Gå til innhold
Arkivverket

Bodø


Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om to som giftet seg inn i Moskenes slekta

 

Anne Hansdatter og Bjørn Baltzersen på Mosknes hadde fire døtre og to sønner

2/ Inger f.1713, som var gift med Anders Hansen fra Bodø, bosatt i Bisselvåg.

3/ Annichen f.1717 d.1743 som døde før mora, giftet seg med Lars Kristiansen fra Bodø senere Refsvika, bosatte seg i Bisselvåg,

 

Noen som kan hjelpe meg med å finne info om denne Anders og Lars. Dvs utreise fra Bodø/Bodin/Salten og innreise til Moskenes. De gifter seg inn i etablert familie så mulig de kommer fra etablert familie.

 

Har heller ikk funnet ut hvor Anne Hansdatter kommer fra. Mulig hun er av den gamle Mosknesfamilien, men også mulig hun kommer fra Salten. Hun gifter seg inn i etablert familie så mulig hun også er fra gode kår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2/ Inger f.1713, som var gift med Anders Hansen fra Bodø, bosatt i Bisselvåg.

Jeg har at Anders Hansen, g.m. Inger Bjørnsdatter, kom fra "Klokkargården" Støver utenfor Bodø. Hans Jonsson (f.ca 1657), far til Anders, kom fra Klokkarspannet på Fenes, og drev det temmelig godt på Støver. Hans var g.m. Lisbet Larsdotter, og foruten Anders hadde de ihvertfall barna Jo (f.ca 1697) og Rakel, g.m. Anders Larsson (Jogården, Hunstad).

 

Anders H. var bruker på Støver 1745-1750. Død ca 1750, muligens på havet. Enger Bjørnsdatter giftet seg 2.g. med Ola Jensson fra Skjerstad, som ble bruker på Støver etter Anders, og bl.a. drev som jektestyrmann.

Barn til Anders og Inger:

Lisbet, f.ca 1735, gravlagt 21.06.1750

Hans, f.ca 1739

Bjørn, f.ca 1741, gravlagt 26.01.1757

Ane Johanna Wendelboe, f.ca 1741

Lars, døpt 3.07.1746

 

Sønnen Lars Andersson ble bruker på Støver etter stefaren, og giftet seg med Ølgård Olsdatter fra Kvalnes i Skjerstad. Dette er mine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre. Dattera deres, Malena Magreta Larsdotter gifta seg med Lars Hansson fra nabogården Valle, og disse fikk blant annet en datter (søster til min tipp-tipp-oldefar) Enger Magreta Ursin. Oppkallingen av Ursin går da sannsynligvis gjennom mora til morfaren.

 

Kilde brukt er Bygdebok for Bodin (Støver), samt trekilen.

 

Anne Hansdatter vet jeg ikke noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt på nettet tidligere men spør igjen

 

Hvem Anne Hansdatter er datter av er jeg usikker på. Hun er født i 1690, og det er mulig at hun er datter av Hans Tommesen fra Moskenes f 1661. Mulig at hun kan være en datter fra Bisselvågfamilie for eksempel Siri Christensendatter Bang f 1660 og død i Petvik 1692 g. m. Hans Gregersen i Petvik. Da hadde flere barn i samme tid bl.a. Sigri Hansdatter, som giftet seg med Iver Helt. Mulighet også datter til søster til Siri, Karen Christensdatter Bang og jekteskipper Hans Hansen fra Ramsvika og Kvarv og datter sønn av Hans Tommesen på Moskenes. Men ingen ting passer med initialene på arven – HMRSB usikker på B men kan være noe som R?søn og fornavn Hans alternativ en far som heter Hans L?søn og mor som heter A?datter og fornavn L for eksempel Lisbeth eller Lene. Hennes første datter gifter seg med en Bodøværing, og hennes 3 datter gifter seg med en Saltenværing. Kan Anne Hansdatter være fra Saltenområdet.

 

Men ny driver kommer inn til Mosknes og han gifter seg med denne Anne, så det er mulig mes sansynlig at hun er av moskenes-familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.