Gaarden Tofte. Etter registrering og vurdering ble det senere holdt auksjon, og deretter ny skiftesamling der flere arvinger er nevnt:

 

A: Mandens Arvinger saasom:

1. Den forhen i første Skiftesamling benevnte Brodersønn Hans Olsen Lunde af Ringeboe Prestegield, fuldmyndig.

2. Broderdatteren til bemeldte afdøde Mand, Anne Amundsdatter under Tofte paa Froen, 62 Aar gammel, ugift,

disse 2de ere Arvinger på Mandens Siide.

 

B: Den afdøde Qvindes Arvinger saasom:

1. Hendes Søskende Barn, nemlig hendes Farbrodersøn, Johannes Amundsen Hougiordet, myndig

2. Hendes Farbrodersøns afdøde Ole Hansen Kluftens efterladte 7 Børn, 5 Sønner og 2 Døtre:

a. Hans Olsen, fuldmyndig

b. Anden Søn Iver Olsen ligesaa fuldmyndig

c. Tredie Søn Peder Olsen 19 Aar gl

d. Fierde Søn Ole Olsen 13 Aar gl

e. Femte Søn Tosten Olsen 8 Aar gl

f. Den ældste Datter Gurie Olsdatter gift med Halvor Tostensen Rusten, og

g. Den yngste Datter Marit OlsDatter 16 Aar gl

3. Den afdøde Qvindes Morbroder, afdøde Johannes Oudenruds 2de Børn, en Søn og en Datter:

a. Sønnen Iver Johannesen Oudenrud, myndig

b. Datteren Jøran Johannes Datter, gift med Ole Fævolden

4. Den afdøde Qvinde ligesaa afdøde Mors Søsters Barn, nemlig 2de Sønner:

1. Ældste Søn Johannes Olsen Spistuen(?) myndig,

2. Anden Søn Lars Olsen Berget, død og efterladt sig 3de Børn, 2de Sønner og en Datter, saasom

A. Ældste Søn Iver Larsen som ligeledes er død og efterladt sig 2de Børn, en Søn og Datter:

a. Sønnen Lars Iversen myndig

b. Datteren Mari Larsdr. 16 Aar gl. ugift (skal vel være Iversdtr.?)

B. Ole Larsen Berget som og er død, men efterladt sig en Datter ved Navn Marie OlsDatter 15 Aar gl.

C. Sirie Larsdatter Berget, gift med Peder Wolden

5. Den afdøde Qvindes Moer Søsters Datter Ingeborg Christens Datter over 30 Aar gl

6. Den afdøde Qvindes Moer Søsters Datter Anne Peders Datter gift med Hans Kluften.

Fleere Arvinger anmeldte sig ikke.

 

Jeg har prøvd å holde tunga rett i munnen, men får du ikke puslespillet til å gå opp så gi meg en pekepinn på hva som er uklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende innsats! Takk! Puslespill sier du, tja, neimen om jeg vet hvilket puslespill jeg egentlig prøver å legge nå.. Jeg legger merke til at Sigrid/Sirie's brors datter er litt uklar, siden det er en Rønnaug Iversdtr nevnt i det første skiftet, og i det andre skiftet har han en datter kalt Mari Larsdtr der Larsdtr sikkert er feilaktig for Iversdtr som du selv påpeker.

Nåvel, jeg vet ikke helt hvor mye jeg skal prøve å tyne disse opplysningene, i første rekke er det Sigrid og Peder som er interessante for meg, da de er direkte aner av meg, og litt gøy å prøve å grave frem litt opplysninger fra før kirkebøkene eksisterer og. Her dukker det jo opp søskenbarn og alt mulig ser jeg, så jeg får se om jeg ikke får sortert de litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.